شناسهٔ خبر: 28900248 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه فرهنگیان خبر داد

ارسال نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تغییر نام «دانشگاه فرهنگیان»

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه از ابتدا با عنوان "دانشگاه فرهنگیان" مخالف بودم و مصوبه هیئت امنای دانشگاه را گرفته‌ایم که عنوانش دوباره به «تربیت معلم» برگردد گفت: عنوان "دانشگاه فرهنگیان" کیفیت و عمق تربیت معلم را ندارد و جهانی نیست. تاییدیه هیئت امنا را برای تغییر نام گرفتیم و نامه زدیم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حسین خنیفر در نشستی در استودیو الفبا که به مناسبت صدمین سال تاسیس تربیت معلم ترتیب داده شده بود اظهار کرد: از جمله مواردی که تا کنون بخوبی تبیین نشده و به آن بخوبی پرداخته نشده، پیشینه نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: در بین دوره‌های تاریخی، قبل از اسلام دو دوره آموزشی تعریف شده ساسانی و هخامنشی را داریم. اگر بخواهیم تاریخچه تعلیم و تربیت را بررسی کنیم، در می‌یابیم بیشتر در طبقه اعیان و اشراف بود. وقتی برخی سیاستمداران ما بویژه از زمان فتحعلی شاه به دنبال منازعات مرزی برای مصالحه به دیگر کشورها رفتند تحولات را مشاهده کردند که عباس میرزا از جمله آنها بود و او حسرت می‌خورد که چرا مدارسی شبیه به آنها نداریم.

خنیفر ادامه داد: عباس میرزا اولین گروه را به نمسه اتریش در سال ۱۲۱۱ یعنی ۲۰۷ سال قبل فرستاد، در حالی که همه تصور می‌کنند امیرکبیر ابتدا این کار را انجام داده است. ۱۶۷ سال قبل دارالفنون شکل می گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در سال ۱۲۹۷ هجری اولین دارالعملمین در ایران ایجاد شد گفت: در این ۱۰۰ سال دارالمعلمین در اشکال مختلفی ادامه فعالیت می‌دهد تا آنکه در نهایت در سال ۱۳۶۰، ۴۰۰ مرکز تربیت معلم کاردانی ایجاد می‌شود. در آن زمان ۳۸ میلیون جمعیت کل کشور بود.

وی افزود: این روند تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت و در زمان وزارت دکتر حاجی بابایی تصمیم گرفته شد که ۳۰۲ مورد از مراکز تربیت معلم تعطیل شود و ۹۸ مورد باقی ماند و اکنون ۹۸ پردیس و مرکز در همه استان‌ها داریم.

خنیفر با بیان اینکه در این هفت سال با عنوان "دانشگاه فرهنگیان" مخالف بودم و مصوبه هیئت امنای دانشگاه را گرفته‌ایم که عنوانش دوباره به تربیت معلم برگردد اظهار کرد: عنوان "دانشگاه فرهنگیان" کیفیت و عمق تربیت معلم را ندارد و جهانی نیست. تاییدیه هیئت امنا را برای تغییر نام گرفتیم که نامه زدیم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود.

وی به معرفی یکصد معلم برتر ایران و جهان که ۹۰ نفر ایرانی و ۱۰ نفر خارجی هستند اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های خود داریم که مشخصات، ایده‌ها، تالیفات، سخنان و... آنها را گردآوری، چاپ و به پردیس ها و مراکز بفرستیم که در دیوارها و جلوی دیدگان دانشجوها نصب شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه کنگره ملی یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران در اسفند ماه برگزار می‌شود، به برنامه های گرامیداشت یکصدسالگی تربیت معلم اشاره و عنوان کرد: معتقدیم ایران نه با نفت و گاز و نه ثروت‌های بادآورده درست نخواهد شد بلکه باید تعلیم و تربیت ارتقاء یابد و پیشران توسعه کشور بشود. برنامه ۳۰ تا ۱۰۰ ساله تعلیم و تربیت ما را حتی از درآمد نفت مستغنی خواهد کرد.

خنیفر ادامه داد: دایره المعارف دوجلدی گذشته نظام تعلیم و تربیت از دیرین تا پسین آماده شده است. معتقدیم برای آموزش و پرورش می‌شود برنامه ۱۰۰ ساله ریخت و بسیاری کشورها این کار را می‌کنند و چشم اندازهای ۵۰ و ۱۰۰ ساله دارند.

به گفته وی به سفارش مقاله، آماده سازی و تهیه کتاب گفت وگو با پیشکسوتان، جمع آوری خاطرات اساتید نخبه و مطالبات تطبیقی درباره نظام های تعلیم و تربیت دنیا از جمله برنامه‌هایی است که به مناسبت صد سالگی تربیت معلم در دستور کار قرار دارد.

خنیفر ادامه داد: همچنین گنجینه‌ها و اسناد جذابی چون کتب درسی قدیمی صد سال گذشته و کارنامه‌های درسی چهره ها از جمله وزراء را در اختیار داریم که قصد گرد آوری آن را در یک مجموعه مانند موزه داریم. فراخوانی به مراکز دانشگاه فرهنگیان برای جمع آوری این گنجینه ها ارسال شده و در آینده نزدیک هم یک فراخوان عام انجام خواهد شد. این مستندسازی بسیار مهم است و باید انجام شود.


انتهای پیام

نظر شما