شناسهٔ خبر: 28893817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در میزگرد ایرنا مطرح شد/

ضرورت تغییر نگاه مردم و مسوولان به زندانیان

یزد- ایرنا- میزگرد 'بررسی وضعیت زندان ها و ستاد دیه استان یزد' روز یکشنبه با حضور مسوولان و کارشناسان مرتبط در دفتر ایرنا یزد برگزار و حاضران، تغییر نگاه مردم و مسئولان به زندانیان را خواستار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در این میزگرد اعلام شد: رویکرد اصلی مسئولان در زندانبانی، یک نگاه جدی و دقیق اصلاحی و تربیتی به مددجویان با انجام فعالیت های منظم و مستمر فرهنگی، تربیتی، هنری، آموزشی و ورزشی است که با همکاری مددجویان و همراهی مردم و دستگاه های اجرایی انجام می شود.

**نگاه به زندانیان، اصلاحی و تربیتی باشد
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد در این میزگرد گفت: نگاه خاصی که هم اکنون در بین برخی از آحاد مردم و جامعه نسبت به زندانیان وجود دارد باید به سمت نگاهی اصلاحی و تربیتی تغییر کند.
رضا ذوالفعلی نژاد افزود: هدف اصلی تمام فعالیت هایی که هم اکنون در زندان انجام می شود فقط اقدام های تربیتی با انجام برنامه های گسترده دینی و فرهنگی است که نتایج ارزشمندی به همراه داشته است.
این مسئول اظهار داشت: استفاده از تمام ظرفیت ها برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها، تغییر نگرش جامعه به زندانیان و اصلاح و تربیت مددجویان زندان ها برای بازگشت سعادتمندانه به زندگی فردی و اجتماعی، محور برنامه هاست.
ذوالفعلی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در استان یزد سه زندان شامل زندان مرکزی و شماره 2 در شهر یزد و یک زندان هم هم در اردکان وجود دارد افزود: همچنین 2 بازداشتگاه در شهرستان های خاتم و ابرکوه است.
وی گفت: در 6 ماهه اول امسال با توجه به اهمیت برگزاری دوره های مهارت آموزی با همکاری سایر دستگاه ها، یک هزار و 123 نفر از مددجویان در دوره های مختلف فنی و حرفه ای و حرفه آموزی شرکت کردند.
این مسئول به انجام برنامه های فرهنگی و مذهبی با همکاری 25 نفر از روحانیون و حضور 850 نفر از زندانیان در کلاس های عقیدتی خبر داد که مورد اقبال مددجویان زیر پوشش قرار گرفته است.
ذوالفعلی نژاد از برنامه های مهمی که در زندان ها پیگیری و انجام می شود به موضوع برگزاری کلاس های قرآنی در بخش های مختلف و بخصوص حفظ آیات نورانی کلام وحی اشاره کرد.
وی بیان داشت: هم اکنون 564 نفر از مددجویان حافظ یک جزء ، 134 نفر حافظ سه جزء ، 65 نفر حافظ پنج جزء ، هفت نفر حافظ 10 جزء، یک نفر حافظ 15 جزء ، یک نفر حافظ 20 جزء و 2 نفر حافظ 30 جزء هستند.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی یزد تصریح کرد: در سالجاری پنج هزار و 351 نفر از مددجویان در رشته های روخوانی، روانخوانی ، صوت ، لحن ، تجوید و تفسیر قرآن کریم شرکت کردند.
ذوالفعلی نژاد از دیگر برنامه های مهم این اداره کل را برگزاری دوره های فرهنگی، هنری و ورزشی با حضور اساتید مجرب و مراکز مرتبط در استان در زندان ها بیان کرد و تصریح نمود: برگزاری المپیاد ورزشی در 30 رشته با حضور افزون بر 2 هزار نفر ذکر کرد.
وی به راه اندازی 6 باب کتابخانه با 34 هزار و 398 جلد کتاب با عضویت اکثریت مددجویان و اهدای کتاب به علاقه مندان در زندان های زیر پوشش در استان خبر داد که نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی های مددجویان داشته است.
این مسئول به برگزاری دوره های حرفه آموزی در 43 رشته با حضور دستگاه های اجرایی و مشارکت خوب مددجویان برای تولید و اشتغال به عنوان یک فعالیت محوری در زندان های یزد اشاره کرد.
ذوالفعلی نژاد گفت: هم اکنون 518 نفر از مددجویان جزو شاغلین مولد هستند که با برخی دستگاه ها و ادارات همکاری دارند و حقوق و مزایا دریافت می کنند و همچنین هزار و 44 نفر نیز شاغین غیر مولد هستند که در بخش های مختلف زندان کارهای خدماتی و غیره را انجام می دهند.

