شناسهٔ خبر: 28890051 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعضای ارکستر سمفونیک در دوران دفاع مقدس تجلیل شدند

گلریز: جشنواره موسیقی فجر فاقد اشعار و سرودهای انقلابی است

محمد گلریز در مراسم «سازهای خاکی» گفت: هرساله دغدغه این را داریم که جشنواره موسیقی فجر به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود اما در این سال‌ها اصلا شعر و سرودی که یادآور جشن فجر انقلاب اسلامی باشد، وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان «سازهای خاکی» با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، سید محمد میرزمانی رییس هیات مدیره خانه موسیقی و تعدادی از هنرمندان، شب گذشته (شنبه ۲۸ مهرماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قرائت متنی در قدردانی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس گفت: امشب در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران گردهم آمدیم تا به تماشای تصویری غرور‌آمیز برادران هنرمندانمان بنشینیم که با سلاح نغمه نوار رشادت‌های برادران خود را در قالب هنر موسیقی ثبت کردند. ارکسترسمفونیک تهران در بیش از سه دهه گذشته نوای وحدت تمام ایران را از فاو تا حلبچه نواخت.

وی اظهار داشت: البته برخی از این عزیزان به درجه رفیع جانبازی نائل آمدند و برخی از این عزیزان نیز هم اکنون در میان ما نیستند. اما همه اینها در روزگار دفاع مقدس یک صدا می‌خواندند و می‌نواختند. امروز مهرداد کاظمی عزیز در بستر بیماری است اما بسیار خوشحالیم که استاد رشید وطن‌دوست، استاد محمد گلریز و استاد جهانگیر زمانی در کنار اعضای خوش‌نواز ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس حضور دارند و ما به قدرشناسی از شما عزیزان گردهم آمدیم و البته که سپاس‌گذار شما هستیم.

حسینی در ادامه افزود: از همکارانم در بنیاد فرهنگی‌هنری رودکی قدردانی ویژه‌ای دارم که چنین برنامه‌هایی را برای این هنرمندان فراهم کردند.

سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه آمد و ضمن خوش‌آمد گویی به حضُار گفت: برنامه‌ امشب برنامه بسیار خوبی بود که فضایی برای بازگشت به دفاع مقدس ایجاد کرد و می‌توان گفت که چنین مجموعه‌ای با موسیقی دفاع مقدس جان تازه گرفت. شرایط بعد از انقلاب اسلامی، شرایط تردید در موسیقی کشورمان بود لیکن اجرای موسیقی حماسی شروع جدیدی برای موسیقی جهموری اسلامی بود و به اعتقاد من موسیقی دفاع مقدس این فضا را برای تمامیّت موسیقی کشورمان مهیّا ساخت. موسیقی حماسی و موسیقی دفاع مقدس ما چند کارکرد را برای ما انجام داد، بنابراین می‌توان گفت هم در بسیج مردمی در دوران سخت دفاع مقدس و اعزام آنها به جبهه‌ها نقش مهمی را ایفا کرد و هم در فضای توان‌افزایی ملی رزمندگان در دوران جنگ تاثیرگذار بود.

وی افزود: از طرف دیگر این موسیقی فضایی را در کشور ایجاد کرد که این هنر بتواند در ایران به فعالیت خود که در هاله‌ای از ابهام بود ادامه دهد. به نظر می‌آید در آغاز دهه پنجم انقلاب دین خودمان را به موسیقی حماسی ادا کنیم و با شرایطی که در این دوره داریم و در فضای ملی تنگناهایی خاص وجود دارد و مجموعه‌هایی به سوء استفاده از این فضا امید بسته‌اند، موسیقی حماسی می‌تواند دریچه‌ای برای حفظ عزت و غرور ملی ما باشد. 

صالحی در مورد مشکلات ارزی جهت دعوت گروه‌های خارجی برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر امسال گفت: ما در جشنواره‌های موسیقی، سینما و تئاتر این مشکل را داریم و با در نظرگرفتن این موضوع که هنوز با برگزاری این جشنواره‌ها فاصله داریم نکات مورد نظر را با سازمان برنامه و بودجه در میان گذاشته‌ایم.

* جشنواره موسیقی فجر فاقد اشعار و سرودهای انقلابی است

محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی هم به نمایندگی از هنرمندان موسیقی دوران دفاع مقدس ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری این مراسم گفت: با سلام و درود به روان پاک شهیدان من‌جمله شهدای هنرمند عرصه دفاع مقدس و انقلاب که با نثار جان خود امنیت و آرامش را به کشورمان هدیه کردند. با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در تمام زمینه‌ها تحولات و دگرگونی‌هایی به وجود آمد به‌ویژه در موسیقی. هنرمندان ما نمی‌دانستند که چه ملودی و آهنگی را باید بسازند که در راستای انقلاب باشد.

وی افزود: با شروع جنگ تحمیلی جرقه موسیقی حماسی و به عبارتی دفاع مقدس در ذهن هنرمندان متعهد تجلی پیدا کرد و نظر مثبت حضرت امام در سرود شهید مطهری مهر تاییدی بود بر موسیقی پس از نقلاب و موجب شد هنرمندان با شوق بیشتری به خلق آثار حماسی بپردازند. سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ از شکوفاترین سالهایی بود که اهالی عرصه هنر و موسیقی جنگ تحمیلی کارهای با ارزشی را به وجود آوردند که برخی از آنها ورد زبان مردم و رزمندگان شد. از همه مهم‌تر اینکه هنرمندان با حضور خود در جبهه‌ها و اجرای کنسرت‌های میدانی روحیه‌ای دو چندان به رزم آوران خود می‌دانند و با اسلحه هنرمندانه به یاری سربازان خود می‌شتافتند.

