به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، حسن ماسوری مدیرکل راهآهن شرق (طبس) گفت: با برنامهریزیهای صورت گرفته در این اداره کل، شاهد افزایش شاخصهای حمل بار در ششماهه اول سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.
وی افزود: در این مدت، به میزان ۳ میلیون و ۱۳ هزار و ۷۸۰ تن بار در این اداره کل بارگیری شده است که ازجمله این بارها سنگآهن، سیمان، بالاست، ذغال سنگ و کنسانتره سنگآهن بوده است.
ماسوری اضافه کرد: این میزان حکایت از رشد ۱۱ درصدی حمل بار دارد و در نتیجه آن، درآمد حاصل از بارگیری ناحیه نیز ۷۳ درصد رشد داشته است.
او افزود: در شاخص تن کیلومتر خالص بارحمل شده نیز با ۲ میلیارد و ۶۱۵ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۴۳۴ تن کیلومتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد ۳۵ درصدی در این مدت بودهایم و تن کیلومتر بار ناخالص حمل شده نیز ۴ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۹۵ تن کیلومتر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۸ درصدی برخوردار است.
وی ادامه داد: عمده این بارها از مبدأ معادن سنگآهن سنگان، معادن زغال سنگ پروده و تربتحیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس، زرینشهر اصفهان، جلالآباد کرمان، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل شدهاند.
افزایش درآمد صادرات
ماسوری تناژ صادرات این اداره کل را ۴۹ هزار و ۲۴۶ تن اعلام کرد و افزود: این میزان از رشد ۲۰ درصدی حکایت میکند و بر این اساس درآمد صادرات نیز از رشد ۱۱۳ درصدی برخوردار بوده است.
وی راهآهن شرق (خط آهن بافق-طبس-مشهد) را بهعنوان محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور عنوان و خاطرنشان ساخت: معادن سنگآهن سنگان در شرق استان خراسان رضوی با دارا بودن ذخیره بیش از ۲/۱ میلیارد تن سنگآهن از جمله بزرگترین ذخایر سنگآهن ایران به شمار میروند و در حال حاضر سالانه ۷ میلیون تن سنگآهن (به فرم دانهبندی، کنستانتره و گندله) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانههای ذوبآهن، فولاد و بندرها جنوبی کشور جهت صادرات ارسال میشود که راهآهن حمل حدود ۴۰ درصد آن را بر عهده دارد.
مدیرکل راهآهن شرق گفت: در افق ۱۴۰۰ حمل ۲۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان پیشبینیشده است که باید بخش عمدهای از این بار با شبکه ریلی حمل شود و با در نظر گرفتن ظرفیتهای بسیار خوب این منطقه، تحقق این مهم دور از دسترس نیست.
نظر شما