شناسهٔ خبر: 28894798 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مکمل‌هایی برای تقویت مو پوست و ناخن‌ها

افرادی که به مطب متخصصان پوست مراجعه می‌کنند، اغلب به‌دنبال مکمل‌هایی هستند که با مصرف آنها بتوانند سلامت مو، پوست و ناخن‌های خود را تضمین کنند. اما آیا واقعا مصرف این ویتامین‌ها مؤثر است یا نه؟ اولین نکته‌ای که همه باید رعایت کنید این است که هرگز ویتامین یا ماده‌ای معدنی را بدون تجویز یا نظر پزشک مصرف نکنید؛ زیرا مصرف بعضی از آنها ممکن است خطراتی را به‌دنبال داشته باشد. اما شواهدی هم وجود دارد مبنی بر این که این مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی می‌توانند اثرات مثبتی روی پوست، مو و ناخن‌ها داشته باشند.

صاحب‌خبر -

جلوگیری از سرطان پوست: ویتامین B3 که به آن «نیکوتینامید» میگویند، خطر بروز سرطانهای پوست غیرملانوما و رشد پیشسرطانی سلولها را کاهش میدهد. طبق آزمایشی که انجام شده، مصرف روزانه دو بار به مقدار 500 میلیگرم به مدت یکسال موجب کاهش رشد سلولهای سرطانی میشود. اما در این میان، محافظت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اصلیترین راهکار کاهش سرطان پوست است.

درمان ناخنهای شکننده: بیوتین که به ویتامین H یا B7 معروف است، ضخامت ناخنها را تا 25 درصد افزایش میدهد، شکنندگی ناخنها را کاهش داده و باعث بهبود نرمی ناخنها میشود. متخصصان پوست مصرف روزانه 5/2 میلیگرم انواع مکملها برای داشتن ناخنهایی مقاوم را پیشنهاد میکنند.

برای موهای نازک: متخصصان پوست و مو معمولا تا زمانی که فرد دچار کمبود مواد مغذی نباشد، اقدام به تجویز مکملهای غذایی و ویتامینها نمیکنند. اما با وجود این، گاهی زنان و مردان مبتلا به نوعی ریزش موی آندروژنیک شده و موهایشان به مرور نازک میشود و ریزش پیدا میکند. اما با تجویز نوعی مکملها به مدت سه تا شش ماه، علاوه بر متراکم کردن موها، ریزش آنها هم کاهش مییابد. این قبیل مکملها علاوه بر کاهش التهاب، حاوی آنتیاکسیدانهایی است که به مقابله با آسیب سلولی میپردازد.

برای درمان پسوریازیس: مکملهای روغن ماهی به کاهش بثورات جلدی ناشی از پسوریازیس کمک میکند. در این بیماری، پوست فلسمانند و صورتیرنگ ایجاد میشود که در نواحی آرنج، زانو، کف سر و سایر نواحی بروز میکند. محققان بر این باورند که با مصرف اسیدهای چرب امگا 3 گرفته شده از روغن ماهی، بثورات جلدی بهبود مییابد.

منبع: webmd

ندا اظهری

مترجم

نظر شما