شناسهٔ خبر: 28895119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

زنان بازیگران اصلی در مقابله با تغییر اقلیم هستند

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: زنان در مقابله با تغییر اقلیم می توانند بازیگر اصلی باشند و با بهره گیری از دانش روز در برنامه ها و سیاست ها نقش آفرینی کنند.

صاحب‌خبر -

معصومه ابتکار روز یکشنبه در کارگاه آموزشی نقش زنان در مقابله با تغییر اقلیم و تاب آوری محیط زیستی در دانشگاه تهران افزود: در این زمینه هم زنان و هم خانواده می توانند به عنوان نقش آفرین و بازیگران اصلی در تغییر نگرش ها نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: همه باید به آب و خاک و آثار تغییر اقلیم توجه داشته باشیم و ما هم در این زمینه تلاش می کنیم که نقش زنان را پررنگ تر کنیم.

ابتکار با اشاره به زندگی زنان روستایی گفت: زن روستایی همه تلاش خود را برای تامین معاش انجام می دهد؛ به عنوان مثال در شرق کشور که خشکسالی ها افزایش یافته، تابستان طولانی، روزها گرم تر، باران کمتر و برف ناپدید شده است، زن روستایی همه این مسائل را درک می کند.

وی ادامه داد: زن روستایی می بیند روستاهای اطراف خالی از سکنه شده و برخی مردم حاشیه نشین شهرها شده اند و نگران است که چه اتفاقی برای خانواده اش پیش می آید و می بیند حاصل مهاجرت خسران به کشاورزی، جامعه و خانواده است.

ابتکار اضافه کرد: این تصویر ذهنی برای همه کسانی است که ذره ای به فکر فردا، آینده و جامعه کشور هستند چون مسأله تغییر اقلیم، آب و محیط زیست مسأله روز دنیا و کشور است و مستقیما به آینده ما ارتباط پیدا می کند، به همین منظور این تغییر اقلیم به موضوع عدالت جنسیتی ارتباط مستقیم دارد.

وی ادامه داد: این موضوعات در هیات دولت مطرح شده چون سازمان هواشناسی این تغییر اقلیم را روند خوبی ندانسته است. سال گذشته بارش ها کم بود بسیاری از منابع آبی و سفره های زیرزمینی حال خوبی ندارند و روند ٣٠ ساله نشان می دهد که وضعیت خوبی نداریم و اگر در برنامه ریزی کلان به این موضوعات توجه کافی نکنیم و تاب آوری جامعه را ارتقا ندهیم، حتما خسران و آسیب را در کلان اقتصادی و اجتماعی کشور خواهیم دید.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در برنامه ریزی های کلان، محله ای و منطقه ای برای توجه به تغییر اقلیم است تا برای برای بهبود و ارتقای وضعیت زنان و خانواده اقدامات جدی انجام شود.

ابتکار ادامه داد: باید حرکت رو به رشدی برای مقابله با تغییر اقلیم و تاب آوری محیط زیستی داشته باشیم که زنان در این زمینه با آموزش می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر امروز برای کاهش مصرف آب در بحث کشاورزی اقدام نکنیم، عواقب زیادی به همراه خواهد داشت که در این زمینه زنان با تدوین برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده تاثیر گذار خواهند بود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: الگوی مصرف ما در اقتصاد همخوانی ندارد؛ در این معاونت برنامه ریزی می کنیم تا الگوی مصرف رعایت شود زیرا مصرف انرژی در ایران چهار تا پنج برابر بیشتر از دیگر کشورها است و مصرف بنزین و گاز طبیعی از الگوی بهینه خارج است و همه در این موضوع سهیم هستیم و درباره آب هم الگوی مصرف بهینه نیست و آب را زیاد هدر می دهیم. اگر جامعه با این مسائل آگاه باشد، با همکاری همه مشکلات کمتر خواهد شد

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما