شناسهٔ خبر: 28895820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روزنامه آمریکایی خبر داد

روایت ریاض مهمل است؛ فرستاده سلمان فایل صوتی مرگ خاشقچی را شنیده است

دو عضو خانواده سلطنتی سعودی به یک روزنامه آمریکایی خبر دادند، در جریان سفر امیر منطقه مکه به عنوان فرستاده ویژه ملک سلمان به ترکیه، او فایل صوتی مربوط به قتل و تکه تکه کردن جسد «جمال خاشقچی» را شنیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به رغم ابراز بی‌اطلاعی دولت عربستان سعودی درباره سرنوشت جسد «جمال خاشقچی» بعد از قتل او در کنسولگری ریاض در استانبول، دو عضو خانواده سلطنتی این کشور که نامشان فاش نشده در گفت‌و‌گو با یک روزنامه آمریکایی روایت رسمی ریاض را «مهمل و یاوه‌گویی» خواندند.

بامداد روز شنبه (دیروز) عربستان سعودی بعد از ۱۸ روز تکذیب ریاض درباره اطلاع از سرنوشت «جمال خاشقچی» سرانجام به قتل او در کنسولگری ریاض در استانبول اذعان کرد اما روایتی که مطرح کرده، با انتقادها و مخالفت‌های بین‌المللی مواجه شده و حالا حتی برخی اعضای خانواده سلطنتی هم این روایت را زیر سوال برده‌اند.

طبق روایت ریاض، به دنبال مشاجره خاشقچی با برخی اعضای تیم اعزامی ۱۵ نفره عربستان سعودی به استانبول در درون کنسولگری استانبول آنها با هم درگیر شدند و در نهایت این روزنامه‌نگار کشته شد. در همین ارتباط یک مقام سعودی در مصاحبه امروز یکشنبه خود با رویترز مدعی شده که جسد خاشقچی لای فرش پیچیده شده و به یک «همکار محلی» تحویل داده شده تا او این جسد را از بین ببرد.

در گزارش امروز «وال استریت ژورنال» ابتدا به تلاش‌های بی ثمر برخی شاهزاده‌های عربستان سعودی برای دیدار با شاه سعودی به منظور صحبت درباره قتل خاشقچی پرداخته و سپس از دسترسی فرستاده ویژه «ملک سلمان» به فایل صوتی قتل خاشقچی خبر داده است.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، به گفته دو عضو خانواده سلطنتی عربستان سعودی، «تعدادی از شاهزاده‌های سعودی برای دیدار با ملک سلمان و گفت‌و‌گو درباره بحران (قتل جمال خاشقچی) تلاش کرده‌اند اما نزدیکان ولی‌عهد مانع از این دیدارها شدند».

به گفته این اعضای خانواده سلطنتی که نامشان فاش نشده، برخی از شاهزاده‌های عربستان سعودی در حال به چالش کشیدن روایت رسمی ریاض درباره پرونده خاشقچی هستند.

این دو عضو خانواده سلطنتی خبر دادند، «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه و مشاور شاه سعودی که به عنوان فرستاده ویژه ملک سلمان به ترکیه سفر کرده بود، به فایل صوتی مربوط به قتل خاشقچی دسترسی پیدا کرد.

در گزارش این روزنامه آمده است: «شاهزاده خالد الفیصل فرستاده ملک سلمان به آنکارا، به یک فایل صوتی کوتاه دسترسی پیدا کرد، فایلی که در آن شواهدی از تزریق دارو، کشتن و تکه تکه شدن بدن آقای خاشقچی چند دقیقه بعد از ورود او به کنسولگری وجود دارد».

یکی از این اعضای سلطنتی با رد روایت رسمی ریاض گفت: «در فایل صوتی مذکور اصلا هیچ چیزی درباره این یاوه‌گویی مبنی بر درگیری بعد از جر و بحث (بین خاشقچی و تیم اعزامی ۱۵ نفره از عربستان سعودی به کنسولگری استانبول) وجود ندارد».

انتشار گزارش وال استریت ژورنال در حالی صورت گرفته که پیشتر اکانت توییتری معروف به «بدون ظل» که مدعی است از افسران اطلاعاتی امارات است، در روزهای اخیر خبر داده بود که «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه و مشاور شاه سعودی یک هفته پس از رسانه‌ای شدن پرونده خاشقچی به ترکیه رفته و پیشنهاد « قربانی کردن» یکی از مسئولان سعودی را مطرح کرده است.

به گفته «بدون ظل»، خالد الفیصل در سفر به ترکیه پیشنهاد یک توافق را داده که طبق آن گفته شود، «سعود القحطانی» مشاور محمد بن سلمان دستور قتل را صادر کرده تا در مقابل نام ولی‌عهد از پرونده ترور دور شود و به این شکل، سعود «قربانی» این پرونده شود (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

نظر شما