گلریز در ادامه صحبت‌هایش در مورد شرایط کنونی افزود: در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی قرار داریم که هزینه‌های گزافی برای آن می‌شود که بخشی از آن صرف موسیقی‌های آنچنانی و بی‌محتوا می‌شود. مقام معظم رهبری بارها به مسولان فرهنگی کشور هشدار داده‌اند و مکررا تاکید داشته‌اند که مردم به ویژه جوانان در معرض این خطر قرار دارند اما متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها گام موثری برداشته نشده بلکه با بها دادن به آثار سبک و مبتذل چه در بُعد کلام ملودی و اجرا ضربات قابل توجهی به موسیقی وارد گردیده است. 

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد برگزاری جشنواره فجر نیز لب به سخن گشود و گفت: نکته دیگری که به آن اشاره می‌کنم درباره جشنواره موسیقی فجر است. ما هرساله این جشنواره را برگزار می‌کنیم و دغدغه این را داریم که این جشنواره به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود اما در این سال‌ها اصلا شعر و سرودی که یادآور جشن فجر انقلاب اسلامی باشد وجود ندارد به طوری که حتی من در برخی مواقع به طنز می‌گفتم که بهتر است نام این جشنواره را عوض کنید وقتی نام آن با موضوع انقلاب اسلامی است، اما به کام دیگران است.

گلریز در ادامه صحبت‌های خود ضمن ارائه خاطره‌ای از حضورش در محضر امام خمینی(ره) در سال ۵۹ به همراه تعدادی از هنرمندان موسیقی گفت: سال ۵۹ بود و ما سرود شهید مطهری را داشتیم  که با هماهنگی‌های قبلی همراه با آقایان میرزاده، سبزواری، شهبازیان، راغب و بنده در محضر حضرت امام حضور داشته باشیم. ما قبل از دیدار با حضرت امام دیداری کوتاه با مرحوم حاج احمد خمینی داشتیم که در طبقه اول منزل آن دوران حضرت امام در محله دربند حضور داشت. ایشان قبل از دیدار به ما گفت: همواره سرودهایی بسازید که همه مردم با این سرودها پیوند داشته باشند. دقیقا پس از این صحبت‌های کوتاه بود که به طبقه بالا رفتیم و آنجا دیدیم که امام راحل با لباس منزل، تسبیح به دست و در شرایطی که یک رادیوی کوچک در کنارشان بود، نشسته‌اند.

وی ادامه داد: در آن زمان موسیقی در محدودیت بسیار زیادی قرار گرفته بود به طوری که هر کسی سازی در خیابان حمل می‌کرد او را حبس می‌کردند. و به اعتقاد من حضرت امام خدمت بزرگی به موسیقی کردند. وقتی مرحوم حاج احمدآقا ما را به حضرت امام معرفی کرد، ایشان مشتاقانه به نحوه معرفی حاج احمد گوش می‌دادند و ما واقعا در آن شرایط معنوی که در اتاق حکمفرما بود اصلا نمی‌توانستیم حرف بزنیم. تا اینکه فرصتی پیش آمد تا دست امام را ببوسیم و من آخرین نفری بودم که توفیق دست‌بوسی ایشان را پیدا کردم و وقتی این اتفاق افتاد امام دستانشان را بالا گرفتند و دوبار فرمودند: خدا در پناه اسلام حفظتان کند. 

بخش پایانی مراسم به قدردانی از هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس از جمله رضا جعفری بهنام صدابردار، جهانگیر زمانی خواننده، احمد عزیز عضو گروه کر، شاهرخ بشر دوست گروه کر ، منوچهر پناهی نژاد نوازنده ، بهروز اسلامی گروه کر، هوشنگ گنج‌ور گروه کر، محمد گلریز خواننده، مسعود عالمی گروه کر، حسین پاک نهاد گروه کر، جمشید زمان گروه کر، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر، حسین تاجیک نوازنده، رضا صنعتی نوازنده ، علیرضا حیدری پشتیبانی ارکستر، مسعود لقا نوازنده ، سیامک میردادیان نوازنده ، هادی منتظری نوازنده ، خانواده مرحوم کیومرث میردادیان و خانواده مرحوم امیر بهشتی نوازنده ، جاوید مجلسی رهبر ارکستر، حسن حضرلو مدیر کل وقت دفتر موسیقی ، سید کمال حاج سید جوادی معاون هنری وقت وزارت ارشاد ، اسماعیل نایب اصل بخش فنی ، هوشنگ لشگری بخش فنی، سید قاسم الحسینی بخش فنی، رحیم بقایی صدابردار، مهدی شمس نیکنام خواننده و عضو گروه کر، بهروز خانه آباد عضو گروه کر، فرشید حفظی فر نوازنده ، رضا منفرد نوازنده ، سعید ساعتچی عضو گروه کر، علی نقی کرمانی پشتیبانی ارکستر، غلامعلی شامی پشتیبانی ارکستر، منصور کریمانی پشتیبانی ارکستر، رشید وطن دوست خواننده، خلیل علیاری پشتیبانی ارکستر، محمد زمانی پشتیبانی ارکستر، ابراهیم نظری رهبر ارکستر، ارسلان کامکار نوازنده ، سیاوش ظهیرالدینی نوازنده، خانواده مرحوم نقی بهاری پشتیبانی ارکستر، خانواده مرحوم علیرضا خورشید فر نوازنده، کریم قربانی نوازنده، پرویز بیات نوازنده، رضا بور بور پشتیبانی و مهرداد کاظمی خواننده اختصاص داشت.

 

انتهای پیام/



 

نظر شما