شناسهٔ خبر: 28899068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

بازار گاز جهانی مسیر بازار نفت را طی می‌کند

آمریکا به دنبال افزایش سهم LNG در بازار انرژی جهان

آمریکا در تلاش است با افزایش ظرفیت تولید و صادرات LNG، سهم این نوع سوخت در بازارهای جهانی را افزایش دهد. ظرفیت تولید گسترده گاز مایع در آمریکا موجب می شود این کشور بتواند به یکی از اثرگذارترین کشورها در عرصه بازار انرژی تبدیل شود و بازارهای داخلی خود را به عنوان شاخص اصلی قیمت گذاری آن در جهان تبدیل نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز از فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی صادرات LNG آمریکا آغاز شده و این کشور به سرعت به بازیگری کلیدی تبدیل شده است. با ادامه این روند انتظار می رود در آینده نزدیک، بازار LNG به جذابترین بازار انرژی تبدیل می­شود.

آمریکا به دنبال افزایش سهم LNG در بازار انرژی جهان

آمریکا معتقد است گاز طبیعی، سوخت آینده بازار انرژی است و می‌تواند در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پشتیبانی از انرژی‌های خورشیدی و بادی، نقشی مهم ایفا کند. به همین دلیل این کشور در تلاش است تا سهم LNG از بازار انرژی جهان را افزایش دهد و از این طریق به سلطه خود بر این بازار بیفزاید.

تا پایان سال آینده میلادی، ظرفیت صادرات LNG آمریکا سه برابر می­شود و به ۱۰ میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید که معادل ۲۵ درصد از بازار کنونی LNG دنیا است. مازاد داخلی گاز طبیعی، راه را برای صادرات این حامل انرژی هموار کرده و مصرف‌کنندگان از قراردادهای کوتاه‌مدت‌تر و انعطاف‌پذیرتر تولیدکنندگان آمریکایی LNG استقبال کرده‌اند.

تاکنون شناورهای غول‌پیکر حمل LNG آمریکا روانه ۳۰ مقصد مختلف شده و در ۱۵ سال آینده آمریکایی‌ها قادر به صدور روزانه ۲۰ میلیارد فوت مکعب LNG به بازارهای بین‌المللی هستند.

۴۰ کشور دنیا LNG وارد و مصرف می کنند

هم اکنون ۱۲ درصد تجارت گاز در جهان از طریق LNG انجام می‌شود و این محصول، سریع‌ترین رشد در سهم بازار گاز جهانی را به خود اختصاص داده است.

هم اکنون ۴۰ کشور دنیا، واردکننده LNG هستند و تا سال ۲۰۲۲ میلادی این عدد از مرز ۵۰ کشور عبور می‌کند. تقاضای LNG در سال گذشته با رشدی ۱۰ درصدی همراه بود و در سال جاری نیز انتظار می‌رود شاهد افزایش ۹ درصدی آن باشیم.

آمریکا در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده و قیمت گذار LNG در جهان

در این میان آمریکا سهم قابل توجه از بازار گاز مایع در جهان دارد. این کشور برنامه ریزی کرده است که در ۱۲ سال آینده ۲۰۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری نماید.

قیمت گاز در هنری هاب آمریکا به شاخصی جهانی برای تجارت LNG تبدیل شده است. این شاخص بر اساس عرضه و تقاضا و قراردادهای انعطاف‌پذیر، پایدار و در دسترس تهیه شده است. در سایر شاخص‌ها از قیمت نفت خام به عنوان ابزار تعیین قیمت گاز استفاده شده و در ۶۵ درصد قراردادها همچنان از این شاخص‌ها استفاده می‌شود.

گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۳۰ درصد قراردادهای جهانی تجارت LNG از شاخص هنری هاب بهره خواهند برد.

قیمت LNG در حال حاضر به بیشترین مقدار خود طی 4 سال گذشته رسیده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش چشمگیر بهای آن در زمستان امسال است.

کانادا رقیب مهم آمریکا در بازار گاز مایع جهان

این درحالیست که کانادا نیز در آستانه تبدیل شدن به یک رقیب در این بازار است. ساخت پروژه ۳۱ میلیارد دلاری شرکت شل و شرکای آسیایی آن پس از سال‌ها توقف، در هفته های اخیر بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

تمامی تولیدات این طرح به صورت کوتاه‌مدت و برخلاف رویه‌های حاکم در این تجارت به بازار عرضه خواهد شد. این پروژه در سواحل غرب کانادا قرار دارد و طی 5 سال آینده افتتاح خواهد شد.

کانادا گزینه مناسب عرضه گاز مایع به شرق آسیا

کانادا در مقایسه با آمریکا گزینه مناسب تری برای صادرات گاز مایع به شرق آسیا محسوب می شود. یک تانکر برای پیمودن مسیر ونکوور تا توکیو به یک هفته زمان نیاز دارد اما زمان پیمودن فاصله خلیج مکزیک تا توکیو ۲۱ روز است. لذا صادرکنندگان LNG آمریکا باید از سایر ابزارهای در دسترس برای رقابت در بازار بهره ببرند.

پس از کاهش چهار ساله قیمت نفت و گاز، با رشد مجدد قیمت­ها، ساخت چند پروژه بزرگ بالادستی نظیر LNG در کانادا در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به روند کنونی عرضه و تقاضای LNG، انتظار می رود در پنج سال آینده، این بازار با کمبود عرضه مواجه شود؛ چراکه در سال‌های گذشته طرح‌های تولیدی با رکود و توقف و تأخیر در اجرا روبرو بوده‌اند. LNG کانادا نخستین طرح جدیدی است که عملیات ساخت آن در پنج سال اخیر و در سایه رشد ۳۳ درصدی تقاضا در این دوره، شروع گردیده است.

منبع: فوربس yon.ir/d0qHf

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما