شناسهٔ خبر: 28903078 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سوژه

پیدا و پنهان «منم‌منم»‌های یک مربی وطنی/چرا قلعه‌نویی اینقدر به خودش استناد می کند؟

او در این مصاحبه بارها از واژه «من» استفاده کرده و مدام به حرف ها و پیش بینی ها و جملات قصار خودش رجوع کرد. مشخص نیست این مربی باتجربه چه نیازی می بیند در هر مصاحبه تا این حد به گفتار و کردار خودش رفرنس بدهد؟ شاید بهتر است قلعه نویی اجازه دهد اگر نکته برجسته آموزشی در گفتار و مرام و کردارش وجود دارد، توسط هواداران فوتبال یا رسانه ها کشف و ترویج شود، چون طبق ضرب المثل قدیمی مشک آن است که خود ببوید ...

صاحب‌خبر -

امیر قلعه نویی پس از پیروزی دشوار مقابل نساجی با کمک پنالتی اشتباه داور به سود سپاهان، حالا زبان به مصاحبه و حمله به منتقدانش گشوده است. او در این مصاحبه بارها از واژه «من» استفاده کرد (!) و مدام به حرف ها و پیش بینی ها و صحبت های سابق خودش رجوع کرد. مشخص نیست، این پر عنوان ترین مربی فعلی لیگ برتر ایران چه نیازی می بیند که در هر مصاحبه تا این حد از جملات خودش کد بیاورد؟!

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ سرمربی سابق تیم های ملی ایران، استقلال، تراکتورسازی و چندین تیم متمول ایران در ادوار مختلف، گویا طی چند سال اخیر دچار یک سوء تفاهم شده و غیر از استناد به جملات گفته و ناگفته خودش در سال های گذشته، مدام عده ای را در حال مبارزه با خودش و بالعکس می بیند. قلعه نویی البته از نظر سطح جامعه شناختی مصاحبه ها در دو سه سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و سعی کرده به عنوان یک سلبریتی با گرفتن مشاوره هایی اصولی، نقش اجتماعی خود را نیز به خوبی ایفا کند؛ اما گاهی در مصاحبه های فوتبالی حس می شود به تجربه و دیدگاه و دانش شخصی اش بیش از حد استناد می کند. در چنین مواردی ضرب المثل معروف «مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید...» به کار می آید.

مصاحبه خلاصه شده زیر را مرور کنید تا متوجه نکته مهمی در شخصیت و عادت قلعه نویی در اواسط دهه ششم زندگی اش شوید.

سرمربی سپاهان می گوید: اول هر تمرینی به بازیکنانم می‌گویم که اگر هر کس تا حدی مشکل داشته باشد، باید در اینجا به اتمام برساند. من دوست ندارم کسی علیه مربی سابقش مصاحبه کند. در این مدت هم چند بازیکن را با چند مربی آشتی دادیم. شما این مسأله را از رشید مظاهری بپرسید. من رفتاری که با گلرهای سابقم داشتم، با گلرهای کنونی‌ام انجام می‌دهم. من هیچ گاه به دنبال اتلاف وقت نبودم از رشید مظاهری و باقی بازیکنان ذوب‌آهن بپرسید که در اولین جلسه تمرین چه گفتم.

«منم‌منم»‌های تازه قلعه‌نویی در یک مصاحبه

سرمربی سپاهان درباره دیدار پرسپولیس و السد توضیح داد: من خودم در السد بازی کردم و تنها بازیکنی هستم که دوگانه در خارج از ایران دارم. من این مسائل را نمی‌خواهم بگویم، ولی در سالی که در السد بازی کردم قهرمان حذفی و جام باشگاهی این کشور شدیم. نسبت به السد شناخت دارم و قبل از بازی رفت، خدا را گواه می‌گیرم که من گفتم پرسپولیس السد را می‌برد! السد تیمی آن چنان قوی‌ نیست. بحثی دارم که حتما برانکو روی آن اشراف دارد، اینکه پرسپولیس بازی رفت را فراموش کند. السد اگر زمان پیدا کند خطرناک است و جو تماشاگران هم تنها در ۱۵دقیقه ابتدایی تأثیرگذار است. پرسپولیس نباید در باد برد بازی رفت باشد.

