شناسهٔ خبر: 28900476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

حضور استارتاپ‌های ایرانی در نمایشگاه فناوری دبی/ نماینده ایران در جمع 40 استارتاپ برتر

سالن استارتاپ‌ها در نمایشگاه جیتکس امسال پذیرای 23 استارتاپ ایرانی بود که استارتاپ‌های مبتنی بر خدمات آنلاین بیشترین حضور را داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، نمایشگاه فناورى اطلاعات و ارتباطات جیتکس پیرامون موضوعات روز دنیاى کامپیوتر و آخرین دستاوردهاى فناورى با حضور نمایندگانى از کشورهاى مختلف جهان از قاره‌هاى آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا مانند هر سال در مرکز تجارت جهانى شهر دبى در کشور امارات متحده عربى برگزار شد.

در جی‌تکس 2018 دبی، اتاق بازرگانی تهران به مانند سال گذشته، غرفه‌ای در بخش «ستاره‌های آینده جی‌تکس» در اختیار گرفت تا شرکت‌های نوپای فناوری و استارتاپ‌های ایرانی بتوانند در این غرفه، تولیدات خلاقانه خود را برای جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی به نمایش گذاشته و امکان همکاری با دیگر استارتاپ‌های جهانی را به محک بگذارند.

سالن استارتاپ‌ها در نمایشگاه امسال پذیرای 23 استارتاپ ایرانی بود که استارتاپ‌های مبتنی بر خدمات آنلاین بیشترین حضور را داشتند. این استارتاپ‌ها در حوزه‌های گردشگری، خدمات خشکشویی آنلاین، خدمات حمل‌و‌نقل بار جاده‌ای و بین‌المللی، پلت‌فرم آنلاین ارائه خدمات فنی، تخصصی و عمومی از لوله‌کش و برق‌کار و نقاش تا نظافت‌چی و پزشک و وکیل، ظرسنجی‌های آنلاین، راه‌اندازی باشگاه مشتریان بر اساس تحلیل رفتار مشتری، ویزیت آنلاین ویدئویی میان پزشک و بیمار، مانیتورینگ‌‏های علائم حیاتی در آمبولانس‌‏ها و اورژانس‏ها درباره سکته قلبی، توانمندی‌های فناورانه، پلت‌فرم حرفه‌ای مبادله دارایی‌های دیجیتال، درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال، اولین بلاگ آموزشی ارزهای رمزنگاری شده، شبکه اجتماعی با امکان خرید و فروش آنلاین، شبکه اجتماعی برای کل‌کل فوتبالی‌ها، راهکارها و کاربردهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها، جمع‌آوری گسترده اطلاعات و تحلیل و پیش‌بینی مسائل و خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی در بستر وب و فضای مجازی خدمات ارایه می‌کنند.

استارتاپی که در زمینه خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی در بستر وب و فضای مجازی راه‌اندازی شده است، پلتفرمی است که در اوایل سال 2015 میلادی ایجاد شد و هنرمندان، مجموعه‌داران و گالری‌ها را به خریداران آثار هنری و هنردوستان متصل می‌کند. 

حسین محسنی یکی از موسسان این استارتاپ به خبرنگار فارس، گفت: تاکنون 6 هزار نفر در این سایت ثبت نام کرده‌اند و 2 هزار نفر تایید هویت شده‌اند و در حال فروش آثار هنری خود هستند.

وی می گوید: هنر یک زبان بین المللی است که در حال حاضر در ایران ارزان است. آثار هنری در این سایت توسط هنرمندان قیمت‌گذاری می‌شوند و سایت بر قیمت‌ها نظارت دارد.

استارتاپ دیگری خدمات خشکشویی آنلاین ارائه می‌داد. با پلت‌فرم طراحی شده این استارتاپ، کاربر می‌تواند کفش و لباس‌ کثیف خود را در هر کجای تهران که باشد، تحویل دهد و چند ساعت بعد، تمیز و اتوکشیده تحویل بگیرد.

دو استارتاپ دیگر در حوزه خدمات گردشگری ظاهر شدند. استارتاپی که گردشگران خارجی را برای ورود به ایران ترغیب کرده و تورهای تفریحی از مناطق مختلف ایران را به آنان معرفی می‌کرد. در استارتاپ دیگر نیز گردشگران تجربیات و تصاویر جاذبه‌های گردشگری ایران را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و کاربران می‌توانند به صورت مستقیم با گردش‌بَران محلی گفت‌وگو کرده و از خدمات گردشگری آنان استفاده کنند.

یک شبکه اجتماعی  با هدف ساده‌سازی روابط و برقراری ارتباطات و همچنین خرید و فروش آنلاین در فضای مجازی ایجاد و معرفی شده است. طراحان این استارتاپ به دنبال خلق یک بازار جدید در بستر شبکه اجتماعی هستند.

شاهین شهابی مدیر این استارتاپ به خبرنگار فارس، گفت: این شبکه قابلیت آپلود محتوا تا 30 مگ را دارد و محدودیت 1 دقیقه اینستاگرام برای آپلود را نیز ندارد. 

او می‌گوید: تمایز این شبکه با شبکه های اجتماعی دیگر در امکان اتصال به فروشگاه‌ها است و از فروشگاه‌ها دعوت کرد که برای فروش اجناس خود در این شبکه پیش قدم شوند. 

به گفته شهابی این شبکه هم‌اکنون 2 هزار کاربر دارد. 

