شناسهٔ خبر: 28906942 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ایران پیشرو در مقابله و کنترل سرطان

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت گفت: با پیشگیری به موقع سرطان نسبت به گذشته بیماری درمان پذیر و قابل کنترل است که مرهون پیشگیری و درمان به موقع است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
علی قنبری مطلق در گفتگو با 18:30 گفت: از چند سال پیش سازمان جهانی بهداشت با توجه به شیوع و بروز بیماری های غیر واگیر چارچوبی برای کنترل این بیماری برای کشورها قرار داد تا ظرف 10 سال تا سال 2025 میلادی بتوانند میزان مرگ و میر حاصل از این بیماری ها را کنترل و کاهش دهند.
 
 
او گفت: عواملی مانند چاقی، کم تحرکی، سیگار و رژیم غذایی نامناسب باعث بروز بیماری های غیر واگیر مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های مزمن تنفسی می شوند.
 
قنبری مطلق افزود: در صد سال گذشته بیماری های عفونی عامل اصلی مرگ و میر انسان ها بوده اند اما در 2، سه دهه گذشته عوامل بیماری های غیر واگیر جایگزین مرگ و میر عفونی انسان ها شده اند.
 
ایران در جمع کشور‌های پیشرو مقابله با سرطان 
او افزود: ایران در 5 سال گذشته برنامه جامعی را برای مقابله با شیوع این بیماری ها داشته است.
 
رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت به توسعه زیر ساختی، اجرای برنامه مشخص و آموزش و توسعه نیروی انسانی در شبکه بهداشت برای کنترل بیماری سرطان اشاره کرد.

او به اخذ جایزه کنترل بیماری سرطان از سازمان جهانی بهداشت در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین برنامه های پیشگیری از بروز سرطان تشخیص زود هنگام این بیماری است.
 
علی قنبری مطلق با بیان اینکه  تا چندسال پیش برنامه جامعی برای پیشگیری سرطان در نظام پزشکی نداشتیم، گفت: بیش از 112 هزار سرطان در ایران با توزیع حدود 50 درصد بین زنان و مردان شناسایی و بروز پیدا می کند.
 
قنبری مطلق به اهمیت تشخیص به موقع و زود هنگام  بیماری سرطان تاکید کرد و افزود: بروز سرطان به دلایل مختلف در حال افزایش است.
 
شیوه زندگی نامناسب، افزایش وزن، کلسترول بالا که از عوامل افزایش شیوع بیماری سرطان است 20 تا 25 درصد زنان و مردان ایرانی را در معرض ابتلا به سرطان قرار داده است اما بروز سرطان در کشور ما از متوسط جهانی کمتر است.
 
رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت افزود: با برگزاری کمپین های مختلف اقدام به اطلاع رسانی و هشدار در مورد خطر شیوع بیماری سرطان کردیم.
 
او توسعه همکاری های بین بخشی را خواستار شد و گفت: تولید خودروهای نامناسب آلوده کننده محیط زیست و تولید سیگار برای مقابله با دو عامل سرطان زا در جامعه در اختیار وزارت بهداشت نیست که باید با همکاری سازمان های دیگر کشور همراه باشد.
 
قنبری مطلق با تشکر از همکاری بیمه ها در درمان برخی از آزمایشات تشخیص درمان سرطان گفت: نظام اطلاعاتی ما پیشرفت خوبی داشته است اما نقاط ضعف و مشکلات و کمبود هایی نیز وجود دارد.
 
او با اشاره به تدوین برنامه ملی مدیریت سرطان به بیان نقاط ضعف برخورد با بیماری سرطان پرداخت و گفت: چنانچه شخص بیماری به تشخیص و درمان به موقع دسترسی نداشته باشد ممکن است درمان به تعویق بیفتند، باید توزیع امکانات تشخیص و درمان در تمام سطح کشور یکسان باشد تا فاصله زمانی درمان کوتاه تر شود.
 
او گفت: سرطان بیماری ثانیه ها دقایق و ساعت هاست و هرچه تشخیص سرطان کوتاه تر باشد درمان سرطان و اثر پذیری درمان بیشتر می شود.
 
رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه تشخیص به موقع بیماری هزینه های درمان را نیز کاهش می دهد، افزود: کاهش وزن و مصرف فست فود ها، افزایش فعالیت بدنی، مصرف سبزی و میوه و مصرف نکردن سیکار و مواد الکلی در پیشگیری از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.
 
ایران در جمع کشور‌های پیشرو مقابله با سرطان 
 
رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران در ارتباط تلفنی گفت: داشتن برنامه پیشگیری و کنترل زودهنگام سرطان بسیار مهم و حیاتی است.
 
 حسن ابوالقاسمی گفت: بزرگترین تهدید سلامتی افراد در آینده ای نزدیک بروز سرطان است که باید برای مقابله با آن در قدم اول پیشگری به مرحله اجرا در بیاید.
 
رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران افزایش سطح سواد و اطلاعات عموم مردم در مقابله با پیشگیری از سرطان را خواستار شد و گفت: آموزش نقش مهمی برای کنترل بیماری سرطان به خصوص در بین کودکان دارد.
 
 او افزود: هنوز در مجموعه نظام درمانی فاصله پیشگیری و درمان، زیاد است، مشکلات بیمه ای رفت و آمد های مختلف و در مجموع اتلاف وقت به اشکال مختلف فرصت طلایی پیشگیری و درمان سرطان های مختلف را از بین می برد.
 
ابوالقاسمی گفت: ارزیابی عملکرد برخود و پیشگیری با سرطان توسط سیستم فن آموری مناسب برای اجرایی درست نظارت بر کنترل بسیار ضروری است.
 
رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران به اهمیت انجمن ها و تشکل های بهداشتی اشاره کرد و گفت: انجمن های مقابله با سرطان و پیشگیری و درمان سرطان می تواند در کنترل بیماری و افزایش هزینه های مختلف کمک کند.
 
او سیستم فن آوری خوب قابل دسترس را برای ثبت، نظارت و تشخیص و درمان بیماری را را در تمام کشور خواستار شد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما