شناسهٔ خبر: 28905710 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلفات رانندگی در استان مرکزی افزایش یافت

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: تلفات رانندگی در 6 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «مهدی زندیه وکیلی» روز یکشنبه در نشست کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی افزود: افزایش 16 تا 17 درصدی مسافرت ها و برخی علل کشوری و استانی از جمله علل افزایش تلفات تصادفات رانندگی در این استان بوده و امید است در 6 ماه باقی مانده با انجام کار تحقیقاتی و تلاش دستگاه های مربوطه زمینه کاهش تلفات رانندگی در استان فراهم شود.
وی با یادآوری تصویب انجام 2 طرح تحقیقاتی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و اورژانس در 6 ماه دوم امسال ادامه داد: علت افزایش تعداد تلفات رانندگی در شهرستان های ساوه و زرندیه نسبت به سایر نقاط کشور در سال جاری توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بررسی و بر اساس آن راهکارهای مناسب برای کاهش تلفات در این شهرستان ها اندیشیده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با یادآوری فوت برخی مصدومان رانندگی بعد از رسیدن به مراکز بیمارستانی استان گفت: همچنین باید علت فوت این افراد با انجام کار تحقیقاتی توسط اورژانس استان بررسی و نتیجه به کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی استان گزارش شود.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 257 نفر در 6 ماه امسال بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که تعداد این افراد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 نفر معادل 17 درصد افزایش یافته است.
سرهنگ «ایرج کهریزی» افزود: 71 درصد از کشته شده های حوادث ترافیکی استان در این مدت مرد و 29 درصد زنان بوده است.
وی ادامه داد: 33 درصد کشته شده های حوادث ترافیکی امسال را رانندگان خودروها، 12 درصد موتورسیکلت سواران یا ترک نشینان و 10 درصد عابران پیاده بوده اند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: 58 درصد از علل وقوع حوادث درون شهری استان در نیمه نخست امسال به دلیل توجه نکردن رانندگان به جلو به دلیل خستگی و خواب آلودگی، 20 درصد به علت تجاوز و انحراف به چپ، هفت درصد به دلیل رعایت نکردن حق تقدم عبور، 6 درصد به علت تخطی از سرعت مطمئنه و 9 درصد به دلیل سایر علل بوده است.
سرهنگ کهریزی افزود: 37 درصد حوادث جاده ای استان در این مدت در محورهای اصلی، 18 درصد در محورهای آزادراهی، 17 درصد در بزرگراه ها و 28 درصد در محورهای فرعی و روستایی رخ داده است.
وی خاطر نشان کرد: بیشترین حوادث رانندگی این استان امسال در ساعات 12 ظهر تا 16 عصر، 24 تا چهار صبح، هشت صبح تا 12 ظهر و چهار صبح تا هشت صبح رخ داده است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: 64 درصد مقصران حوادث جاده ای استان مرکزی در این مدت مربوط به خودروهای سواری، 16 درصد کامیون، 10 درصد وانت، 9 درصد موتورسیکلت و یک درصد اتوبوس بوده است.
وی گفت: بیشتر حوادث رانندگی منجر به فوت این استان امسال در آزاد راه ساوه - همدان، اراک - قم، ساوه - تهران، محور قدیم ساوه - همدان و دلیجان - محلات اتفاق افتاده است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: بیشترین علت وقوع حوادث رانندگی برون شهری این استان در این مدت با 40 درصد به دلیل واژگونی خودروها، 35 درصد به دلیل برخورد وسیله با وسیله، 11 درصد برخورد وسیله با موتورسیکلت، 10 درصد برخورد خودرو با عابر پیاده و چهار درصد به دلیل برخورد وسیله با شی ثابت بوده است.
سرهنگ کهریزی عنوان کرد: خطای انسانی مهمترین عامل وقوع حوادث رانندگی در جاده های استان مرکزی در 6 ماه نخست امسال بوده که می طلبد رانندگان بیش از پیش نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی حساس باشند و به آن در همه امور توجه کنند.
مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 53 نفر در 6 ماه امسال در تصادفات درون شهری و 243 نفر در تصادفات رانندگی برون شهری در این استان جان خود را از دست داده اند که تعداد این افراد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 26 و سه درصد افزایش یافته است.
«علی زندی فر» افزود: تلفات جاده ای در 9 محور استان از جمله اراک - سلفچگان، ساوه - همدان، ساوه- تهران قدیم، اراک - ازنا و اراک - سلفچگان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش و در بقیه جاده های استان با 23 درصد کاهش همراه بوده است.
وی ادامه داد: تلفات جاده ای در محورهای شریانی از 45 درصد در سال گذشته به 34 درصد در سال جاری کاهش یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای استان مرکزی خاطر نشان کرد: شهرستان های ساوه و زرندیه 34 درصد تلفات جاده ای استان را به خود اختصاص داده اند و شهرستان ساوه با 22 درصد تلفات رانندگی رتبه نخست را در این حوزه در استان دارد.
زندی فر سهم واژگونی وسایل نقلیه در حوادث رانندگی استان مرکزی را 34 درصد عنوان کرد و گفت: سهم واژگونی وسایل نقلیه در شهرستان ساوه 26 درصد و برخورد وسیله نقلیه با یکدیگر 10 درصد است.
وی ادامه داد: وسایل نقلیه سنگین در 26 درصد حوادث رانندگی استان مرکزی یک طرف تصادف می باشند در صورتی که سهم این خودروها در تصادفات شهرستان ساوه 37 درصد است.
مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای استان مرکزی گفت: این استان در زمینه تصادف خودروهای سنگین رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و شهرستان ساوه در این زمینه در استان رتبه نخست را دارد.
بیش از 260 نفر از ابتدای امسال تاکنون در حوادث رانندگی برون شهری استان مرکزی جان خود را از دست داده اند.
1955/3075

نظر شما