شناسهٔ خبر: 28896402 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ابراز نگرانی آلمان درباره تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان موشکی

R31356/P36446/S8,89,1128/CT10

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را یک ستون مهم معماری امنیت اروپا دانسته و درباره تصمیم ترامپ برای خروج از آن ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران جنگ سرد پیمانی را مبنی بر منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان برد با یکدیگر امضا کردند. حالا "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا روسیه را متهم به نقض این پیمان کرده و خروج کشورش از آن را اعلام کرده است.

پیمان  منع موشک‌های هسته‌ای میان برد در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان با میخائیل گورباچوف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق مذاکره شد. این پیمان در سال 1998 به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید. هدف این پیمان ممانعت از تولید و نیز نابودی موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد و همچنین موشک های متعارف هر دو کشور بود.

ترامپ در اعلان این خبرهمچنین تهدید کرد که اگر روسیه و چین دست از توسعه توانمندی موشکی خود برندارند ایالات متحده هم توانمندی موشکی خود را گسترش خواهد داد.

واشنگتن بر این باور است که روسیه بر خلاف تعهداتش در پیمان "ان‌ای‌اف" در حال ساخت و توسعه یک سیستم موشکی زمینی است که به این کشور امکان می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان، اروپا را هدف حمله اتمی قرار دهد. مسکو بارها این اتهام را تکذیب کرده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را "قدمی بسیار خطرناک" توصیف کرد.

یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز به خبرگزاری دولتی "ریانووستی" گفته "انگیزه اصلی واشنگتن تحقق رویای جهان تک‌قطبی است که این رؤیا تحقق‌پذیر نخواهد بود."

حالا برلین به تصمیم آمریکا برای خروج ازپیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد موسوم به ان ای اف واکنش نشان داده و درباره آن ابراز نگرانی کرده است. بسیاری از سیاستمداران بلند پایه احزاب دولتی آلمان در این باره ابراز نگرانی کرده اند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به این تصمیم "دونالد ترامپ" در مصاحبه‌ای با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" اظهار داشت: پیمان "ای ان اف" که طرفین را از مالکیت و آزمایش موشک های میان برد منع می کند حدود 30 سال است که یک ستون مهم معماری امنیت اروپا است. این قرارداد بخصوص برای ما در اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است.

"رودریش کیس وتر"، از سیاستمداران بلند پایه اتحادیه احزاب متحد مسیحی در آلمان هم تاکید کرد که این قرارداد برای جلوگیری از مسابقه هسته ای در اروپا باید بدون شرط حفظ شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس ‌جمهور آمریکا قرار است در هفته جاری در سفری به مسکو با مقامات روسیه از جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، ملاقات و گفتگو کند. گمان می‌رود این سفر مقدمه‌چینی یک دیدار احتمالی دیگر میان ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باشد. به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، بولتون یکی از مخالفان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما