شناسهٔ خبر: 28890120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

معمای جسد خاشقچی

برخی رسانه های ترکیه پس از اعتراف آل سعود به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی، با طرح سوال 'جسد خاشقچی کجاست؟'، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقامات ریاض شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز، مقامات آل سعود بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است. 
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه با انتشار اخبار مربوط به اعتراف دولت عربستان مبنی بر به قتل رساندن خاشقچی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول، خواستار مشخص شدن وضعیت جسد خاشقچی شد.
بر اساس گزارش این رسانه، در بیانیه صادر شده توسط دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است. 
ان.تی.وی با اشاره به گذشت 18 روز از قتل خاشقچی، ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد خاشقچی را سوال برانگیز خواند و اعلام کرد: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
هنوز رسانه ها و مقامات ترکیه در باره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی اعلام نکرده اند.
در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در نخستین واکنش به پذیرش قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی آل سعود گفت: 'این کار را نیمه کاره رها نمی کنیم.'
اردوغان بامداد شنبه هنگام بازگشت از سفر مولداوی اظهار کرد: 'وظیفه خود را برای روشن شدن این رویداد انجام می دهیم.'
در متن بیانیه آل سعود که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده، آمده است: عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد.
بنا به این بیانیه، در پی تشکیل این تیم مشترک، برای تحقیق درباره این پرونده، اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول به مقام های امنیتی ترکیه داده شد. 
بر اساس بیانیه صادر شده، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.
بنا به بیانیه صادر شده از سوی دولت عربستان، در این پرونده 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.
با اعلام قتل خاشقچی توسط آل سعود، ایالات متحده در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با 'ابراز تاسف'، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت جمال خاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که ' ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.'
رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل جمال خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.
گزارشگر سازمان ملل متحد نیز توضیح عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه خاشقچی را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد.


نظر شما