شناسهٔ خبر: 28891482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

ترامپ تهدید کرد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج می‌شود

رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که قصد دارد کشورش را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد به این دلیل که روسیه پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را نقض می کند از این پیمان خارج می شود

رئیس جمهور آمریکا که در جمع خبرنگاران در ایالت نوادا صحبت می‌کرد، گفت:‌ آمریکا این توافق را رعایت می‌کند اما روسیه از آن پیروی نمی‌کند بنابراین ما به این توافق پایان داده و از آن خارج می‌شویم.

ترامپ هشدار داد که آمریکا به این توافق خاتمه خواهد داد و این سلاح را می‌سازد مگر آنکه روسیه و پکن با توافق جدید موافقت کنند.

پیشتر نیز روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که آمریکا قصد دارد از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود. جان بولتون مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی در جریان سفرش به مسکو طرف روسیه را از این موضوع آگاه ساخت.

بولتون در صفحه خود در توییتر نوشت که مذاکرات او ادامه بحث هایی است که در جریان نشست هلسینکی بین دو کشور آغاز شد.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار  زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا نیز 859 موشک از این نوع را از بین برد. در عین حال هر یک از طرفین این قرارداد می تواند بطور یکجانبه با ارائه ثبوت قانع کننده در باره ضرورت خروج از آن از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود.

نظر شما