شناسهٔ خبر: 28904002 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امکان شیوع آنفلوآنزای پرندگان درکهگیلویه وبویراحمد وجود دارد

یاسوج ایرنا- مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امکان شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ورود محموله ‌های آلوده به این بیماری در استان وجود دارد.

صاحب‌خبر -

عبدالله بهمنش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنفلو،نزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماری های تهدید کننده صنعت طیور کشور است.
وی افزود: این بیماری در صورت انتشار می‌تواند علاوه بر تهدید بهداشت عمومی جامعه و خطرات انسانی با وارد آوردن لطمات جبران ناپذیر به صنعت پرورش طیور سبب ایجاد بحران در بازار گوشت مرغ، تخم مرغ و همچنین موجب بیکاری افراد و از بین رفتن سرمایه‌ های ملی شود.
بهمنش مبارزه با بیماریهای دام و طیور را وظیفه مهمدامپزشکی برای صیانت از سرمایه ‌های دامی دانست و گفت: صیانت از سرمایه ‌های دامی به عنوان یکی از زیرساخت‌ های توسعه می‌تواند باعث ایجاد امنیت در زمینه تامین غذا شود.
وی عنوان کرد: حفظ سرمایه‌ های دامی موجب رونق صنعت دامپروری، حفظ شغل و سرمایه های موجود، افزایش اشتغال و در واقع موجب تحقق عملی شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی است، می‌ شود.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری پایش مستمر وضعیت صنعت طیور استان با نمونه برداری‌های میدانی و گزارش دهی از طریق سیستم GIS طیور توسط این اداره کل، گفت: هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش احتمال ورود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به استان، طرح پایش این بیماری در سطح استان صورت می‌گیرد.
وی افزود: اقدامات موثری برای جلوگیری از انتشار بیماری در سطح استان صورت گرفته که می‌توان به برگزاری 2 جلسه استانی با حضور مسئولان استانداری و مدیران کل عضو ستاد، برگزاری دوره های ترویجی ویژه زنان روستایی، چاپ و توزیع بروشور های بهداشتی، اطلاع رسانی از طریق صدا و سما و حضور کارشناسان این اداره کل در برنامه های رادیویی اشاره کرد.
بهمنش ابراز داشت: علی رغم اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته در صورت عدم همکاری سایر دستگاه‌ ها بخصوص نیروی انتظامی در ایجاد پست قرنطینه دائمی در مبادی ورودی امکان ورود محموله ‌های آلوده به استان وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکیکهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان مشاهده نشده است.
وی از تمام افرادی که با طیور در تماس هستند درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک به این بیماری مراتب را از طریق شماره تماس ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.
مدیرکل اداره دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال گذشته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سه کانون کهگیلویه وبویراحمد و در سال 1395 در هفت کانون کنترل شد.
وی ابراز داشت: سال گذشته 909 قطعه طیور معدوم و بیش از 180 میلیون ریال غرامت پرداخت شد.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بین پرندگان و انسان مشترک بوده که ویروس نوع A آن به شدت واگیردار و کشنده است.
برخی پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی در کنار افزون بر 10 رودخانه و دریاچه 2 سد کوثر و شاه قاسم در کهگیلویه و بویراحمد فرود می‌آیند.
پرندگان وحشی و خصوصا پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپH5N1 معمولا بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت های غیر طبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.
در پرندگان اهلی؛ افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا 100 درصد گله را به همراه دارد.
علایم بالینی در انسان شامل تب بالای 38 درجه ، علایمی شبیه آنفلوانزا (عوارض تنفسی)، اسهال آبکی بدون خون، استفراغ، درد شکم و قفسه سینه، خونریزی از بینی و لثه است و گاهی علایم عصبی، مشکلات مجاری تنفسی تحتانی، صداهای تنفسی، لوکوپنی (نوعی کم خونی باکاهش گلبول های سفید خون) و کمبود پلاکت های خون نیز دیده می شود.
این بیماری معمولا 24 ساعت بعد از ظهور اولین علایم ممکن است باعث مرگ بیمار شود البته تا یک هفته بعد از مشاهده علایم نیز مرگ اتفاق افتاده است.
9868/1662

برچسب‌ها:

نظر شما