شناسهٔ خبر: 28893557 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سایه شوم مشروبات الکلی دست ساز بر سر جوانان

مشروبات الکلی دست‌ساز ، بلای تازه‌ای‌ است که به جان مصرف‌کنندگان مشروبات غیرمتعارف وخطرناک افتاده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مشروب‌ها عمدتا در آشپرخانه‌های زیرزمینی تولید می‌شود و طی ماه‌های اخیر اخبار متعددی از مسمومیت و مرگ مصرف‌کنندگان این نوع مشروبات الکی به گوش می‌رسد.

یکی از مشکلات تهدیدکننده سلامت که ناشی از الکل است ، مصرف مشروبات الکلی تقلبی، دست‌ساز و حاوی متانول است که می‌تواند منجر به بروز مسمومیت‌های شدید، مرگ و یا کوری دائمی در فرد شود. البته متانول جز در مشروبات الکلی دست‌ساز، در مایع شیشه‌شوی، برخی از ضدیخ‌های خطوط گاز، مواد دستگاه‌های کپی، حلال‌ها و پاک‌کننده‌های کاربراتورهای ماشین نیز موجود است.

متانول عامل اصلی مرگ مغزی و کوری دائمی می شود

متخصص داخلی بیمارستان امام سجاد(ع) گفت: متاسفانه تعداد مسمومین مشروبات الکلی در چند روز گذشته به شدت افزایش یافته و میزان مرگ و میر ناشی از مصرف این مشروبات در برخی ازنقاط کشور بالا رفته است.

مسلم صداقت طلب با بیان اینکه نوشیدنی هایی که حاوی مقدار قابل توجهی اتانول هستند، مشروبات الکلی نام می گیرندتصریح کرد:متانولیا الکل چوب نوعی دیگر از انواع الکل ها است که بدون تفاوت در مزه، بو و رنگ با اتانول، در اثر مصرف، موجب بروز عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

وی تاری دید، تهوع، استفراغ و کاهش سطح هوشیاری را از نخستین نشانه های مسمومیت با متانول عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعه کنندگان مسموم شده با مشروبات الکی قشر نوجوان و جوان هستند، یادآور شد: باور اشتباه رایج میان مردم، مصرف الکل و اثرات درمانی همچون تصفیه معده، شستشوی معده و درمان کننده سنگ کلیه بوده که از نظر علمی به هیچ عنوان صحت نداشته و مردم توجه داشته باشند که مصرف اتانول موجب آلزایمر، آسیب به معده، کاهش مواد مغذی و نارسایی کبد می شود.

کهگیلویه وبویراحمد هم گریبان گیر مشروبات الکلی دست ساز

در استان کهگیلویه وبویراحمد هم طی چند روز اخیر 9 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز راهی بیمارستان شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرگ مغزی 2 نفر از این تعداد تایید شده و یک نفر دیگر نیز مشکوک به مرگ مغزی است.

اورنگ ایلامی با بیان اینکه هم اکنون این افراد دربیمارستان‌های یاسوج و گچساران بستری هستند گفت: 6 نفر دیگر از این تعداد دچار نارسایی‌های کلیوی و اختلالات بینایی شده اند.

نظر شما