شناسهٔ خبر: 28899335 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگاهی به بودجه ۲۰۱۹ ترکیه/ سهم چشمگیر پلیس و ورزش

R7650/P1396/S8,1414/CT7

در بودجه سال ۲۰۱۹ میلادی ترکیه٬ وزارت آموزش ملی بیشترین سهم را در اختیار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ نخستین بودجه دوران نظام سیاسی ریاستی ترکیه روز سه شنبه هفته جاری به مجلس ملی ترکیه تحویل داده خواهد شد.

دولت اردوغان برای سال 2019 میلادی ترکیه یک بودجه نسبتاً سنگین 961 میلیارد لیره‌ای بسته که بخش اعظم درآمدهای پیش بینی شده برای دولت از محل مالیات٬ تجارت و توریسم تامین می‌شود.

نگاهی به سهم برخی از وزارتخانه‌های ترکیه در بودجه 2019

آمارها نشان می‌دهد که در سال میلادی آتی٬ ترکیه بیشترین بودجه را به وزارت آموزش ملی اختصاص داده و بعد از آن نیز 3 وزارتخانه خانواده٬ کار و تامین اجتماعی و بهداشت بیشترین بودجه را در اختیار دارند.

آمار نشان می‌دهد که بودجه ترکیه برای وزارت ورزش و جوانان٬ چهار برابر بودجه وزارت فرهنگ٬‌ چهار برابر بودجه وزارت امور خارجه و هشت برابر بودجه سرویس اطلاعاتی میت است و این موضوع نشان می‌دهد که دولت اردوغان قصد دارد از سویی برای جذب جوانان اقدام کند و از دیگر سو برای تقویت ورزش عمومی٬ حرفه‌ای و قهرمانی ترکیه گام بردارد.

نکته جالب دیگر در بودجه 2019 ترکیه این است که بودجه دو وزارتخانه بهداشت و دفاع٬ تقریباً برابر هستند و این موضوع نشان می‌دهد که این دو حوزه هر دو به یک اندازه برای دولت اهمیت دارند.

اما نگاهی به بودجه سال 2019 ترکیه برای تشکیلات پلیس این کشور٬ نشان می‌دهد که در اختیار قرار دادن یک بودجه 34 میلیارد دلاری٬ نشان دهنده این است که دولت قصد دارد در همه حوزه‌ها از نیروی پلیس استفاده کند و مقایسه ارقام نشان می‌دهد که بودجه مدیریت پلیس ترکیه به تنهایی 8 برابر وزارت امور خارجه، 9 برابر وزارت فرهنگ و 17 برابر بودجه سرویس اطلاعاتی میت است و اساساً فاصله چندانی با بودجه 48 میلیاردی وزارت بهداشت ندارد و این موضوع می‌تواند ناشی از بی اعتمادی‌ها و نگرانی‌های اردوغان در مورد باقیمانده‌های شبکه فتح الله گولن و همچنین بروز مخالفت از سوی مخالفین باشد و اختصاص این بودجه سنگین به معنی اعمال کنترل بیشتر و احتمال محدودکردن برخی از حوزه‌های آزادی فردی٬ اجتماعی و سیاسی است.

در همین حال بودجه سنگین تشکیلات دینی ترکیه نشان می‌دهد دولت اردوغان به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت سیاسی و اجتماعی مساجد٬ وعاظ٬ مفتی‌ها و ارگان‌های تبلیغاتی دینی است و در حال حاضر بودجه این تشکیلات دو و نیم برابر بودجه وزارت فرهنگ و چهار برابر بودجه اختصاص یافته به محیط زیست و شهرسازی است.

