شناسهٔ خبر: 28903122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نظر سه فراکسیون مجلس درباره وزرای پیشنهادی

خبر آنلاین : بعد از دو ماه کش و قوس بر سر وزارتخانه‌ها و معرفی وزرا نهایتا امروز چهار وزیر از سوی دولت به مجلس معرفی شدند اما این سوال همچنان به قوت خود باقی است که سرنوشت این چهار وزارتخانه چه خواهد شد؟ آیا مجلس به چهار وزیر معرفی شده چراغ سبز نشان خواهد داد؟

صاحب‌خبر -

اول علی ربیعی بود که قربانی مشکلات کشور شد؛ سه ماه پیش درست در میان اعتراضات مردمی مجلس بساط استیضاح ربیعی را علم کرد و نهایتا ۱۷ مرداد ۹۷ وزیر کار بیکار شد. سریال سوال و استیضاح مجلس به وزیر کار ختم نشد و از آنجایی که بهارستانی ها برای پاستورنشینان خط و نشان کشیده بودند که اگر پای وزرا به مجلس باز شود چیزی جز برکناری در انتظارشان نخواهد بود ماجرای وزیر اقتصاد هم به راه وزیر کار رفت و کرباسیان نیز سرنوشتی بهتر از ربیعی پیدا نکرد. درست در هفته دولت بود که بهارستانی ها برکناری وزیر اقتصاد را به ساکنین ساختمان پاستور هدیه دادند.  چند هفته ای از ماجرای پر هیاهوی استیضاح وزیر کار و اقتصاد نگذشته بود که زمزمه استیضاح وزیر صنعت و معدن به گوش رسید. موضوع آنقدر جدی بود که همه از آن به عنوان سومین استیضاح مجلس دهم یاد می کردند اما درست روزهای آخر که صحبت اعلام وصول استیضاح محمد شریعتمداری به گوش می رسید یک خبر همه را در تعجب فرو برد محمد شریعتمداری از وزارت صنعت و معدن استعفا داد.

تا اوایل مهر سه وزارتخانه بی وزیر شدند اما این پایان ماجرا نبود. مجلس که دیگر خیالش از وزارت صنعت راحت شده بود این‌بار برای استیضاح وزیر راه خیز برداشت. همان وزیری که از مجلس نهم تا امروز سه بار طعم استیضاح را چشیده بود و هر بار توانسته بود دوباره اعتماد مجلسی ها را جلب کند اما این بار به نظر می رسید شاید توفیق گذشته نصیب حالش نشود. عباس آخوندی که زمزمه حضورش در ساختمان خیابان بهشت به گوش می رسید درست چند روز پس از آنکه طرح استیضاحش از سوی نمایندگان مجلس تقدیم هیات رئیسه شد، روز گذشته نامه ای نوشت و از سکانداری وزارتخانه راه استعفا داد و به این ترتیب آخوندی هم با ساختمان نقره ای میدان آرژانتین خداحافظی کرد.

معرفی چهار وزیر

بعد از یک هفته تعطیلی مجلس و سرکشی به حوزه های انتخابیه امروز اولین جلسه مجلس تشکیل شد هرچند برای دقایقی صحن مجلس غیر علنی بود اما با آغاز شدن جلسه علنی حسینعلی امیری نامه معرفی چهار وزیر را تقدیم هیت رئیسه کرد. وقتی علی لاریجانی از بلندگوی مجلس نام چهار وزیر محمد شریعتمداری برای وزارت کار، فرهاد دژپسند برای وزارت اقتصاد، رضا رحمانی برای وزارت صنعت، محمد اسلامی برای وزارت راه  خوانده شد فریاد «دو دو» در مخالفت با وزرا  و «چهار چهار» در موافقت با آنها بلند شد. برای دقایقی صحن مجلس در هم‌همه فرو رفت. برخی پیش از این زمزمه های معرفی چنین وزرایی را شنیده بودند و برخی هم در شوک اسامی جدید فرو رفته بودند. آنچه به نظر می رسید این بود که گویا مجلس در برابر این چهارگزینه دچار سر درگمی شده است.

