شناسهٔ خبر: 28905419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دیدار کاظم جلالی با روسای گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و فرانسه

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس امروز به همراه محمد کاظمی، طیبه سیاوشی و خدیجه ربیعی با روسای گروه دوستی پارلمانی مجلس سنا و مجلس نمایندگان فرانسه دیدار و گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

دیدار کاظم جلالی با روسای گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و فرانسهبه گزارش حوزه  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز به همراه محمد کاظمی، طیبه سیاوشی و خدیجه ربیعی با روسای گروه دوستی پارلمانی مجلس سنا و مجلس نمایندگان فرانسه دیدار و گفتگو کرد.

فیلیپ بونکار رییس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه و دلفین او رییس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی فرانسه و هیات همراه امروز یکشنبه، ۲۹ مهرماه با کاظم جلالی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، دیدار و گفتگو کردند.

کاظم جلالی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، دیدار‌ها و گفتگو‌های دوجانبه را زمینه‌ساز ارتقای سطح مناسبات فیمابین دانست.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، نمایندگان مجالس را برآمده از میان مردم دانست و تاکید کرد: گفتگو‌های پارلمانی گامی در مسیر توسعه دیپلماسی پارلمانی و در راستای تعاملات دو و چندجانبه است که این مهم با نشست و گفتگو‌های بین نمایندگان مجالس ایران و فرانسه تقویت شده است.

وی با اشاره به روابط دوستانه مجالس ایران و فرانسه گفت: گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و فرانسه نیز می‌توانند با اتکای بر این ظرفیت، نقش مهمی در تحکیم روابط دوستانه و تسهیل و تسریع همکاری‌های فیمابین داشته باشند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه افزود: ما به فرانسه به عنوان کشوری موثر نگاه می‌کنیم و روابط بین دو کشور را بر اساس دیدگاهی پایدار و با اهدافی درازمدت برای همکاری‌های مشترک دنبال می‌نماییم و معتقدیم می‌توانیم در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همکاری‌ها را تقویت کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای توافقنامه برجام و اقدامات کارشکنانه و عهدشکنانه آمریکا و شخص ترامپ در خروج از این توافق، تصریح کرد: این اقدام آمریکا مْهر تاییدی بر سال‌ها دشمنی و خصومت این کشور با جمهوری اسلامی ایران و دلیل بر بی‌اعتمادی به این کشور است.

وی با اشاره به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: ۱۲ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوران پسابرجام، بیانگر پایبندی ایران به تمامی توافقات ذکر شده در برجام است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سوابق مذاکرات و گفتگو‌های هسته‌ای، یادآور شد: مذاکرات هسته‌ای ابتدا میان جمهوری اسلامی ایران و چند کشور اروپایی آغاز شد و بعد از آن چین و روسیه نیز به این گفتگو‌ها اضافه شدند و در نهایت آمریکا هم به این جمع پیوست و حال برجام دستاورد راهی است که اروپا آغاز کرده است و هرگونه بدعهدی و شکست در این توافق به معنای عدم وزن اروپا در معادلات جهانی است.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات فعلی ایران و اروپا در خصوص برجام و ساز و کار‌های تقویت همکاری های‌فیمابین در شرایط کنونی، گفت: حمایت‌های سیاسی اروپا از تداوم برجام آشکار و قطعی است لذا امیدواریم اراده واقعی و راه‌حل‌های عملی اتحادیه اروپا منجر به کسب منافع و مطالبات مشروع اقتصادی ایران و ادامه مسیر کنونی شود.

جلالی درپایان گفت: متاسفانه تاکنون شاهد تدابیر اجرایی اتحادیه اروپایی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام نبوده‌ایم و در این شرایط طراحی مکانیسم‌های اجرایی و ایجاد کانال‌های مالی مشخص می‌تواند موثر واقع شود.

دلفین او رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی فرانسه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، گفت: مجالس ملی و سنای فرانسه از تقویت گفتگو‌های نمایندگان دو کشور استقبال می‌کنند و این سفر نیز در همین راستا صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به حمایت دولت و مجلس فرانسه از تداوم برجام، گفت: فرانسه و اروپا ازتمام ظرفیت‌های خود برای حفظ توافق برجام استفاده کرده اند، زیرا ما معتقدیم این توافق نقش حیاتی در تداوم روابط ایران و اروپا دارد.

دلفین او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقدامات متعددی در اروپا در دفاع از برجام انجام شده است، اما فعالسازی قانون انسداد و تعریف مکانیسم SPV از مهمترین تمهیدات اتحادیه اروپا است که به ایران کمک می‌کند آثار اقتصادی برجام را لمس کند.

بونکار رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه نیز در این دیدار گفت: فرانسه در مذاکرات با ایران برای حفظ برجام نشان داده است که سیاست خارجی مستقلی از آمریکا دارد و تصمیمات اروپا تحت تاثیر ایالات متحده نیست.

وی همچنین گفت: راه‌حل‌های اروپا برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران می‌تواند برای سایر کشور‌ها که با تحریم‌های فرامرزی آمریکا روبرو می‌شوند نیز بکار گرفته شود.

شایان ذکر است در این دیدار محمد کاظمی، طیبه سیاوشی و خدیجه ربیعی فرادنبه از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند که با همتایان خود در مجالس سنا و ملی فرانسه در خصوص نحوه توسعه همکاری‌های ایران و فرانسه در زمینه‌های مختلف گفتگو و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/

 

نظر شما