شناسهٔ خبر: 28889761 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در ادامه نقض عهدهاي کاخ سفيد؛

خروج آمريکا از معاهده‌اي هسته‌اي با روسيه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ترامپ اعلام کرد آمريکا از معاهده سلاح‌هاي هسته‌اي ميانبرد با روسيه خارج خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري فرانسه، دونالد ترامپ اعلام کرد آمريکا از معاهده مربوط به سلاح هاي هسته اي که در دوران جنگ سرد با روسيه امضا کرده است، خارج خواهد شد. ترامپ همچنين مسکو را متهم کرد "از سال ها پيش" اين معاهده را نقض کرده است.
رئيس جمهور آمريکا درباره معاهده سلاح هاي هسته اي ميان برد که در سال 1987 رونالد ريگان، رئيس جمهور وقت آمريکا و ميخائيل گورباچف، دبيرکل حزب کمونيست وقت اتحاد جماهير شوروي سابق امضا کرده اند، گفت "روسيه معاهده را رعايت نکرده است. بنابراين ما به توافقنامه پايان و اين سلاح ها را توسعه خواهيم داد".
ترامپ با اشاره به روس ها مدعي شد "آنها از سال ها پيش آن را نقض مي کنند". وي همچنين با اشاره به رئيس جمهور دموکرات پيش از خود افزود "من نمي دانم چرا اوباما مذاکره نکرده يا از معاهده خارج نشده است".
وي در ادامه گفت "ما به آنها اجازه نخواهيم داد توافقنامه هسته اي را نقض کنند و سلاح هايي بسازند در حالي که ما اجازه آن را نداشته باشيم. ما در توافقنامه باقي مانده و آن را رعايت کرده ايم. اما متاسفانه روسيه توافقنامه را رعايت نکرده است".
دولت آمريکا به اقدام مسکو براي استقرار سامانه موشکي 9 ام729 انتقاد دارد که به ادعاي واشنگتن برد آن از 500 کيلومتر بيشتر است و اين يکي از موارد نقض معاهده سلاح هاي هسته اي ميان برد است. اين معاهده با لغو استفاده از يک مجموعه موشک هاي داراي برد متفاوت از 500 کيلومتر تا 5500 کيلومتر، به بحراني که در سال هاي 1980 با استقرار موشک هاي اس اس 20 داراي کلاهک هسته اي اتحاد جماهير شوروي به وجود آمده بود، پايان داد. در زمان اين بحران، اين موشک ها به طرف پايتخت هاي کشورهاي غربي نشانه رفته بودند.
دونالد ترامپ در حالي اين خبر را اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنيت ملي وي روز شنبه براي "پيگيري" گفتگوهاي جنجالي که در ماه ژوئيه ميان رئيس جمهور آمريکا و ولاديمير پوتين، همتاي روس وي آغاز شده بود، در مسکو حضور داشت. جان بولتون قرار بود در مسکو با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و نيکلاي پاتروشف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه ديدار کند.
به نوشته روزنامه گاردين، اين خود جان بولتون بوده است که رئيس جمهور آمريکا را براي خروج از معاهده سلاح هاي هسته اي ميان برد تحت فشار قرار داده است. بولتون همچنين هر گونه مذاکره براي تمديد معاهده نيواستارت را درباره موشک هاي راهبردي مسدود کرده است. معاهده نيواستارت در سال 2021 به پايان مي رسد اما مسکو تلاش مي کند آن را تمديد کند.
روابط ميان واشنگتن و مسکو به علت اتهامات ادعايي مداخله روسيه در انتخابات آمريکا متشنج شده است. ترامپ پيش از انتخاب به عنوان رييس جمهور، وعده داده بود روابط بهتري با روسيه برقرار کند. در ماه ژوئيه ترامپ بعد از ديدار با رئيس جمهور روسيه، در کنفرانسي مطبوعاتي در هلسينکي، پايتخت فنلاند، خود را در برابر ولاديمير پوتين فوق العاده آشتي جويانه نشان داد.
يک منبع وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد خروج آمريکا از توافقنامه سلاح هاي هسته اي ميانبرد با روسيه که در زمان جنگ سرد به نتيجه رسيده است، با انگيزه "روياي" آنها براي تسلط به جهان به تنهايي صورت مي گيرد.
اين منبع در گفتگو با خبرگزاري دولتي ريانووستي روسيه اعلام کرد "انگيزه اصلي (آنها) روياي جهاني تک قطبي است. آيا اين رويا واقعيت پيدا خواهد کرد؟ خير".
شبکه تلويزيوني الميادين نيز به نقل از يک منبع در وزارت امور خارجه روسيه گفت: انگيزه اصلي ترامپ از خروج از توافقي که ميان آمريکا و روسيه درباره موشک هاي هسته اي کوتاه برد و ميان برد صورت گرفته، رويايي است که وي درباره جهان تک قطبي در سر مي پروراند.
وي افزود: رئيس جمهور آمريکا در مسير خروج از توافق هاي بين المللي گام بر مي دارد. ترامپ از توافق هايي که بر اساس آن ها واشنگتن تعهداتي همسنگ با تعهدات طرف هاي مقابل خود پذيرفته است خارج مي شود.
اين مساله حاکي از آن است که آمريکا خود را تافته جدا بافته مي داند.

نظر شما