شناسهٔ خبر: 28906474 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مديرعامل هلدينگ خليج فارس در پاسخ به آفرينش :

تهمت‌ها مبني بر اين که پتروشيمي‌ها ارز را عرضه نمي‌کنند ،قابل پيگيري است

صاحب‌خبر -

به گزارش آفرينش ، جعفر ربيعي مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي هلدينگ خليج فارس در نشست خبري با بيان اينکه امروز سرمايه هلدينگ از 5 هزار ميليارد تومان به 9 هزار ميليارد و 150 ميليون تومان رسيده است افزود: يعني سهامداران ميزان سهم‌شان از هر صد سهم به 183 سهم تبديل شده است.

وي گفت: طي چند ماه گذشته در ادامه تلاش‌هاي سال گذشته سعي کرديم که ارتباط با بازار سرمايه را عمق ببخشيم. بنابراين اکنون ما بزرگترين شرکت بورسي کشور هستيم و از نظر حجم بازار با فولاد مبارکه رقابت داريم.

وي همچنين گفت: پتروشيمي نوري، بوعلي و بندر امام نيز در مسير حضور در بورس هستند و پتروشيمي نوري ظرف يک ماه آينده وارد بورس خواهد شد.

عرضه 2 ميليارد و 400 ميليون دلار ارز

ربيعي بابيان اينکه ما از ابتداي سال همه ارز حاصل از صادرات را به بازار رسمي عرضه کرديم، اظهار داشت: از تاريخ 22/1/97 تا 16/5/97 با نرخ 4200 تومان و از 16/5/97 تاکنون با نرخ 7500 تومان ارز را وارد بازار ثانويه کرده‌ايم. به اين ترتيب از ابتداي سال تا 25 مهرماه 2 ميليارد و 400 ميليون دلار از سوي شرکت‌هاي تابعه خليج فارس به بازار عرضه شده است و اين نشان مي‌دهد که تمام آنچه را که صادر کرديم به نيما داده‌ايم البته بخشي نيز خرج تامين هزينه‌هاي خودمان شد.

وي با تاکيد بر اينکه ما در فروش ارز به هيچ وجه انحصاري عمل نکرده‌ايم، خاطرنشان کرد: يکي از اشکالاتي که به ما وارد مي‌کنند مي‌گويند ارز را به خريداران خاص نمي‌فروشيم در حالي که ما طي شش ماه گذشته به 111 صرافي مختلف ارز فروخته‌ايم.

بهره‌برداري از سه پروژه جديد پتروشيمي

مديرعامل هلدينگ خليج فارس با بيان اينکه حجم مالي در دست اجراي توسعه اين هلدينگ اکنون 8.5 ميليارد دلار است يادآور شد: تلاش مي‌شود براساس برنامه‌ريزي و اوليت‌بندي روي پروژه‌هايي که پيشرفت زيادي دارد تمرکز شود تا زودتر به بهره‌برداري برسد که از بين آنها سه پروژه لردگان، الفين ايلام و گاز بيدبلند که ظرف يک سال مالي آينده به بهره برداري مي رسند براي اين سه پروژه چهار ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شده به اين معنا که 4 ميليارد دلار ظرفيت جديد وارد پتروشيمي خواهد شد.

روزي 15 ميليون دلار به بازار ارز عرضه مي‌کنيم

وي تصريح کرد: آنچه براي هلدينگ خليج فارس براي عرضه ارز صادراتي تعيين شده بعد از کسب مواردي مثل تامين تجهيزات بايد 4 ميليارد و 200 ميليون دلار تا پايان سال عرضه کنيم که تا تاريخ 25/7/97 2 ميليارد و 400 ميليون دلار عرضه شده است؛ يعني به طور متوسط روزي 15 ميليون دلار توسط هلدينگ خليج فارس به بازار تزريق شده است.

وي درپاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه آفرينش مبني بر اينکه برخي مي‌گويند پتروشيمي‌ها ارز خود را نمي‌آورند گفت :اين تهمت جدي است و قابل پيگيري است. سهم پتروشيمي‌ها در صادرات غير نفتي 12 ميليارد دلار از 48 ميليارد دلار است يعني 25 درصد صادرات را شامل مي‌شود که طبق آمار بانک مرکزي 70 درصد ارز عرضه شده متعلق به پتروشيمي‌ها بوده است و اين نشان مي‌دهد که ما کامل عرضه کرده‌ايم و ديگران کار خود را انجام نداده‌اند.

وي در ادامه اظهار داشت: ما ارز را از روش‌هاي عجيب وارد کشور مي‌کنيم و هيچ انگيزه‌اي براي نگهداري آن در خارج از کشور نداريم چرا که براي خريد خوراک احتياج به ريال داريم بنابراين بايد ارز را وارد کنيم. ضمن اينکه بسياري از شرکت‌هاي ما بروسي هستند. پتروشيمي‌ها زير ذره‌بين هستند و اين تهمت‌ها صحت ندارد و بيش از بقيه ارز را وارد کشور مي‌کنند. اينان چوب خوش‌حسابي و کمک به دولت را مي‌خورند.

وي درباره اشکالات سامانه بهين‌ياب اظهار داشت: بعد از راه‌اندازي شاهد بوديم که حجم وسيعي از تقاضا وارد بورس کالا شد يعني 300 درصد (3 برابرسال گذشته) و اين در حالي بود که نه اقتصاد کشور رشد کرده بود و نه صادرات و اين باعث شده بود که رانت وسيعي ايجاد شده و بورس کالا از ماهيت اصلي خارج شد.

وي تاکيد کرد: هرکس که از بورس خريد مي‌کند بايد در سامانه بهين‌ياب به عنوان توليدکننده ثبت نام کند. براي حل شدن موضوع اين سامانه وزارت صنعت تصميم گرفت سقف رقابت کالا را بردارد و اين باعث شد که توليدکنندگان اصلي خريداري کنند و توليدکننده نماها از بازار خارج شوند. بنابراين ظرف يک ماه گذشته تقاضا سير نزولي داشته و ميزان قيمت کالايي که به دست مصرف‌کننده واقعي مي‌رسد نسبت به قبل کاهش يافته است.

وي همچنين گفت: يکي از راه‌حل‌هايي که ما پيشنهاد داديم اين بود که ما به عنوان عرضه‌کننده اعلام کرديم اگر وزارت صنعت و NPC به نتيجه برسند بخشي از محصولات پتروشيمي را به صورت مستقيم به مصرف‌کنندگان بزرگ بفروشيم اما در هر حال اينکه کالا در بورس عرضه شده و يا مستقيم به فروش برسد براي ما فرقي ندارد.

وي تاکيد کرد: پتروشيمي‌ها يکي از عوامل ثبات بازار ارز هستند. 85 تا 87 درصد توليد نسبت به ظرفيت داشته‌ايم و هدفگذاري ما رسيدن به 90 درصد است.

وي با بيان اينکه صادرات ما نسبت به سال گذشته قيمت بالاتري داشتند توليد تجمعي هلدينگ را 11 ميليون و 100 هزار تن اعلام کرد.

نظر شما