** مراقبت، بعد از خروج از زندان
معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد گفت: یکی از بخش های مهم این اداره کل که طبق مقررات، سالانه وظایف خود را با همکاری سایر دستگاه ها در این استان انجام می دهد مرکز مراقبت بعد از خروج از زندان است.
محمدرضا رفیعی زاده افزود: حمایت از مددجویان و خانواده های آنها در عرصه های مختلف برای ارائه تسهیلات و انجام برنامه های فرهنگی و آموزشی جزو برنامه های مهم و مورد تاکید است که انجام می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: در این خصوص در 6 ماهه اول امسال 126 نفر برای دریافت تسهیلات اشتغال نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند که از این تعداد 90 نفر به بانک های عامل معرفی و 25 نفر تاکنون موفق به دریافت تسهیلات شدند.
این مسئول با اشاره به اینکه به هر نفر تا سقف 200 میلیون ریال وام پرداخت می شود تصریح کرد: ارائه تسهیلات کم بهره مناسب نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تامین زندگی مددجویان بعد از آزادی از زندان دارد .
رفیعی زاده به فعالیت انجمن حمایت از زندانیان یزد به صورت یک تشکل غیرانتفاعی با همکاری علاقه مندان خبر داد که سالانه بر حسب نیاز، برنامه های فرهنگی متعددی را برای مددجویان و خانواده های آنها انجام می دهد.
وی، توزیع بسته های فرهنگی، سبد غذایی ، برگزاری برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی برای مددجویان و خانواده های آنها را در راستای اصلاح و تربیت از دیگر برنامه های مهم و همیشگی در استان ذکر کرد.

**آزادی زندانیان جرائم غیر عمد به همکاری همگان نیاز دارد
رئیس اداره قضایی زندان های یزد و مدیر عامل ستاد دیه استان هم گفت: برای آزادی زندانیان جرائم عمد که بخاطر تصادفات، مهریه، چک بلامحل، حوادث کارگاهی و غیره در زندان هستند به همکاری مردم و مسئولان و بخصوص خیران نیاز مبرم است.
اسلام افشون افزود: در سالجاری با برگزاری 11 جشن گلریزان افزون بر 20 میلیارد ریال جمع آوری و برای آزادی مددجویان یزدی و سایر شهرستان های استان هزینه و اقدام های مورد نیاز انجام شد.
این مسئول اظهار داشت: در سالجاری با 138 میلیارد ریال، 71 مددجوی جرائم غیرعمد در استان از زندان آزاد شدند و هم اکنون 256 نفر دیگر در زندان ها هستند که برای آزادی آنها به 116میلیارد ریال نیاز است.
افشون به مردم و خانواده ها توصیه کرد از مهریه های غیر معقول و سنگین در امر ازدواج که اکثرا بخاطر چشم و هم چشمی به یک فرهنگ تبدیل شده و در آینده مشکلاتی برای آنها به وجود می آورد به شدت خودداری کنند.
وی همچنین از خانواده ها خواست تا به هیچ وجه به فرزندان خود اجازه استفاده از موتورسیکلت ندهند که علل اصلی خیلی از تصادفات نداشتن گواهینامه و سن پایین است که منجر به پرداخت دیه می شود و خود عامل زندانی شدن است.

** فعالیت های فرهنگی، موجب پیشگیری از آسیب هاست
مسئول روابط عمومی اداره کل زندان های استان یزد گفت: انجام فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی به موقع در کنار برنامه های آموزشی و حرفه آموزی برای مددجویان و خانواده های آنها موجب کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی است.
حمیدرضا استادیان افزود: در این خصوص همه ساله بر حسب نیاز نسبت به ارائه گزارش و اطلاع رسانی دقیق در سطح رسانه های مختلف گروهی اقدام های مناسب توسط این اداره کل انجام می شود.
وی تصریح کرد: آگاهی بخشی به مسائل نقش مهمی در کاهش بسیاری از مشکلات و آسیب ها دارد و این رویکرد طبق مقررات و اهداف با همکاری بخش های مختلف با قوت و درایت اجرا می شود.
محور فعالیت ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی ایران همواره بر پایه رسالتی که بر عهده دارد و نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و سیاسی جامعه اقدام می کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 1313 خورشیدی با نام «آژانس خبری پارس» به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تاسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه های داخلی و خارجی است.
هم اکنون فراورده های ایرنا به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی، اسپانیولی ، روسی، اردو ، آلمانی و فرانسوی تولید و در اختیار مخاطبان گذاشته می شود.
7536/ 6197

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما