شناسهٔ خبر: 28903795 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان/ تشکیل باشگاه دانشجوی فداکار

فراخوان رسمی هشتمین آیین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران از امروز آغاز و ثبت‌نام آزاد برای عموم تا ۲۰ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و دهه‌ دوم آذرماه، زمان اجرای این آیین خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاددانشگاهی، نشست خبری هشتمین آیین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران امروز صبح (۲۹ مهرماه) در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی برگزار شد و بر طبق گفته‌های دبیر اجرایی و رئیس شورای سیاست‌گذاری این آیین، فراخوان رسمی این دوره از امروز آغاز و ثبت‌نام آزاد برای عموم تا ۲۰ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و دهه‌ دوم آذرماه، زمان اجرای این آیین خواهد بود.

فراخوان برای مسابقه‌ شعر فداکاری

دکتر حسن فارسی، دبیر اجرایی هشتمین آئین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران با بیان اینکه در ادوار قبلی مظلومیت رسانه‌ای در خصوص مراسم اعطای تندیس فداکاری وجود داشته است، آغاز فراخوان رسمی آن را از امروز اعلام کرد و گفت: در این آیین به ۳۴ نفر تندیس فداکاری اعطا خواهد شد.

وی درباره روش ثبت نام در این آیین توضیح داد: علاقه‌مندان می‌توانند به صورت آزاد به سایت تندیس فداکاری مراجعه کرده و همچنین همکاران ما نیز می‌توانند طی فراخوان‌های درون سازمانی،  اسامی دانشجویان محق این تندیس را در اختیار ما بگذارند.

دبیر اجرایی هشتمین آیین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران اضافه کرد: برنامه امسال ما این است که از دستگاه‌هایی که بیشترین همکاری را در این مهم داشته‌اند، تقدیر به عمل آوریم.

 فارسی همچنین از فراخوان شعر فداکاری در این آیین خبر داد و گفت: دانشجویان می‌توانند اشعار خود را در رابطه با مصادیق فداکاری، که به زودی اعلام می‌شود، به دبیرخانه آیین ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اشعار در یک کتاب گردآوری شده و تا روز برگزاری آیین به چاپ خواهد رسید.

دبیر اجرایی هشتمین آیین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران موضوع دیگر را اقدام برای "تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار" اعلام کرد و افزود: دومین نشست سالانه دانشجویان برگزیده دوره‌های گذشته، قبل از انجام آیین و به منظور تبادل نظر  این افراد درباره موضوعاتی که باید در برگزاری آیین اعطای تندیس مورد توجه قرار گیرند، برگزار خواهد شد.

 فارسی در پایان زمان اجرای این آیین را دهه دوم آذرماه سال جاری اعلام کرد و افزود: علاقه مندان به ثبت نام آزاد در این آیین می‌توانند به سایت مربوطه مراجعه کنند.

ارائه‌ آمار از تاریخچه‌ی ۷ دوره‌ی گذشته

دکتر جمال رحیمیان رئیس شورای سیاست‌گذاری هشتمین آئین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران نیز در این نشست با بیان این‌که اولین دوره‌ی برگزاری این آیین در سال ۱۳۸۳ مصادف با سالگرد زلزله بم بوده است، خاطرنشان کرد: در آن زمان بسیاری از نیروهایی که به امداد و نجات شتافتند دانشجویان بودند؛ این در حالیست که هیچ نهادی از آنها تجلیل نکرده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این آئین از سال ۸۳ به این سو با وقفه هشت ساله طی سال‌های ۸۷ تا ۹۵ همراه بوده است از ۲۷۹ مورد تقدیر و تجلیل بر اساس آئین‌نامه دبیرخانه طی هفت دوره برگزاری این آئین‌خبر داد و افزود: در این سال‌ها از ۳۱ گروه دانشجویی تجلیل شده و ۲۴۸ دانشجو نیز تندیس دانشجوی فداکار را دریافت کرده‌اند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری آیین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران خاطرنشان کرد: جلسات شورای سیاستگذاری این آئین از سال گذشته تا به امروز در حال برگزاری بوده و آئین‌نامه آن مرور شده است. ضمن آنکه به منظور پوشش بیشتر در رسانه‌ها امسال نیز تصمیم داریم پیام روسای یکی از قوا را به هنگام برگزاری آئین دریافت کنیم.

 رحیمیان تشریح کرد: از میان دانشجویان تقدیر شده ۱۵۰ دانشجو از دانشگاه‌های دولتی ۷۲ دانشجو از دانشگاه آزاد، ۴۰ برگزیده از رشته‌های پزشکی و ۱۷۲ برگزیده نیز از رشته‌های غیرپزشکی تجلیل شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین از میان این دانشجویان ۶۷ دانشجو از دانشگاه‌های استان تهران و ۱۵۲ دانشجو نیز از دانشگاه‌های سراسر کشور تندیس دانشجوی فداکار را دریافت کرده‌اند.

رحیمیان افزود: در میان این دانشجویان چهار دانشجوی غیر ایرانی و نیز دو عکاس و خبرنگار شهید از خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هستند.

دبیر اجرایی آیین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران سپس به بیان برخی مصادیق فداکاری پرداخت و تشریح کرد: از جمله این مصادیق انجام خدمات امداد و نجات و خدمات پیشگیرانه، ایجاد موسسات خیریه دانشجویی، فعالیت‌ها در عرصه سلامت، بهداشت و توانبخشی، فعالیت دانشجویان در عرصه دفاع از کیان کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، مشارکت داوطلبانه در سازندگی، محرومیت زدایی و آبادانی کشور، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در عرصه حفاظت از محیط زیست، تامین ارگان‌های حیاتی از طریق اعطای عضو یا خون به همنوعان هستند.

وی  برخی سازمان‌های همتا در برگزاری هشتمین آئین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران را معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان انتقال خون، سازمان بسیج دانشجویی، کمیته امداد امام خمینی و وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد.

وی افزود: تقدیر از برگزیدگان تندیس ملی فداکاری دانشجویان در دو بخش آزاد و معرفی از سوی نهادها انجام می‌شود که داوطلبان برای این موضوع می‌توانند تا ۲۰ آبان‌ماه مهلت دارند.

به گزارش مهر، آیین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران هر ساله در راستای قدردانی و شناسایی دانشجویان فعال در عرصه‌های دفاع مقدس، ارایه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در سوانح، امور خیریه، سلامت و توانبخشی، سازندگی، محرومیت زدایی و آبادانی کشور از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار می‌شود.

نظر شما