شناسهٔ خبر: 28894498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارشگر ویژه سازمان ملل:

تحریم های یکجانبه علیه شهروندان باید فورا متوقف شود

تهران-ایرنا- «ادریس جزایری» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره تاثیر منفی تحریم ها بر مسائل حقوق بشر، گفت: تحریم های یکجانبه ای که مردم بی گناه را از دسترسی به مواد غذایی و دارو محروم می کند، باید فورا متوقف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اینترنتی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) ، جزایری در گزارشی که به تازگی به مجمع عمومی سازمان ارائه داد، گفت: تحریم های یکجانبه که تقریبا همه معاملات مالی را محدود می کند یا کشورهای ثالث را از مراوادت تجاری قانونی با یک کشور منع می کند، غیرقانونی و اشکال غیراخلاقی تهدید و اجبار هستند، به ویژه زمانی که به مسائل حقوق بشری افرادی که در کشورهای هدف زندگی می کنند، آسیب می رساند.
وی افزود: لازم است اختلافات بین کشورها از طریق ابزارهای مسالمت آمیزی که مورد حمایت منشور سازمان ملل است، حل و فصل شوند و از قرار دادن شهروندان بی گناه درمعرض مجازات جمعی خودداری شود.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سپتامبر 2014 به دنبال نگرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی درباره آثار منفی تحریم های یکجانبه بر مسائل حقوق بشری غیرنظامیان، ماموریت گزارشگر ویژه را آغاز کرد و جزایری به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در اقدامات قهریه آمیز یکجانبه منصوب شد.
در گزارش پایگاه اینترنتی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده است: جزایری گفته است که قانون بین المللی در زمینه حقوق بشر خواستار دسترسی آزاد و بدون محدودیت به کالاهای بشردوستانه است.
وی گفت: «دیوان بین المللی عدالت به تازگی دو حکم ابتدایی را صادر کرد که بر تعهد کشورها در زمینه تضمین معافیت امور بشردوستانه در سازوکار تحریمی آنها از جمله تجهیزات امنیت هوانوردی تاکید دارد.
جزایری به نقل از کمیته حقوق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سازمان ملل متحد گفت:«ساکنان یک کشور از حقوق اولیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود به ازای هر گونه تصمیمی ازسوی مقاماتشان که هنجاری بین المللی را در زمینه صلح و امنیت نقض می کند، محروم نمی شوند.»
وی با اشاره به موضوع سوریه گفت: تحریم های مالی پیچیده، فعالان دولتی و امور بشردوستانه را از خرید مواد غذایی، دارو یا قطعات پمپ آب یا ژنراتورهای برق از کشورهای غربی منع و فشار بیشتری را بر غیرنظامیان بی گناه در این کشور وارد کرده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: از کشورها می خواهم این مساله را از طریق سازوکار خرید به رهبری سازمان ملل حل و فصل کنند؛ سازوکاری که امکان حمایت از مسائل حقوق بشری شهروندان را فراهم کند.
وی همچنین گفت: ایران، سوریه، غزه و احتمالا ونزوئلا با خطر مشهود مواجهه با شرایط تحریم مواجه بوده و خواهند بود.
در گزارش این مقام سازمان ملل به مجمع عمومی پیشنهاد شده که سازوکارهای حمایتی کنوانسیون ژنو در زمان جنگ باید در خصوص کشورهای تحت تحریم حتی در زمان صلح اعمال شوند.
جزایری گفت: حمایت از افرادی که تحت فشار اقتصادی هستند نباید کمتر از آنهایی باشد که در معرض حملات مسلحانه قرار دارند. من از جامعه بین المللی می خواهم به این مساله توجه کند که تحمیل چنین فشاری بر افراد بی گناه غیرقانونی و از لحاظ اخلاقی غیرقابل قبول است.
وی از جامعه بین المللی خواست به تدوین یک اعلامیه عمومی در مورد اقدامات یکجانبه و اجباری و حاکمیت قانون کمک کنند.
پیش تر و در هنگام خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، جزایری از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران را اقدامی نادر و غیر قانونی خواند.
به دنبال طرح شکایت ایران علیه آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری به علت اعمال تحریم های یکجانبه و تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف ادامه این تحریم ها در 17 ژوئیه، دیوان در مواردی چون سلامت و درمان، اقدام آمریکا درباره این تحریم ها را محکوم و خواستار رفع آنها شد.
اروپام**9158 ** 1546

نظر شما