وزارت آموزش ملی 114 میلیارد لیره

وزارت خانواده٬ کار و تامین اجتماعی 103 میلیارد لیره

وزارت بهداشت 48 میلیارد لیره

وزارت وزارت کشاورزی و جنگلداری 24 میلیارد لیره

وزارت محیط زیست و شهرسازی 2.5 میلیارد لیره

وزارت فرهنگ و جهانگردی 4 میلیارد لیره

ورزش و جوانان 16.5

وزارت امور خارجه 4.6 میلیارد لیره

نهاد ریاست جمهوری 2.8 میلیارد لیره

وزارت دفاع ملی 46.5 میلیارد لیره

سرویس اطلاعاتی میت 2.1 میلیارد لیره

وزارت کشور 8.5 میلیارد لیره

مجلس ملی ترکیه 1.8 میلیارد لیره

تشکیلات پلیس 34 میلیارد لیره

ریاست تشکیلات دینی 10.5 میلیارد لیره

ژاندارمری 20 میلیارد لیره

وزارت دادگستری 18 میلیارد لیره

کمک مالی به احزاب سیاسی ترکیه

بر اساس قوانین ترکیه٬ احزابی که در انتخابات٬ بیش از 10 درصد آرای مردم را به دست آورده باشند٬ به مجلس ملی راه پیدا می‌کنند، اما در مورد حمایت مالی از احزاب٬ حد نصاب منصفانه‌ 3 درصد در نظر گرفته شده است. یعنی احزاب سیاسی٬ حتی اگر در مجلس نماینده‌ای نداشته باشند اما صاحب 3 درصد از رای مردم شوند٬ از مبلغی که به عنوان سهم احزاب نام نهاده شده بهره می‌گیرند.

با توجه به این که در انتخابات اخیر٬ حزب جدیدی به نام حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر به مجلس راه یافت٬ این حزب نیز در کنار 4 حزب دیگر مجلس از بودجه 2019 سهم می‌گیرد، اما هیچکدام از احزاب خارج از مجلس نتوانسته‌اند 3 درصد رای بیاورند.

سهم احزاب از بودجه سال 2019 میلادی به قرار زیر است:

1.حزب عدالت و  توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان 335.5 میلیون لیره.

2. حزب جمهوری خلق به رهبری کمال کلچداراوغلو 178.5 میلیون لیره.

3. حزب دموکراتیک خلق‌ها به رهبری بولدان و تمللی 92.2 میلیون لیره.

4. حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی 87.5 میلیون لیره.

5.حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر 78.5.

معمولاً بودجه احزاب صرف هزینه‌هایی همچون منابع انسانی٬ تملک یا اجاره ساختمان‌ها٬ هزینه‌های انتخاباتی و رسانه‌ای و دیگر هزینه‌های جاری می‌شود.

افزایش مالیات سوخت٬ سیگار و مشروبات الکلی

در بودجه سال 2019 ترکیه در سه حوزه مصرف سیگار٬ سوخت و مشروبات الکلی٬ مالیات‌ها بالاتر رفته‌اند. قرار است مالیات بر مصرف سوخت در حد 20.2 درصد افزایش پیدا کند و مالیات بر مصرف مشروبات الکلی هم در حد 24 درصد بالاتر برود اما مالیات بر مصرف سیگار فقط در حد 3 درصد افزایش پیدا کرده است.

تاثیر روابط آمریکا و ترکیه بر نرخ دلار و بودجه ترکیه

دولت اردوغان در حالی بودجه سال 2019 را به مجلس می‌فرستد که انتظار دارد به زودی و پس از آزادی کشیش برونسون آمریکایی٬ یخ رابطه با آمریکا آب شده و قیمت دلار تا حدودی پایین بیاید، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی ترکیه بر این باورند که بازار ترکیه واکنش خاصی به آزادی برونسون نشان نداده و تفاوت محسوسی بین نرخ دلار در یک هفته پیش و یک هفته پس از آزادی کشیش آمریکایی وجود ندارد. در حال حاضر هر دلار آمریکا برابر با 5.6 لیر ترکیه است و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به سنت شوک افزایش نرخ دلار در آستانه سال جدید میلادی٬ در اوایل سال 2019 میلادی٬ دلار در ترکیه از نرخ 6.5 لیره هم فراتر برود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما