شناسهٔ خبر: 28900942 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش المانیتور:

اسرائیل استیلای منطقه‎ای خود را در حوزه تولید پژوهش‎های علمی به ایران واگذار کرده است

نشریه آمریکایی «المانیتور» اعتراف کرد: اسرائیل از «دهه شگفت» خود چه چیزی برای عرضه دارد؟ آمارهای تارنمای «اسکوپوس» بزرگترین بانک اطلاعاتی مقالات منتشر شده نشان می دهد که اسرائیل استیلای منطقه ای خود را در حوزه تولید پژوهش های علمی به ایران واگذار کرده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری قدس (قدسنا) تارنمای «المانیتور» در یادداشتی با اشاره به پیشرفت های علمی ایران در زمینه های مختلف نوشت: به رغم ادعای نتانیاهو مبنی بر شکوفایی علمی و پیشرفت اسرائیل، این کشور رقیب ایران در این زمینه نیست.

 

بر اساس این گزارش المانیتور می افزاید: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) طی سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه دوره زمستانی پارلمان این کشور موسوم به «کنست» در تاریخ 15 اکتبر (23 مهر) از «دهه شگفتی» که اسرائیل در دوره ریاست وی تجربه کرده است، گفت. او از این دوره با عنوان دوره ای از پیشرفت، رشد اقتصادی، ثبات و امنیت، سازندگی و آبادانی یاد کرد. وی در ادامه خطاب به نمایندگان پارلمان اسرائیل گفت: «ما با تمام قوا ایران را به عقب می رانیم.» 


این نشریه آمریکایی اضافه کرد: اسرائیل از «دهه شگفت» خود چه چیزی برای عرضه دارد؟ آمارهای تارنمای «اسکوپوس» بزرگترین بانک اطلاعاتی مقالات منتشر شده نشان می دهد که اسرائیل استیلای منطقه ای خود را در حوزه تولید پژوهش های علمی به ایران واگذار کرده است. اسرائیل از جایگاه اول به جایگاه چهارم سقوط کرده و پایین تر از ترکیه و عربستان سعودی قرار گرفته است. ایران در زمینه مطالعات بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی از اسرائیل پیشی گرفته و صدر این فهرست را از آن خود کرده است. اسرائیل در حوزه مهندسی شیمی از جایگاه اول به جایگاه پنجم نزول کرده و در حوزه شیمی و علوم کامپیوتر در جایگاه چهارم و پایین تر از قطر و ایران قرار گرفته است. قدس از سال 1996 (75-1374) تا 2016(95-1394) در رده بندی جهانی تولید علم از جایگاه هجدهم به جایگاه سی و سوم سقوط کرد؛ ایران در این رده بندی در جایگاه شانزدهم قرار دارد. 


آمارهای دیگر در مورد «دهه شگفت» به توازن راهبردی قدرت در منطقه مربوط می شود. به گزارش سال 2016 اداره ابداعات اسرائیل، صنعت فناوری این کشور در دهه پیش رو با کمبود 10 هزار مهندس و برنامه نویس روبه رو خواهد شد. این آژانس در ژانویه سال 2018 (دی-بهمن 1396) به دولت گزارش داد که درصد شاغلان در حوزه فناوری پیشرفته در دهه گذشته به دلیل رقابت جهانی فزاینده با کره جنوبی، فنلاند و آلمان در این حوزه، راکد مانده است.


المانیتور در ادامه نوشت: اسرائیل از لحاظ جمعیت باسواد در آستانه از دست دادن جایگاهش به عنوان یکی از کشورهای برتر در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است. این کشور یکی از معدود کشورهای صنعتی است که در آن نرخ تحصیلات جمعیت جوان آن پایین تر از نرخ تحصیلات کل جمعیت است. 


در بخش دیگری از این مطلب آمده است: در حالی که ایران زنان را به پژوهش و مطالعات علمی تشویق می کند، دختران دبیرستانی شهر «کافار سابا» در اسرائیل به تازگی از شرکت در برنامه ای که برای ترغیب کنجکاوی طبیعی دانش آموزان در مورد مطالعات زیست شناختی و فراخواندن آنان به انتخاب مسیر مطالعات علمی برای آینده برگزار شد، منع شدند. این برنامه کار مشترک یک مدرسه سکولار و یک مدرسه مذهبی بود. 


افزون بر دور نگه داشتن قوای ذهنی دختران از علم، فرار گسترده مغزها دیگر شاخصه «دهه شگفت» در اسرائیل است. اداره مرکزی آمار در سال 2017 (97-1396) گزارش داد که تعداد فارغ التحصیلان اسرائیلی که پس از اتمام تحصیلات خود این کشور را ترک می کنند، در مقایسه با آنان که به کشور باز می گردند، 38 درصد افزایش داشته است. 

 

 

انتهای پبام/م.ش/۳۰

نظر شما