شناسهٔ خبر: 28893860 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشییع پیکر خالق پیکره برنزی فردوسی

ایرنا- تهران- پیکر رضا امیر یاراحمدی، خالق بزرگترین تندیس برنزی ساخته شده از ابوالقاسم فردوسی صبح امروز، یکشنبه با حضور اهالی هنر و اقشار مختلف مردم از خانه هنرمندان تشییع و در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شجاع الدین شهابی مجسمه ساز پیشکسوت در مراسم تشییع پیکر این هنرمند با اشاره به ضرورت خلاقیت در خلق آثار هنری، مهمترین ویژگی یاراحمدی را نگاه خلاق وی عنوان کرد و گفت: آثار به جا مانده از یاراحمدی در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت شده و نگاه ویژه وی به جهان پیرامونش موجب وجه تمایز آثارش شده است.
وی افزود: یاراحمدی بیشترین عمر خود را صرف آموزش کرد و شاگردان بزرگی از کلاسهای وی به هنر این کشور راه پیدا کردند درحالی که بسیاری از هنرمندان ترجیح می دهند به جای صرف کردن زمان خود در راه آموزش، آثاری برای فروش خلق کنند.
وی گفت‌: تعطیلی دانشگاه‌ها تاثیر بسیار بدی بر احوالات یاراحمدی گذاشت و دوستی 30 ساله من با این مرد سبب شد میزی در کارگاه هنر در اختیار وی قرار دهم و بدون شک آثار فاخری در آن دوره خلق شد و پس از آن هر وقت می‌خواستیم پز دهیم می‌گفتیم یاراحمدی با ما بود.
لیلی گلستان مترجم و نگارخانه‌دار کشورمان نیز در این مراسم با تسلیت به خانواده هنری ایران افزود: یاراحمدی هنرمندی خلاق، راست، شریف و درست بود هیچ وقت از استعداد خودش مراقبت نکرد و حساسیتهای خود را کنترل نکرد.
وی افزود: یاراحمدی یکی از حساس‌ترین هنرمندان گالری گلستان بود و به دلیل حساسیتی که داشت در ارتباط با فضای حاکم بر هنر احساس خوبی نداشت.
وی با اشاره به روحیه حساس هنرمندان گفت: امیدوارم هنرمندان قدر خودشان را بهتر بدانند و حساسیت‌هایشان را کنترل کنند.
بهروز امیری راد از هنرمندان نزدیک به یاراحمدی نیز در ادامه این برنامه گفت: یاراحمدی در این سالها بدون چشم داشت های مالی و معمول از هیچ کمکی به هنرمندان جوان دریغ نمی کرد و بدون این که مبلغی را دریافت کند در زمان تعطیلی دانشگاه نیز با شاگردانش در ارتباط بود.
امیری راد با اشاره به خلاقیت این هنرمند اظهار کرد: یاراحمدی ذهن فوق‌العاده‌ خلاقی داشت و نگاه شخصی وی به هنر به نحوی بود که نمی توانستی شبیه آن را در جای دیگری بیابی و ذهن و بیانش مختص به خودش بود.
عباس مجیدی، رئیس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز که مدیریت این مراسم را بر عهده داشت نیز بیان‌ کرد: کمتر از یک ماه است که از مراسم بزرگداشت محسن وزیری مقدم در خانه هنرمندان می‌گذرد و ما امروز در شوک هستیم و به سوگ هنرمند دیگری نشسته‌ایم. هر چند که استاد یاراحمدی از بین ما رفته است، اما می‌بینیم که آثار او در بین ما خودنمایی می‌کند. یار احمدی امروز با سکوت خود یادآور زندگی و با آثارش یادآور جاودانگی است.
در این مراسم هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، غلامرضا امیرخانی، عباس مشهدی زاده، شجاع الدین شهابی، دادیار گروسیان، محمد حسین عماد نیز حضور داشتند.
رضا امیر یاراحمدی عضو موسسین و هیات‌مدیره انجمن مجسمه‌سازان روز پنجشنبه 26 مهرماه بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
این هنرمند، سال 1976جایزه بین‌المللی ارتباطات از یونسکو را دریافت کرد و ساخت ساختمان اجلاس کنفرانس سران، بازسازی نمای ساختمان مجلس شورای ملی در بهارستان و همچنین ساخت پیکره مولانا، ابونصر فارابی، ابن سینا و سردار مجید بقایی بخشی از فعالیت‌های هنری این هنرمند است.
پیکره برنزی ابوالقاسم فردوسی به ارتفاع هفت و نیم متر، اثر یاراحمدی به عنوان بزرگترین تندیس ساخته شده از فردوسی، در محل ساختمان جدید کتابخانه ملی ایران، نصب شده‌ است.
فراهنگ**9031**1055

نظر شما