برآیند مجلس از چهار وزیر

وقتی فریاد «دو دو ها» و «چهار چهار» گفتن ها از درون صحن بلند شد این سوال پیش آمد که آیا  بهارستانی ها به یک تصمیم قطعی رسیدند و این فریادها برایند کلی نظر مجلس است؟ این سوالی بود که با نمایندگان سه فراکسیون اصلی مجلس درمیان گذاشتیم.

بهرام پارسایی عضو فراکسیون امید و سخنگوی سابق آن در این رابطه به خبرآنلاین گفت: فریادهای دو دو و چهار چهار را نمی توان نشان از تصمیم مجلس گرفت. به هر حال نمایندگان در لحظه از این طریق اعلام نظر می کنند لذا به هیچ عنوان نمی توان گفت این اعلام نظرها یک قطعیت درباره تصمیم مجلس است.

وقتی از تحلیلش درباره فضای مجلس نسبت به این چهار وزیر پرسیدیم گفت: در این سالها تجربه ثابت کرده است که وزرایی را که دولت به مجلس معرفی کرده است کمتر با مخالفت بهارستانی ها رو به رو شده است. او ادامه داد: موضوع استیضاح مقوله ای جدا است اما درباره معرفی وزیر معمولا مجلس با وزرای معرفی شده از سوی رئیس جمهور موافقت کرده است. البته امروز فشارهای اقتصادی و اجتماعی بسیار زیاد است اینکه این فشارها چقدر بتواند بر رای آوردن یا نیاوردن وزرا تاثیر بگذارد مشخص نیست.

هرچند پارسایی درباره جلسه فراکسیون امید در رابطه با چهار وزیر معرفی شده ابراز بی اطلاعی کرد و گفت دیگر سخنگو نیستم اما فاطمه سعیدی دیگر عضو این فراکسیون گفت فراکسیون امید حتما جلساتی با وزرا و شورای مرکزی خواهد داشت.

وزرا کار سختی در پیش دارند

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین درباره وزرای پیشنهادی دولت با بیان اینکه دو دو گفتن های نمایندگان نشان از موافقت و مخالفت صرف نیست گفت: هنوز نمایندگان شناخت دقیقی نسبت به وزرا ندارند .مثلا آقای اسلامی و دژپسند شناختی از آنها نداریم که بتوانیم از همین امروز بگوییم رای ما مثبت است یا منفی بنابراین این به عهده خود وزرا است که شناخت دقیقی از خود نشان دهند وبتوانند نظر آنها را جلب کنند. درباره دو وزیر دیگر تا حدودی نمایندگان شناخت دارند برای مثال آقای رحمانی از همکاران موفق ما بود.

او در پایان گفت: رای مجلس بستگی به برخورد وزرا دارد. باید تلاش کنند تا اعتماد مجلس را جلب کنند و این موضوع می تواند در جلسه با سه فراکسیون سیاسی مجلس موثر باشد.

نگاه نه چندان مثبت ولایی های

سید حسن نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون ولایی درباره وزرای معرفی شده به خبرآنلاین گفت: برداشت کلی مجلس از وزرای معرفی شده این است که به هر صورت وزرای قوی معرفی نشدند و انتظار این بود که وزرای مسلط تری معرفی می شدند. به طور کلی تا اینجا نظر مجلس نسبت به آقای اسلامی کاملا منفی است چون ایشان را نه راهی و نه مسکنی می دانند اما باز باید برنامه های ایشان را دید. درباره آقای دژپسند هم چندان نگاه های مثبتی وجود نداشت و به نظر می رسید دولت وزیر قوی تری معرفی شود.

او ادامه داد: درباره اقای شریعتمداری هم این سوال وجود داشت که ایشان اگر فرد توانمندی است در همان وزارت صنعت ادامه دهد و اگر نیست که برای کار هم مناسب نیست البته من معتقدم آقای شریعتمداری فرد توانمندی است و توانست وزارتخانه فشلی مانند صمت را تا حدودی قوام دهد.

نقوی حسینی گفت: به نظر من درمورد آقای رحمانی نظر مجلس مثبت بود به هر حال ایشان هم در دولت بوده است و هم در مجلس حضور داشته است و حداقل جنس کار را می شناسد.

او درباره فراکسیون ولایی نیز گفت: این فراکسیون حتما جلساتی را با وزرا خواهد داشت و در نهایت اعلام نظر می کنیم.

 

 

نظر شما