شناسهٔ خبر: 28895623 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

16 گروه محیطبان پستانداران خراسان شمالی را سرشماری می کنند

بجنورد- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: 16 گروه محیط بانی سرشماری پاییزه پستانداران این استان را انجام می دهند.

صاحب‌خبر -

بهروز جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سرشماری از اوایل آبان ماه آغاز می شود و به مدت حدود یک ماه به طول می انجامد.
وی افزود: دراین طرح، پستانداران شاخص در حیات وحش استان سرشماری می شود.
جعفری گفت: گروه های محیطبانی در مسیرهای مختلف برای سرشماری اعزام می شوند و جمعیت گونه های شاخص قوچ، میش، کل و بز در مناطع تحت مدیریت محیط زیست استان به صورت مشاهداتی ثبت می شود.
وی اظهار داشت: محیطبانان در صورت مشاهده گونه های دیگر همچون گرگ، گراز، خرس و یا پلنگ و یوز پلنگ مشاهدات را ثبت می کنند.
جعفری اظهار کرد: طرح سرشماری پاییزه در سه پارک ملی استان شامل پارک ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم انجام می شود؛ همچنین وحوش در چهار منطقه حفاظت شده شامل سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و منطقه حفاظت شده قورخود در مانه و سملقان و منطقه حفاظت شده گلیل وسرانی در شیروان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم اجرایی می شود.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: نتایج سرشماری در مدیریت و برنامه ریزی های آینده برای وحوش استفاده می شود.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
7185/ 6042

نظر شما