شناسهٔ خبر: 28896090 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

همکاري جاسوسي؛ مرحله‌جديد مناسبات حکام‌عربي با اسرائيل/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» نوشت، بحرين، امارات و عربستان قراردادهاي کلان در زمينه خريد ابزار جاسوسي با رژيم صهيونيستي دارند.
روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» مي‌نويسد: اسرائيل در رتبه نخست استفاده از ابزارهاي جاسوسي و شنود قرار دارد.
بر اساس اين گزارش، ابزارهاي جاسوسي به جاسوسان اجازه مي‌دهد تا وارد صفحات اينترنتي و ايميل‌ها يا گوشي‌هاي همراه اشخاص مورد نظر شده و اطلاعات آنها را به دست آورند.
طبق گزارش سايت صهيونيستي «واللا» وزارت امنيت داخلي رژيم صهيونيستي به دو شرکت اين رژيم اجازه داده تا خدمات خود در اين زمينه را به عربستان و امارات و بحرين بفروشند.
طي ماه‌هاي گذشته برخي از سران کشورهاي عربي منطقه از جمله عربستان و امارات و بحرين، عادي‌‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي را در دستور کار خود داشته‌اند و در چنين فضايي «موشه يعلون»، وزير جنگ پيشين رژيم صهيونيستي نيز اعلام کرده است که آنان دوستان جديد اسرائيل هستند.
تلاش امارات و عربستان‌ سعودي براي عادي‌‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي در حالي است که اين رژيم در سال‌هاي اخير علاوه بر سرکوب فلسطينيان و اشغال فلسطين همچنان بخش‌هايي از ساير مناطق عربي- اسلامي را تحت اشغال دارد.
نشريه آمريکايي «فارن پالسي» چندي پيش در تحليلي تحت عنوان امارات عربي متحده و عربستان در تلاش براي ساختن يک امپراتوري جاسوسي در منطقه خليج فارس هستند از همکاري‌هاي گسترده آمريکا و کمک‌هاي لجستيکي اسرائيل به آنها در اين زمينه خبر داده بود.
مجله آمريکايي «دي اندراسپت» نيز در گزارشي با يادآوري اينکه عربستان، امارات و بحرين در زمره کشورهايي قرار دارند که بيشترين ميزان جاسوسي و سرکوبگري و اقدامات تروريستي عليه شهروندانشان و کشورهاي منطقه دارند، نوشت: حکام عربي با خريداري سيستم‌هاي پيشرفته کنترلي از غرب و اسرائيل بيشترين نظارت را بر مردم خود و فعاليت‌هاي جاسوسي و تروريستي در منطقه دارند.
«ايزرائل شامير» نويسنده، تحليلگر و روزنامه‌نگار يهودي روس معتقد است، «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان برخي گروه‌هاي تروريستي را در خاورميانه اداره و کنترل مي‌کند و او در پشت پرده قتل «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي قرار داشته است.
اين درحالي است که در يک رسوايي ديگر چندي پيش دولت امارات در هماهنگي با مقامات سعودي از يک شرکت صهيونيستي ساخت افزارهاي جاسوسي خواست که با هک کردن تلفن همراه شيخ «تميم بن حمد آل ثاني»، امير قطر، از وي جاسوسي کند.
نکته مهم درباره اين قرارداد دولت امارات با شرکت صهيونيستي اين است که تنها امير قطر هدف جاسوسي قرار نگرفته است بلکه علاوه بر «شيخ تميم بن حمد آل ثاني»، «سعد الحريري»، نخست وزير کنوني لبنان و «متعب بن عبدالله»، شاهزاده سعودي نيز دو شخصيت ديگري بودند که به درخواست دولت امارات از آنها جاسوسي شده است.
در مجموع مقامات عربستاني و اماراتي و بحريني با بازگذاشتن دست آمريکايي‌ها و نيز اسرائيلي‌ها با رخنه در ساختارهاي نظامي، امنيتي و اقتصادي منطقه عملا" در مسير تاثيرگذاري در تحولات منطقه درچارچوب مطامع و نقشه‌هاي سلطه‌جويانه و مغرضانه و چپاولگرانه آمريکا و رژيم صهيونيستي گام برداشته‌اند.
نتيجه همکاري‌هاي حکام عربي با آمريکا و رژيم صهيونيستي در زمينه نظامي و امور امنيتي چيزي به‌جز ايجاد شرارت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي نبوده است. 139/120
نويسنده: بيژن نجفي
کليدواژه عربستان اسرائيل

نظر شما