شناسهٔ خبر: 28900160 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سهم ۳۴ درصدی بهبود مصرف آب در ارتقای بهره‌وری کشاورزی

یک مقام مسئول همکاری موسسه های تحقیقاتی فنی مهندسی،خاک و آب،حفاظت خاک و آبخیزداری را در ارتباط با پروژه های معاونت آب و خاک نوید بخش ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

سهم ۳۴ درصدی بهبود مصرف آب در ارتقای بهره‌وری کشاورزیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی،کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست بررسی راهکارهای هم افزایی تحقیقات کشاورزی در حوزه بهره وری خاک و آب با اشاره به وظایف معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان، توان علمی محققان این معاونت را در تهیه پیوست‌های اقتصادی- اجتماعی در زمینه مشارکت مردمی، بازار آب، شبکه های بهره برداری در موضوع اقتصاد آب مهم دانست.

وی بر ارائه پیشنهاد راه اندازی مرکز تخصصی خاک و آب، ضرورت مطالعه مستمر پیرامون موضوعاتی از قبیل پایش خاک، کشاورزی حفاظتی، ماده آلی خاک و سایر موضوعات راهبردی در حوزه بهینه سازی آب و خاک را ذیل سیاستگذاری های یکپارچه تاکید کرد.

 معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با ابراز خرسندی از وجود تعامل اثربخش بین این معاونت اجرایی وبخش تحقیقات، همکاری این دو معاونت در وزارت جهاد کشاورزی را در اجرای پروژه های مشترک و حضور فعال در مجامع بین المللی خواستار شد.

مهندس علیمراد اکبری معاون امور آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع آب به عنوان یک ضرورت قابل توجه، از تلاش های  کمیته بهره وری آب و کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی قدردانی کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، خاک و آب را دو نهاده اصلی تولید در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: از آن جایی که تولید محصولات کشاورزی در بستر خاک و آب صورت می پذیرد، ضرورت دارد سایر معاونت های اجرایی وزارتخانه و به ویژه بخش تحقیقات، با عضویت در کمیته تخصصی آب وزارتخانه سیاستگذاری های منسجمی در زمینه خاک و آب تدوین نمایند. اکبری با اشاره به سهم ۳۴ درصدی بهبود مصرف آب در ارتقای بهره وری کشاورزی، اهمیت ترویج و آموزش را ذیل وظایف سازمان تات در راستای موفقیت در اجرای پروژه های این معاونت یادآور شد.

در این نشست، اسدی سرپرست موسسه تحقیقات خاک و آب راه اندازی سامانه تناسب اراضی را به عنوان پایه ای برای تدوین الگوی کشت از جمله اقدام های این موسسه در زمینه مدیریت بهره وری آب برشمرد و خاطر نشان ساخت موسسه تحقیقات خاک و آب آمادگی دارد همچون گذشته در اجرای برنامه های مشترک با معاونت خاک و آب در راستای بهینه سازی مدیریت آب گام بردارد.

 ابوالحسنی مدیر کل دفتر توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی نیز با اشاره به سابقه همکاری مشترک بین این دفتر و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، ضرورت همگرایی سیاستگذاری در برنامه ریزی کلان بین معاونت خاک و آب و بخش تحقیقات را یادآور شد.

 گرجی معاون فنی دفتر سامانه های نوین آبیاری اجرای پروژه هایی از قبیل آبیاری هوشمند و استفاده از آب های نامتعارف در بخش کشاورزی را نیازمند تایید توسط محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دانسته و بر نقش آفرینی موسسه های تحقیقاتی در ارزیابی طرح های کاربردی این معاونت تاکید کرد.

مهندس نظر پور معاون دفتر آب و خاک نیز در اظهاراتی بهره برداری از طرح ها و پروژه های معاونت خاک و آب را نیازمند مشارکت محققان موسسه های تحقیقاتی سازمان تات دانست و یادآور شد معاونت آب و خاک در اجرای پروژه هایی از قبیل آبیاری تحت فشار به خوبی عمل می کند، لیکن بهره برداری از این پروژه ها توسط کشاورزان نیاز به نقش آفرینی ترویج و آموزش دارد.

در ادامه این جلسه مدیران کل دفاتر معاونت امور خاک و آب و هم چنین روسای موسسه های تحقیقات خاک و آب و فنی و مهندسی کشاورزی ضمن بیان دیدگاه های خود در خصوص نحوه همکاری با معاونت آب و خاک، ابراز امیدواری کردند با تقویت مشارکت بین بخش اجرا و بخش تحقیقات در وزارت جهادکشاورزی بتوان گام موثری در راستای کارآمدی و پاسخگو بودن به نیازهای بخش کشاورزی برداشت.

این جلسه در راستای اجرای منویات وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشارکت موسسه ها، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و مراکز ملی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در رفع مسایل و مشکلات بخش اجرا و با هدف احصاء اولویت های پژوهشی در حوزه خاک و آب با تاکید بر ارتقای بهره وری و حفظ منابع پایه برگزار شد.

انتهای پیام/

مرکز تخصصی خاک و آب راه اندازی شود

نظر شما