شناسهٔ خبر: 28899756 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شور نینوا مهران را به وجد آورد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا مستقر در مهران، گذرگاه مرزی مهران بار دیگر از جنس نینوا شد اربعین زود هنگام مهران مرزی را متبرک گردانیده است کوی و برزن مهران

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا مستقر در مهران، گذرگاه مرزی مهران بار دیگر از جنس نینوا شد اربعین زود هنگام مهران مرزی را متبرک گردانیده است کوی و برزن مهران مملو از زائرانی است که برای پیوستن به اقیانوس اربعین حسینی(ع) در کربلای معلی یک لحظه هم تاخیر را برخود و دیگران روا ندارند و همه در تکاپو و جنب و جوش اند.
کلکسیونی از قومیت ها، مجموعه گویش های منطقه، برشی از لایه های اجتماعی و آلبومی از تن پوش های رایج در چهارگوشه فلات ایران زمین توضیح برای کثرتی است در نقطه صفر مرزی مهران که حول اسم و مسمای زائر حسین بن علی(ع) وحدتی درونی یافته اند.
ورود زود هنگام و رو به فزونی زائران حسینی در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران در حالی که هنوز 10 روز تا آغاز کنگره بزرگ اربعین حسینی مانده، جلوه ای نینوایی به مشهد عاشقان کربلا بخشیده است.
روز به روز شمار زائران حسینی فزونی می یابد، پنجشنبه هفته گذشته 24 هزار نفر زائر از مرز مهران تردد کردند، جمعه 50 هزار و این تعداد در روز گذشته به بیش از 73 هزار افزایش یافت که به طور قطع در روزهای آینده به فراتر از 100 هزار نفر می رسد، تحلیل این روند نوید اربعینی متمایز و متفاوت تر از چند سال گذشته را می دهد.
نمایش بیکرانگی قدرت اسلام و شیعه در وجه کامل آن درحال شکل گیری است این را از شهر مهران 10 هزار نفری که با آرامش تمام روزانه پذیرای بیش از 100 هزار نفر است می شود فهمید.
در حالی که تاکنون نزدیک به 311 هزار نفر(ابتدای ماه صفر تاکنون) از مرز مهران به شهرهای مذهبی عراق تردد داشته اند، اکنون نیز موجی از زائران در حال ورود به شهر مرزی مهران و تعدادی نیز منتظر خروج از کشور در این مرز هستند.
با آغاز تردد زائران اربعین حسینی، اجرای عملیات عمرانی بهسازی راه های منتهی به مرز مهران در محدود استان ایلام به خصوص طرح چهارخطه کردن محور حمیل - ایلام - مرز مهران به عنوان کانون اصلی آمد و شد زائران با سرعت و حساسیت بیشتری همچنان درحال پیگیری است و نقاط مورد نظر اصلاح و بازسازی شده است.
تلاش مسئولان استانی این بوده تا تمام مشکلات پایانه مرزی مهران برای اربعین امسال رفع شود و زائران با سهولت بیشتری از این مرز تردد و در همایش ملی و بزرگ اربعین شرکت کنند.
فعالیت های سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای استان ایلام در راستای توسعه زیر ساخت های پایانه مرزی مهران، تامین ایمنی در راه های مواصلاتی بسیار با اهمیت و تاثیر گذار بوده و بعد از اربعین حسینی سال گذشته کارها به جد پیگیری شده و اقدامات لازم برای تردد راحت و بدون اتلاف وقت زائران اربعین در مرز بین‌المللی مهران اندیشیده شده است.
با توجه به حجم تردد زائران اربعین حسینی(ع) درسال گذشته که بیشترین زائران از این مرز تردد داشتند پیش بینی شده که در سالجاری بیش از سال گذشته زوار از مرز بین المللی مهران تردد داشته باشند.
بر اساس تجربه سال گذشته تمهیدات لازم از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ایمنی تردد زائران اندیشیده شده از جمله آماده سازی ۹۶ گیت ورود و خروج زائران، اجرای دیوار بتنی برای جدا سازی محوطه مسافری و تجاری که قبلا فنس بوده، اجرای سایبان در محل گیت های اضطراری، تعویض لوله کشی سرویس های بهداشتی داخل پایانه مسافربری، نصب تانکرهای ثابت ذخیره آب جهت سرویس های بهداشتی، راه اندازی تمامی برج های روشنایی بزرگراه مهران به مرز و پایانه مرزی انجام شده است.
** ترافیک روان در محورهای ارتباطی ایلام - مهران
ترافیک هم اکنون در مسیرهای منتهی به مرز مهران روان و زائران به راحتی خود را به شهر مرزی مهران می رسانند.
پلیس راهور در قالب قرارگاه ترافیکی اربعین، ساز و کارهای لازم برای افزایش ایمنی و ساماندهی ترددها، سازماندهی پارکینگ ها و فراهم کردن امکان انتقال زائران از پارکینگ ها به پایانه مرزی مهران را انجام داده است.
هر لحظه برحجم تردد خودروهای شخصی افزوده می شود، به طوری که ظرفیت پارکینگ‌های ورودی و خروجی شهر مهران، پارکینگ‌های محدوده پل زائر و پارکینگ انتظام شهرستان مهران تکمیل شده است.
** جلوگیری از تردد زائران بدون روادید به مرزها
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، خروج زائران کربلای معلی از پایانه مرزی مهران در ساعات روز و پایانی شب همچنان به صورت روان و عادی ادامه دارد و زائران در کمترین زمان ممکن از این پایانه مرزی خارج می شود.
نیروی انتظامی و هنگ مرزی مستقر در مرز مهران از خروج زائرانی که فاقد گذرنامه بوده و بدون روادید می باشند جلوگیری می کنند و تنها به زائرانی که دارای روادید کشور عراق می باشند اجازه ورود به پایانه مرزی مهران می دهد.
هیچ زائری بدون دریافت ویزا از مرز مهران خارج نمی شود و کشور عراق نیز امسال بر این موضوع تاکید کرده و از ورود غیر قانونی زائران جلوگیری می کند.
بسیاری از زائران کربلا که موفق به دریافت روادید نشده اند با راهنمایی به شهرهای مبداء بازگشت داده می شوند.
آری این روزها مسیر ایلام - مهران را به نوعی می توان معنوی ترین مسیر نام نهاد، هر لحظه که به بزرگترین اجتماع بشری نزدیک می شویم به عظمت آن افزوده می شود تاجایی که مهران از جنس کربلا می شود.
زائران آقا ابا عبدالله آماده می شوند تا در یک کنگره بزرگ جهانی با اجتماعی پرشور و بی نظیر حضور یابند و ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های بزرگ سالار نینوا که گذر تاریخ نتوانسته است از شور و حرارت آن کم کند فریاد رسای لبیک یا حسین(ع) خود را به گوش همه جهانیان برسانند.
هشتم آبان برابر با بیستم صفر روز اربعین حسینی است.
گزارش: فرهاد فرامرزی
3032/6034
انتهای پیام

نظر شما