قلعه‌نویی درباره رأی گیری AFC برای انتخاب بهترین تیم جام‌ملت‌های آسیا بیان کرد: من ۱۰ سال است که راجع به این مسئله با آقایان مبارزه می‌کنم. همیشه گفته‌ام باید ایران و ایرانی را باور کنید. خدا را شکر با انتخاب این بازیکنان از سوی AFC حرف‌های ما مورد تأیید قرار گرفت و همه به حرف‌های ما رسیدند که باید ایران و ایرانی را باور کنیم چرا که مطمئن هستم از لحاظ نیروی انسانی ایرانی‌ها جزو بهترین‌های جهان هستند. خدا را شکر این انتخابات صحبت‌های ما را تأیید کرد. هرچند این انتخابات، انتخابات مردمی است اما به حرف من رسیدند. ما از نظر نیروی انسانی جزو کشورهای برتر جهان هستیم که این انتخابات آن را نشان داد. به ناصرخان حجازی و سه بزرگوار دیگر تبریک می‌گویم و خوشحالم همه این انتخاب‌ها در زمانی اتفاق افتاده که مربیان ایرانی در آن نسل فعالیت کردند.

به نظر من مربی که قول قهرمانی می‌دهد،‌ مربی نیست. باید در فوتبال هدف‌گذاری داشته باشیم. ممکن است در ادامه به اهدافمان نرسیم اما تلاش‌مان را می‌کنیم. تفاوت ما با تیم‌هایی مثل رئال مادرید و منچستر در بخش مسائل اقتصادی است. دغدغه‌هایی که ما داریم تیم‌های بزرگ جهان ندارند. اگر ما می‌خواهیم برای یک بازی به شهرستان جم، اهواز یا هر شهرستان دیگری سفر کنیم مشکلات خاص خودمان را داریم. به نظر من این شیطنت‌ها دیگر در فوتبال تأثیری ندارد. یک مثال همیشه از گذشته به زبان می‌آوردم که قطاری که در حال حرکت است همیشه از سوی اطرافیان سنگ زده می‌شود (این ضرب المثل پیش از قلعه نویی هم مطرح بود و گفته او نیست) پس از بازی با نساجی این سنگ‌ها به سمت سپاهان زده شد و سعی کردند حواشی را ایجاد کنند متأسفانه ما از لحاظ داوری در این چند بازی ضرر کردیم.

این گفت و گو که توسط چندین سایت و خبرگزاری منتشر شده است، بخش های دیگری هم داشته و طبیعتا تعداد «من» های قلعه نویی به مراتب از این موارد پررنگ شده، بیشتر است اما بد نیست سرمربی پر افتخار سپاهان در فوتبال داخلی ایران، که تا امروز در کسب عناوین رسمی قاره ای در قامت سرمربی ناموفق بوده است، در مصاحبه هایش اینقدر به خودش و حرف های جدید و قدیمش رفرنس ندهد و اجازه بدهد اگر نکته برجسته آموزشی در رفتار و مرام و کردارش وجود دارد، توسط هواداران فوتبال دریافت شود و یا اینکه رسانه ها بگویند و بنویسند تا ترویج پیدا کند. مطمئنا اگر کی روش، برانکو، جان توشاک، حشمت مهاجرانی، علی پروین ، ناصر حجازی و همه سرمربیان بزرگ شاغل در تاریخ فوتبال ایران بخواهند از خودشان و گفتارشان مثال و کد بیاورند، نیازمند حمل یک کتابچه از آثار شفاهی خود هستند؛ اما این امر را به افکار عمومی و رسانه ها واگذار کرده اند.

نظر شما