شناسهٔ خبر: 28891236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

وزارت نیرو جلوی دست‌اندازی به زاینده رود را بگیر

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، حیدر علی عابدی،  در رابطه با وضعیت رودخانه زاینده رود گفت: زاینده رود دچار کم لطفی، بی تفاوتی و بی توجهی دولت شده است چرا که راهکار بسیارساده ای دارد و بر اساس بند4 پانزدهمین مصوبه شورای عالی آب وزارت نیرو مکلف به حفظ و حراست از حقابه و سهم‌آبه از تونل اول و رودخانه زاینده‌رود برای کشاورزان اصفهانی است.

وزارت نیرو جلوی دست اندازی به زاینده رود را بگیرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  اینکه از تونل اول تا سد برداشت‌های متعددی انجام می‌شود که تابحال وزارت نیرو در پی کنترل و نظارت آن نیز نبوده است، افزود: اگر وزارت نیرو بتواند راه حلی پیدا کند که هیچ کس قبل از استان اصفهان به این رودخانه دست اندازی نکند مشکلات مردم استان اصفهان به راحتی حل می‌شود، چرا که این رودخانه طبیعی و زاینده است.

    دلیل قرمز شدن آب رودخانه زاینده رود اصفهان در پی سهل انگاری کارگران تصفیه خانه یزد

این نماینده مردم درمجلس دهم ادامه داد: متاسفانه به دلیل هرج و مرجی که در زاینده روز وجود دارد، هیچ کنترلی از تونل اول  زاینده رود تا سد وجود ندارد و هر کس به هر مقدار و با هر وسیله‌ای  از زاینده رود آب بر داشت می‌کند، حتی برخی لوله گذاری کرده و آب این رودخانه را به بالای کوه‌ها پمپ می‌کنند و هیچ نظارتی انجام نمی‌شود.

ضعف وزارت نیرو در برخورد با برداشت‌های غیر قانونی آب زاینده رود

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: دلیل نرسیدن آب زاینده رود به اصفهان این است که برداشت های غیر متعارفی است که  از تونل اول زاینده روز  تا سد اتفاق می‌افتد، وزارت نیرو مسئول رسیدگی، حراست و محافظت از آب زایده رود بوده اما تا همین امروز هیچ برنامه‌ای تدوین نکرده است.

عابدی همچنین با اشاره اینکه رئیس جمهور 2 مرتبه و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور 3 مرتبه در رابطه با ساماندهی رودخانه زاینده رود به وزارت نیرو نامه نوشته‌اند، تصریح کرد: در این نامه‌ها به کنترل و حراست از برداشت‌های مازاد زاینده رود تاکید شده بود اما متاسفانه وزارت نیرو هیچ پاسخ  قانع کننده‌ای ارئه نمی‌کند، قطعاً این موضوع به دلیل ضعف عملکرد وزارت نیرو رخ داده است.

زاینده رود در انتظار تحقق وعده‌های بی عمل

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: موضوع برداشت‌های غیر قانونی از زاینده رود  در بسیاری از جلسات مجلس شورای اسلامی مطرح شده است اما متاسفانه تنها قول و وعده‌ داده می‌شود اما در عمل هیچ کاری انجام نمی‌شود.

نظر شما