استارتاپ دیگر یک پلت‌فرم آنلاین ارائه خدمات فنی، تخصصی و عمومی است. کاربران از طریق این استارتاپ متولد شده در اوایل سال 97، می‌توانند از لوله‌کش و برق‌کار و نقاش تا نظافت‌چی و پزشک و وکیل را تنها با چند کلیک از وب سایت و یا اپلیکیشن نکسو دریافت کنند. یکی دیگر از استارتاپ ایرانی حاضر در جی‌تکس 2018 دبی خدمات حمل‌و‌نقل بار جاده‌ای و بین‌المللی را به کاربران خود می‌دهد. این پلت‌فرم به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر می‌تواند بار خود در هر ابعاد را برای حمل و جابه‌جایی روی این وب‌سایت بارگذاری کرده و رانندگان ترانزیت با اعلام نرخ پیشنهادی، بار را جابه جا کنند.

استارتاپ دیگر کل‌کل کردن‌های فوتبالی را به فضای مجازی آورده، شبکه‌ اجتماعی است که طرفداران فوتبال را دور هم جمع کرده و با انتخاب تیم، به کل‌کل با همدیگر مشغول می‌کند.

آرش زارعی مدیر این استارتاپ به خبرنگار فارس، گفت: این شبکه نوعی درآمدزایی بدون هزینه برای باشگاه است. 5 هزار کاربر با 5 رده هواداری دارد و به دلیل موضوع شبکه مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی قرار گرفت.

یکی دیگر از استارتاپ‌ها نظرسنجی‌های آنلاین را روی وب و اپلیکیشن برای کاربران ساخته و منتشر می‌کند و به سازندگان نظرسنجی‌ها این امکان را می‌دهد تا داده‌های به دست آمده را گزارش‌گیری و تحلیل کنند.
استارت‌آپی دیگر در زمینه راه‌اندازی باشگاه مشتریان بر اساس تحلیل رفتار مشتری، کار می‌کند که  در واقع با تحلیل رفتار مشتریان، حس وفاداری را در آنان به کسب و کارها ایجاد می‌کند.
یک استارتاپ ویزیت آنلاین ویدئویی میان پزشک و بیمار نیز معرفی شد که سال 93 طراحی و تولید آن آغاز شده و پیاده‌سازی امکان ویدئویی آن در شهریور 1397 به پایان رسید. این مورد تنها اپلیکیشن ایرانی دارای دانش و قابلیت ارتباط ویدئویی داخل کشور میان پزشک و بیمار است.
استارتاپی دیگر مانیتورینگ‏های علائم حیاتی که در آمبولانس‏ها و اورژانس‌‏ها استفاده می‌‏شوند را به خوانشگر مورد نیاز برای تشخیص سکته قلبی مجهز می‌کند. 

سرور یوسفی فعال در این استارتاپ درباره ضرورت وجود این محصول به فارس، گفت:  42 درصد مرگ و میرها در ایران ناشی از سکته قلبی است و حدود 7 برابر این آمار به دلیل سکته به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که 2 ساعت اول پس از سکته زمان طلایی است و کیت خوانش که نمونه خون روی آن قرار می گیرد برای تشخیص زودهنگام سکته قلبی بسیار سودمند خواهد بود. همچنین سالانه 1 میلیون و 300 هزار تست سکته قلبی در ایران گرفته می شود. 

وی گفت: کیت خوانش یک بار مصرف است که نسبت به نمونه خارجی قیمت بسیار کمتری دارد.

استارتاپی دیگر از جمله کسب‌و‌کارهای خلاقانه این حوزه است؛ پلت‌فرمی حرفه‌ای برای مبادله دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارزها و توکن‌های مبتنی بر دارایی که توسط متخصصان داخلی و با دانش بومی تولید شده است.
یکی دیگر از استارتاپ‌های این بخش بر اساس ارائه درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال و پلت‌فرم تبادل ارزهای دیجیتال با امنیت بالا و پوشش متنوع کوین‌ها خلق شده است.
یکی دیگر از موارد معرفی شده استارتاپی است که در ابتدا با استراتژی آموزشی با استفاده از اولین بلاگ آموزشی ارزهای رمزنگارش شده شروع به کار کرد و اکنون در مرحله تست پلت‌فرم معاملاتی است. 
یک استارتاپ هوش‌های مصنوعی ایرانی نیز معرفی شد که راهکارها و کاربردهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها و حوزه‌های مختلف را ارائه می‌دهد.

دیگر استارتاپ هوش‌های مصنوعی معرفی شده نیز با جمع‌آوری گسترده اطلاعات، به استفاده‌کنندگان از آن قدرت بیشتری برای تحلیل و پیش‌بینی مسائل ارائه می‌دهد.

تیم‌های منتخبی که از ایران راهی نمایشگاه شده‌اند، پس از فراخوان اتاق بازرگانی و طی چندین مرحله داوری تخصصی، در فهرست مسافران نمایشگاه جیتکس 2018 دبی قرار گرفتند و از میان استارتاپ‌های اعزام شده یک شرکت ها در جمع ۴۰ استارتاپ برگزیده نمایشگاه قرار گرفت.

سال گذشته، 12 تیم استارتاپی ایران در جیتکس دبی حضور داشتند و از میان آنان یک استارتاپی ایرانی موفق شد به دور نهایی جایزه 180 هزار دلاری جی‌تکس 2017 دبی راه یابد. 

هفته فناوری جیتکس دبی از روز یکشنبه 22 مهرماه تا 27 مهرماه برگزار شد.

انتهای پیام/آ

نظر شما