شناسهٔ خبر: 28900592 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بازنمایی تابلویی از استاد چلیپا؛

زیرگذر متروی تئاتر شهر صاحب «نگاه‌خانه» شد/ بردن هنر بین مردم

مراسم افتتاح نگاه خانه زیرگذر متروی تئاتر شهر تهران امروز ۲۹ مهرماه برگزار و تابلوی «توبه حر» اثر کاظم چلیپا نیز در آنجا بازنمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح نگاه خانه زیرگذر متروی تئاتر شهر تهران امروز ۲۹ مهرماه برگزار شد که در ابتدای این مراسم احسان بیسادی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو عنوان کرد: این اتفاق، یک رخداد مبارک است زیرا ما برای اولین بار مترو را در اختیار هنرمندان قرار داده‌ایم.

در ادامه مراسم این نگاه خانه توسط مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی شهبازی مدیر ارشد خط ۱ مترو و جهانبخش مدیر ارشد خط ۴ متروی تهران افتتاح شد.

مجدالدین معلمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این نگاه خانه که به همت حوزه هنری راه اندازی شده است، گفت: هدف ما این بود که مردم با فضا و آثار هنری بیشتر درگیر شوند و بتوانیم اصطکاک نگاه آنها را با آثار اصیل و گرانقدر تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه زمانی هنر ارزش و جلوه‌گری بیشتری پیدا می کند که نظرات و نگاه مردم را درباره آثار هنری بدانیم، توضیح داد: صرف نظر از اینکه بخشی از نقد و نظرها در نگارخانه های تخصصی اتفاق می افتد، بخشی نیز در مواجهه با افکار عمومی و مردم میسر می شود از همین رو هرچقدر بتوانیم فضای عمومی را با فضای هنری درگیر کنیم، می توانیم ذائقه مردم را تغییر و ارزشمندی آثار خود را افزایش بدهیم.

معاون هنری حوزه هنری افزود: اگر بخشی از فضاهای عمومی مثل مترو تنفس گاه آثار هنری شود، هم حال مردم بهتر می شود و هم هنرمندان راغب می شوند که اثر بهتر و بیشتری تولید کنند از همین رو در اولین اقدام از این فرصت استفاده کردیم و نگاه خانه ای در زیرگذر متروی تئاترشهر راه اندازی شد، البته درخواست ما این است که فضای بیشتر در اختیار هنر و هنرمندان قرار بگیرد برای مثال از پیاده روها، متروها، فرهنگسراها و ... بیشتر استفاده کنیم.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: هرجایی که از ما استقبال کند متعهد می شویم که آثارمان را در اختیار آنها قرار بدهیم البته این موضوع بستگی به امنیت آن مکان هم دارد که می توانیم اصل یا کپی اثر را به نمایش بگذاریم.

سپس مسعود شجاعی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز درباره این نگاه خانه به خبرنگار مهر گفت: این اتفاق، شروع یک حرکت تعاملی بین حوزه هنری و سازمان مترو است.

وی افزود: این حرکت می تواند در ارتباط بین مردم و هنرمندان انقلابی موثر باشد؛ هنرمندانی که آثار آنها از دل مردم و وقایعی است که مردم آن را تجربه کرده اند. امروز تابلوی نقاشی «توبه حر» اثر کاظم چلیپا در این نگاه خانه بازنمایی شد که موضوع بسیار زیبایی دارد و جا دارد شرایطی فراهم شود تا آثاری که در گنجینه ها خاک می خورند در فضاهای این چنینی نمایش داده شوند.

این هنرمند کاریکاتوریست مترو را فضایی دانست که روزانه میلیون ها نفر در آن رفت و آمد می کنند بنابراین شرایط بسیار ایده آلی است که آثار فاخر را در چهلمین سال انقلاب در آنجا ارایه داد.

وی با بیان اینکه اثر چلیپا به این دلیل انتخاب شد که با اربعین حسینی قرابت دارد، اظهار کرد: بنا داریم هر دو سه هفته یک اثر هنری را در اینجا به نمایش بگذاریم. به شکل بسیار پیگیرانه هم ما و هم مسئولان مترو درصدد این هستیم که این اتفاق صورت بگیرد البته یک جاهایی به این نتیجه رسیده ایم که یک سری از آثار به طور همیشگی‌ از طریق مصالحی که عمر بیشتری دارند، ارایه شود برای مثال در ورودی شرقی متروی انقلاب فضای بسیار زیبایی وجود دارد که صحبت کرده‌ایم که تابلوی فاخر شهید فهمیده را به صورت موزاییک ارایه دهیم.

شجاعی در پایان گفت: امیدوارم دامنه این اتفاقات گسترش پیدا کند و هنر به شکلی که آرزو داریم بین مردم مطرح شود.

نظر شما