شناسهٔ خبر: 28903702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نگاه تردیدآمیز جهان به اعتراف عربستان

اگرچه دو هفته است که خبر ناپدید شدن جمال خاشقجی تمامی رسانه‌های جهان را دربر گرفته است، اما با اعتراف حکومت آل سعود به قتل او در کنسولگری‌اش در ترکیه، بار دیگر آتش این پرونده شعله‌ور شد. پس از انتشار بیانیه عربستان، سازمان‌ها و شخصیت‌های سیاسی بسیاری زبان به انتقاد گشودند.

صاحب‌خبر -

 رجب طیب اردوغان که از ابتدای ناپدید شدن خاشقجی، همواره عربستان را برای روشن شدن ابعاد این پرونده تحت فشار گذاشته بود، پس از اعتراف این کشور به کشته شدن او گفت: «وظیفه خود را برای روشن شدن این پرونده انجام می‌دهیم و تا به دست نیامدن نتایج قانع‌کننده از آن دست نمی‌کشیم.» آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا نیز در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «کمیته تحقیقاتی بین‌المللی و دقیقی فوراً باید شواهد را بررسی کند و مسائل پیرامون مرگ جمال خاشقچی را شفاف کند. توضیحات این قتل قانع‌کننده نیست.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم شدیداً ابراز تأسف کرد و خواستار انجام تحقیقاتی شفاف و مستقل شد و گفت دولت عربستان باید پاسخگوی این قتل باشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در همین باره در بیانیه خود نوشت: «جامعه جهانی باید به عربستان سعودی فشار بیاورد. ریاض باید مسئولیت خود را در برابر قتل خاشقجی و زندانی کردن روزنامه‌نگاران دیگر بپذیرد. پس از اعتراف به کشتن خاشقجی، ما انتظار استمرار فشار روی عربستان سعودی را داریم تا تمامی ابعاد این پرونده سیاه مشخص شود. بیانیه اعترافی آل سعود کمتر کسی را قانع کرد.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز با اشاره به اینکه همچنان سؤال‌ها پیرامون قتل خاشقجی پابرجا هستند، گفت: «صحت تحقیقات عربستان در پرونده خاشقجی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری خیلی واضح مشخص کردند که در این باره باید تحقیقاتی شفاف و مستقل، تحت نظارت سازمان ملل، صورت بگیرد تا اطمینان حاصل شود که عدالت برقرار می‌شود. گروه‌های حقوق بشری نگرانند که تحقیقات ماستمالی شود
وزارت خارجه انگلیس نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده خاشقجی، اعلام کرد عربستان باید در جهت این پرونده گام‌های دیگری بردارد و عاملان این قتل باید مجازات شوند. پس از اعتراف عربستان به قتل خاشقجی، استرالیا اعلام کرد در کنفرانس طرح سرمایه‌گذاری آینده (داووس صحرا) در عربستان به دلیل اخبار بازداشت 18 شهروند سعودی که در قتل خاشقجی دست داشتند و برکناری مقامات ارشد اطلاعاتی عربستان مشارکت نمی‌کند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه نیز با انتقاد از نحوه عملکرد عربستان سعودی، روایت عربستان از قتل او را «باورنکردنی» ارزیابی کرد و گفت به سخنان آل سعود مشکوک است. اما باب مندز سناتور دموکرات در موضعی تندتر، خواستار تحریم عوامل قتل خاشقجی توسط ایالات متحده شد. ریچارد بلومنتال، سناتور امریکایی نیز گفت دنیا نباید به عربستان فرصت «ماستمالی» کردن این پرونده را بدهد. جان ساورز رئیس سابق اداره ضد اطلاعات ارتش انگلیس هم تأکید کرد، قتل خاشقجی به دستور افراد نزدیک به ولیعهد عربستان صورت گرفته و شواهد می‌گویند که او مسئول این قتل است. به گزارش ایسنا، او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تأکید کرد: «معتقدم که اگر او از مجوز دولت امریکا برای انجام این رفتار اطمینان نداشت، دست به چنین کاری نمی‌زد. قتل خاشقجی نشان‌دهنده وضعیتی خطرناک است که در آن افرادی با حس مصونیت در روابط‌‌شان با ایالات متحده عمل می‌کنند

 

نظر شما