شناسهٔ خبر: 28890554 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اجرای طرح نایب‌ الشهید در راهپیمایی اربعین با همکاری حشدالشعبی

R1405/P1013149/S4,38/CT11

رئیس کارگروه شاهد کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین از اجرای طرح نایب الشهید در اربعین با همکاری حشدالشعبی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حسین عامریان رئیس کارگروه شاهد کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری تشریح برنامه‌های این کارگروه در سخنانی گفت: اربعین یک فرصت است و باید از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای هر زمانی و مکانی آدابی مشخص شده است، گفت: برای اربعین هم آدابی وجود دارد و این مراسم صرف یک پیاده‌روی نیست و بلکه ماهیت آن ترویج فرهنگ ایثار شهادت است و ما باید حول این محور اربعین را ترویج و تبلیغ کنیم.

عامریان عنوان کرد: اکنون جهان تشنه دیدن و شنیدن از فرهنگ جهاد و شهادت است. در ضعیف کردن این فرهنگ دشمنان از جمله شیعه انگلیسی اقدامات فراوانی را انجام داده‌اند و بر همین اساس ما وظیفه داریم این فرهنگ را ترویج کرده و پرورش بدهیم.

رئیس کارگروه شاهد ستاد مرکزی اربعین گفت: ایران وظیفه دارد این گونه اقدامات را سازماندهی و جهت‌دهی کند اما نهادهای فرهنگی ما کمتر به این موضوع توجه دارند و بیشتر جهت کار به‌سمت خدمت‌رسانی به زائران می‌روند.

وی وظیفه انقلاب را رساندن پیام انقلاب و تقویت جبهه مقاومت خواند و گفت: باید پیام انقلاب اسلامی به جهانیان منتقل شود. در این مسیر نه‌تنها مسئولان بلکه فعالان فرهنگی نیز وظیفه و مسئولیت دارند.

عامریان در ادامه سخنانش به طرح نیابت از شهدا اشاره کرد و گفت: این طرح هم ریشه اعتقادی دارد که می‌توانند شهدا دستگیر جامعه اسلام و تشیع شوند و همچنین شهدا به‌عنوان محور وحدت نقش‌آفرینی کنند. اگر به این سمت برویم به‌جای تأکید بر مرز جغرافیایی حول مرز محور مقاومت دور هم جمع شویم که این موضوع نقش‌برآب کننده توطئه‌های دشمن است.

وی افزود: ما در این طرح عزیزان یک ملت را که مورد احترام هستند مورد تکریم قرار می‌دهیم. ما وقتی یک شهید ایرانی یا غیرایرانی را تکریم می‌کنیم به‌علت اینکه همه در یک جبهه واحد هستیم این پیامی مودت‌بخش برای جهانیان است.

رئیس کارگروه شاهد ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: برای اجرای این طرح موکب‌هایی با مشارکت عراقی‌ها و حشدالشعبی در مسیر اربعین امسال برپا شده است. این طرح در سال گذشته به‌نیابت از تمام شهدای جهان اسلام به 4 زبان بود.

عامریان ادامه داد: خادمان این طرح در سال گذشته از خادمان ایرانی و عراقی بودند اما  امسال خادمانی از کشورهای افغانستان و پاکستان و نیجریه هستند که در موکب‌ها مستقر بوده و طرح نیابت را با فرهنگ آن کشور توضیح می‌دهند.

وی گفت: نتیجه این طرح این خواهد بود که زائر نائب یک شهید شده و پس از مراسم اربعین نیز دوست آن شهید شده و ادامه دهنده راه آن می‌شود. در این 3 سال طرح نیابت از شهدا توانسته در مردم جا پیدا کند و گروه‌های زیادی به‌نیابت از شهدا در مسیر شرکت کنند.

رئیس کارگروه شاهد و ایثارگر ستاد مرکزی اربعین در خصوص موکب‌های این طرح گفت: امسال تمرکز خود را بر کیفیت گذاشتیم، بر همین اساس 5 موکب در مراسم اربعین خواهیم داشت. مرز شلمچه توسط تشکل فرزندان شاهد خوزستان است، فرودگاه امام خمینی(ره)، عمود 271 توسط دوستان  عراقی با عنوان انتفاضه شعبانیه‌ شعبان، عمود 285 موکب امام رضا(ع) که در آن جا دو غرفه خواهیم داشت، عمود 860 با 6 کانتر از غرفه‌های این طرح است که اقدام به چاپ کارت‌های طرح می‌کنند.

عامریان با اعلام اینکه "امسال با همکاری عراق  500 هزار کارت نیابت از شهدا تقدیم زائران می‌کنیم"، گفت: در استان‌ها اقداماتی انجام دادیم که توسط تشکل‌های فرزندان شاهد استان‌ها انجام می‌شود. همچنین گروه وارثون به تبلیغ این طرح می‌پردازد.

انتهای پیام/*

نظر شما