شناسهٔ خبر: 28893027 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای الیوم:آیا سعودی از بحران خاشقجی جان سالم به در می برد

تهران - ایرنا - روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» در تحلیلی نوشت: روایت جدید سعودی در پذیرش قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی، ساده لوحانه بود و افکار عمومی را قانع نکرد و آل سعود را در مخمصه ای سخت تر از 11 سپتامبر و جنگ یمن انداخته است.

صاحب‌خبر -

«عبدالباری عطوان» سردبیر رای الیوم و تحلیلگر مسایل منطقه روز یکشنبه در مطلبی در این روزنامه نوشت که گزارش سعودی ها درباره کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار و منتقد آل سعود پر از تناقض و سوال بود و نشان از تلاش ناامید کننده این خاندان برای خریدن فرصت دارد، به همین دلیل نیز تردیدها را برانگیخته و درخواست ها برای انجام تحقیقات بین المللی شفاف بالا گرفته است.
وی افزود: گزارش سعودی ها درباره اینکه خاشقچی در نتیجه درگیری با کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده، بسیار ساده لوحانه بود، به این دلیل که اولا خاشقچی برای نزاع به کنسولگری نرفته بود، بلکه برای انجام کار اداری به این مکان مراجعه کرد و باید این سند نیز آماده می بود و در عرض چند ثانیه به وی ارایه می شد، دوم، چرا 15 نفر از ریاض در کنسولگری عربستان حاضر شده بودند.
عطوان اضافه کرد که 18 نفری که در این پرونده دست داشتند و بازداشت شدند و نیز 5 نفر از اعضای دستگاه امنیتی و اطلاعاتی که از سمت خود اخراج شدند از جمله «احمد العسیری» معاون رئیس سازمان اطلاعات و «سعود القحطانی» مشاور رسانه ای دیوان پادشاهی و رئیس ستاد ارتش الکترونیک سعودی، گوشت قربانی این قضیه بودند و سعودی ها تلاش کردند تا دیده ها را از این حادثه بخصوص دست داشتن «محمد بن سلمان» ولیعهد در این پرونده را منحرف کنند.
این تحلیلگر افزود که العسیری به عنوان معاون سازمان اطلاعات به هیچ وجه نمی تواند بدون اجازه بن سلمان دست به این کار زده باشد و عاملان مورد نظر را خودسرانه انتخاب کند، همانطور که القحطانی نیز در توییت خود بعنوان پیام خداحافظی اذعان کرد که وی تنها اوامر پادشاهی و ولیعهد را به انجام رسانده است.
عطوان نوشت که خاندان سعودی با یکی از سخت ترین چالش ها روبرو است که حتی شاکله و بنیان آن را تهدید می کند و برای آنها از جنگ اول و دوم یمن نیز خطرناکتر است و در شرایطی رخ داده که آل سعودی از داخل دچار اختلاف بوده و با فشارهای بین المللی روبرو است و یکی از نزدیکان آنها نقل کرد که این روزها جلسه شورای دیوان پادشاهی تشکیل نمی شود و شاهزادگان در حاشیه بوده و بزرگ و کوچک آنها با شاه ملاقات ندارند و هیچ مشورتی با آنها در مورد مسایل داخلی و خارجی صورت نمی گیرد و اگر در مسئله خاصی به پاسخگویی آنها نیاز باشد، تحت تدابیر شدید امنیتی صورت می گیرد و اجازه بهمراه داشتن تلفن های همراه یا اسلحه خود را در جلسات ندارند.
وی افزود که جنایت قتل خاشقچی همچنان در صدر اخبار رسانه ها است و ترکیه با زیرکی نمی خواهد که این پرونده به فراموشی سپرده شود و سعودی ها نیز هنوز بسیاری از حقایق را پنهان نگاه داشته اند و پاسخ های آنها قانع کننده نیست.
وی یادآوری کرد که سعودی ها با پول های خود و قردادهای تسلیحاتی که با آمریکا داشتند، توانستند از بحران 11 سپتامبر و محکومیت های آن عبور کنند اما عبور از پرونده خاشقچی دشوار خواهد بود، چرا که هم در داخل آمریکا و هم در جهان انعکاس یافته و یکی از مسایل مهم در انتخابات میان دوره ای آمریکا است و باعث شده تا رسانه های این کشور نیز با یکدیگر در آن متحد شوند، چه کسی انتظار داشت که شبکه خبری «سی ان ان» دشمن «دونالد ترامپ» و «فوکس نیوز» متحد وی، در یک اردوگاه قرار گیرند.
عطوان افزود که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می خواهد از مساله خاشقجی برای گروکشی مالی و قضایی از عربستان به منظور رسیدن به قرارداد بزرگ تا جایی که امکان دارد، استفاده کند و شاید سخنان اخیرش درباره اعتراف سعودی به قتل خاشقچی در کنسولگری بهترین دلیل در این زمینه باشد زیرا وی بیانیه عربستان در اعتراف به قتل را تفسیر «عاقلانه» توصیف کرد و گفت، این یک گام خوب اول است و آن چه رخ داد غیرعاقلانه بود.
وی اضافه کرد که سخنان ترامپ که گفت «گام اول» یعنی اینکه باید گام های بعدی برداشته شود، حال باید دید منظورش از این گام ها چیست. آیا منظور وی تغییر در پیکره حکومت سعودی که شامل روی کار آوردن ولیعهد جدید می شود، است، این ولیعهد جدید چه کسی خواهد بود.
عربستانی ها در اجرای عملیات موفق شدند و این بخش آسان ماجرا است، اما در پنهان کاری و مخفی کردن مدارک که بخش بسیار پیچیده ماجراست، شکست خوردند.
خاورم**9366**1651

نظر شما