شناسهٔ خبر: 28899745 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پرچم زربفت مسجد «اونچی میدان» اردبیل مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت پرچم زربفت مسجد اونچی میدان متعلق به دوره افشاری

صاحب‌خبر -

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت پرچم زربفت مسجد اونچی میدان متعلق به دوره افشاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، نادر فلاحی با اعلام این خبر تصریح کرد: این مهم در پاسخ به مطالبات مردمی و به سفارش اداره کل توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد.

وی افزود: این پرچم زربفت به استناد اسناد تاریخی مربوط به دوره افشاری بوده و از جمله پرچم های بزرگ ابعاد دارای کتیبه‌های قرآنی در حاشیه و مرکز اثر و نیز کتیبه‌های گرداگرد فضای مرکزی مزین به اسما الهی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: الیاف به کار رفته در این پرچم ابریشم به رنگ های قرمز، آبی، سورمه ای، سبز و گلابتون نقره با مغزی ابریشم و روکش طلا بودند.

فلاحی به مستند سازی، شناسایی الیاف فلزی، فن شناسی، آسیب شناسی و تعیین حساسیت های این الیاف در محیط های متفاوت شستشو، شناسایی الیافت و نخ‌های به کار رفته در تار و پود پارچه و بررسی میزان آلودگی اثر به عوامل بیولوژیک اشاره کرد.

وی افزود: همچنین قرائت کتیبه وقف نوشته شده بر روی پرچم، تصحیح اقدامات مرمتی قبلی و جداسازی الحاقات ناهمخوان با اثر، شستشو و پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی و پرکردن کمبودها و طراحی و اجرای بسته بندی حفاظتی مناسب برای اثر با در نظر گرفتن شرایط نگهداری آن از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: با مرمت این اثر نفیس، پرچم زربفت در موزه شیخ صفی الدین اردبیلی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

فلاحی ادامه داد: همچنین در ایام عزاداری ماه محرم پرچم در اختیار هیئت امنای مسجد قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما