شناسهٔ خبر: 28896275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هند بر لبه تیغ آمریکا و روسیه

تهران - ایرنا - هند قصد دارد با خرید و معرفی سیستم های دفاعی پیشرفته ایالات متحده و روسیه، زرادخانه های راهبردی خود را ارتقا بخشد که این موضوع به گفته تحلیلگران نوعی ناسازگاری با شبکه امنیت ملی این کشور ارزیابی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزاش ایرنا،این کشور خرید سیستم دفاع موشک هوایی 'اس 400' روسی را نهایی کرده است و تصمیم به خرید سیستم موشک زمین به هوای پیشرفته ملی آمریکا را نیز دارد که به گفته برخی کارشناسان نظامی، در حالی که آسیای جنوبی در حال حاضر به تکنولوژی های خارجی برای تبدیل شدن به یک تولید کننده سلاح خود کفا نیاز دارند، مشکلات فنی می تواند همزیستی آنها را محدود سازد.
به نوشته آسیا تایمز، هند تصمیم دارد سیستم موشک زمین به هوا پیشرفته ملی از آمریکا خریداری کند. گذشته از ملاحظات ژئوپولیتیک مربوط به تحریم های ثانوی واشنگتن علیه مسکو، ورود این دو سیستم به شبکه دفاع هوایی چند لایه در حال توسعه هند می تواند مشکلات مربوط به عدم سازگاری را به وجود آورد.
«ترکیه، یکی از متحدان ایالات متحده در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با مشکلات مشابهی در خرید 'اس 400' مواجه است. آمریکا و دیگر کشورهای ناتو بر این باورند که سیستم روسیه را نمی توان به دلیل مشکلات مربوط به قابلیت همکاری، با چارچوب دفاعی اتحادیه هماهنگ کرد؛ به همین دلیل 'اس 400' نباید با سیستم موشک زمین به هوا پیشرفته ملی آمریکا سازگار باشد.»
به گفته تحلیلگران، سوال مهم برای دهلی، واشنگتن و کرملین تعیین این است که آیا این دو سیستم موشکی می توانند به عنوان بخشی از چارچوب سیستم دفاع هوایی آینده هند، با هم سازگاری داشته باشند.
تحلیلگران آسیا تایمز می گویند، هند در حال حاضر سیستم دفاع هوایی روسی 'اسپایدر' را پیاده سازی کرده است و در صدد توسعه یک موشک زمین به هوا متوسط برای ارتش با استفاده از صنعت هوافضا اسرائیل است. علاوه بر این هند درحال کار بر روی سپر دفاع موشکی بالستیک بومی است که مجهز به رادار 'سورد فیش' که یکی از مدل های اسرائیلی است، می باشد.

*مشکلات قابلیت همکاری
'نارندرا مودی' نخست وزیر هند و 'ولادیمر پوتین' رئیس جمهوری روسیه، قرارداد خرید سیستم دفاع موشک هوایی 'اس 400' روسی به ارزش 5.3 میلیارد دلار را به امضا رساندند. واشنگتن بارها هند را به اعمال تحریم علیه این کشور در صورت خرید سیستم تسلیحاتی روسیه، تهدید کرده است.
به نوشته آسیا تایمز، با توجه به قانون تحریم های مقابله با آمریکا - که کنگره آمریکا در واکنش به دخالت روسیه در سیاست آمریکا و دخالت مسلحانه در سوریه و اوکراین تصویب کرد- دولت ایالات متحده می تواند کشورهایی که در بخش های اطلاعاتی و نظامی با روسیه معملات عظیم انجام میدهند را جریمه کند. گفته می شود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آمده است تا هند را مشمول معافیت تحریمی آمریکا قراردهد.
این تارنما در ادامه نوشت، هند که همیشه یکی از خریدار بزرگ سلاح های روسی بوده است، در حال خرید محصولات پیشرفته تر نظامی ایالات متحده نیز است. با این حال، تنوع در تامین کنندگان اسلحه می تواند تلاش های دهلی را برای ایجاد یک شبکه ملی که تمام دفاع هوایی و موشک های آن را متصل می کند، تضعیف نماید.
«'اس 400' و سیستم موشک زمین به هوا پیشرفته ملی آمریکا دارای سیستم های مختلف رمزگذاری هستند و این موضوع نیروی هوایی هند را مجبور می کند تا هر کدام از این سیستم ها را به صورت جداگانه با سیستم کنترل خود ادغام کند.»
'ششی آستانه' ژنرال بازنشسته هندی در مصاحبه با آسیا تایمز گفت، کشورش سیستم تسلیحاتی روسیه، آمریکا، اسرائیل و فرانسه را در راستای ابتکار صنعتی ساخت این تسلیحات در هند بررسی کرده است. خود کفا بودن در صنعت دفاع بهترین گزینه برای هند است اما رسیدن به این مرحله زمان بر و مستلزم پیشرفت تکنولوژی می باشد. ما قرارداد ' اس 400' را موقتا امضا کردیم زیرا هند به گوناگونی سیستم دفاع هوایی در لایه های مختلف نیاز دارد.
*فاش شدن اسرار دفاعی
به گفته تحلیل گران، این سوال به وجود می آید که آیا کدهای و فن آوری مرتبط با باتری های سیستم موشک زمین به هوا پیشرفته ملی آمریکا که تحت نظارت ارتش هند فعالیت می کند، می توانند توسط واحدهای 'اس 400' روسی یا برعکس، سرقت اطلاعاتی شوند یا خیر. به گفته 'الکساندر ساولیو' پژوهشگر ارشد موسسه ' پریکوف'، چنین تداخلی از نظر فنی امکان پذیر است اما هر دو سیستم ابتدا باید با کمک متخصصینی که از سوی تامین کنندگان دارای مجوز هستند، مجددا برنامه ریزی شوند که احتمالا این کار از سوی هر دو کشور روسیه و آمریکا ممنوع می باشد.
موافقت نامه سازگاری و امنیت ارتباطات ماه گذشته بین هند و آمریکا به امضا رسید؛ چنین قراردادی به هر دو کشور این امکان را می دهد تا اطلاعات ارتباطات و داده های ماهواره ای خود را به اشتراک بگذارند و دسترسی دهلی به محصولات دفاعی بلند مدت ایالات متحده را تسهیل کنند.
http://www.atimes.com/article/india-walking-a-tightrope-in-managing-both-us-and-russian-defense-systems/
**آساق**9470**

نظر شما