شناسهٔ خبر: 28890687 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دست هایی که فراتر از مرزها همدیگر را می فشارند

وقتی نوای روحبخش اذان از ماذنه های مساجد شهرهای مرزی ایران به آسمان بلند و در آن سوی مرزها به گوش مسلمانان کشورهای همسایه می رسد، گویی صدای دوست در جان آنها

صاحب‌خبر - وقتی نوای روحبخش اذان از ماذنه های مساجد شهرهای مرزی ایران به آسمان بلند و در آن سوی مرزها به گوش مسلمانان کشورهای همسایه می رسد، گویی صدای دوست در جان آنها طنین انداز می شود و هنگامی که در شهرهای ایران، بدون مانع و مشکل به مساجد و حسینیه ها وارد و نماز به پا می دارند، وجود آنها را احساسی از امنیت و آرامش احاطه می کند و ارزش های دینی و شاخص های برادری و برابری را با تمام وجود لمس می کنند.
مساجد شهرستان مرزی بندر آستارا در همسایگی جمهوری آذربایجان، همواره حضور اتباع خارجی و به خصوص شهروندان این کشور مسلمان را شاهد بوده، اما این روزها در آستانه اربعین حسینی، شمار آنها افزایش یافته است.
سید ستار تبعه جمهوری آذربایجان که روز یکشنبه برای شرکت در نماز ظهر به مصلی آستارا وارد می شد، به خبرنگار ایرنا گفت: از بچگی به نماز خواندن عادت دارم و بارها به آستارا آمده ام و هر وقت صدای اذان به گوشم می رسد، برای اقامه نماز شکسته به یکی از مساجد این شهرستان می شتابم.
غفار احمداف یکی دیگر از نمازگران تبعه جمهوری آذربایجان نیز که پرچم کشورش بر پیراهنش نقش بسته در صف نمازگزاران گفت: نصب پرچم به نشانه تعلق خاطر به کشور خودم است اما ایران را به عنوان کشور همسایه و منادی دین و رستگاری دوست دارم و هیچ حسی برای من، زیباتر از دست دادن با برادران مسلمان در صف های نماز نیست.
او افزود: ما آذری ها وقتی روزهای جمعه به آستارا می آئیم در نماز جمعه این شهرستان نیز شرکت می کنیم و بسیاری از زنان تبعه جمهوری آذربایجان نیز در این فریضه شرکت می کنند و شمار ما به بیش از 150 نفر می رسد.
بهاء الدین کریم اف از دیگر اتباع آذری نمازگزار نیز، همنشینی و عبادت مشترک شیعیان و اهل تسنن آستارا در مساجد را نشان وحدت قلبی و اهمیت اشتراکات دینی دانست و از اشتراکات فرهنگی و برادری و صمیمت بین پیروان این دو مذهب در آستارا صحبت کرد.
وی گفت: رسول (ص)، کتاب آسمانی و قبله مشترک، ما خارجی ها و ایرانی ها را در کنار هم و در مسیر عبادت معبود قرار داده است و با وجود نقاط برجسته مشترک در دین، مذهب و عقاید و باورها، فاصله ای بین ما مسلمانان احساس نمی شود و این دوستی و صداقت دینی را باید در همه ابعاد زندگی رعایت کنیم.
میر جواد سیدی رئیس ستاد اقامه نماز جمعه مصلی آستارا هم گفت: حضور برادران و خواهران مسلمان خارجی در مصلی، در ماه های محرم و رمضان افزایش می یابد و اعضای ستاد اقامه نمازجمعه و جماعات و هیات امنای مصلی، با روی گشاده از همه نمازگزاران و به خصوص مهمانان خارجی استقبال می کنند.
وی افزود: نوای ملکوتی اذان و نماز، به وقت های شرعی از مصلی بلند می شود و این مکان مقدس در مرکز شهر آستارا محل عبادت بسیاری از مسلمانان داخلی و خارجی است و برادران و خواهران مسلمان، همچون اعضای متعدد در پیکری واحد، سر بندگی به آستان دوست می سایند.
حجت الاسلام ابراهیم حاتمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستارا نیز از فعالیت 86 مسجد و بیش از 100 هیات مذهبی در این شهرستان خبر داد و برگزاری آئین ها و آداب دینی و اسلامی را در گرایش مسلمانان خارجی به اماکن مذهبی موثر دانست.
وی گفت: مسلمانان ایران و جمهوری آذربایجان که به کشورهای یکدیگر سفر می کنند، سفیران دین و دوستی هستند و شرکت آنها در صف های نماز کشورهای دوست، جلوه ای از اتحاد و همبستگی جهان اسلام است.
وی افزود: زمینه حضور اتباع خارجی در مساجد شهری و در بسیاری از مساجد روستاهای مرزی آستارا فراهم است و اماکن مذهبی از ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری دینی این شهرستان محسوب می شود و برای جذب مسلمانان به آنها، از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.
امام جمعه آستارا نیز شمار نمازگزاران خارجی در نماز جمعه این شهرستان را بیش از سایر نمازهای یومیه و شرکت برادران و خواهران مسلمان خارجی در آئین های ملی و مذهبی ایران را مایه مسرت مسلمانان ایرانی دانست.
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا گفت: دین مقدس اسلام در میان پیروان خود، پیوندهای ناگسستنی ایجاد کرده است و این بندهای بافته از تار و پود جان، هرگز با ضربه و فتنه از هم جدا نخواهد شد و شمار اتباع خارجی در نمازهایی نظیر نماز عید فطر چشمگیر است.
وی افزود: وقتی نمازگزاران خارجی با نیت تقرب به خدا در صف نمازگزاران ایرانی وارد می شوند، یعنی ایران اسلامی با آغوش باز و چهره ای گشاده از امت اسلامی استقبال می کند و متاسفانه دنیای استکبار، تحمل این صمیمیت و برادری دینی مسلمانان را ندارد.
وی ادامه داد: اسلام در ماورای مرزهای جغرافیایی، دل و جان بیش از یک میلیارد مسلمان را به هم گره زده است و این پیوند ابدی باید گرامی داشته شود و هر چه بر اهمیت برادری و برابری در اسلام واقف باشیم، از مشکلات اجتماعی کشورهای اسلامی کاسته و بر رشک و حسد معاندان افزوده خواهد شد.
در میان همهمه بازار پر رونق آستارا اتباع خارجی زیادی را مشاهده می کنی که علاوه بر ورود و خروج به فروشگاه ها و مغازه ها برای تجارت و تامین مایحتاج خود، گوش جان بر گلبانگ اذان و نماز دارند و با شنیدن حی علی الصلاه، با شتاب به سمت مساجد گام بر می دارند تا از ادای فریضه واجب حتی در خارج از کشور، غافل نشوند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و سالانه میزبان میلیون ها مسافر داخلی و خارجی است و 800 هزار گردشگر از مرزهای آن تردد می کنند.
گزارش از عیسی پاشاپور
7124 /6030
انتهای پیام

نظر شما