شناسهٔ خبر: 28887281 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

یک مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

بانك اطلاعاتی فراگیر پروژه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد می‌شود

مدیركل دفتر فنی و امور پیمان‌ها سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ایجاد بانك اطلاعاتی فراگیر پروژه‌های سازمانی و مستندسازی كلیه اسناد و مدارك پیمان خبر داد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابك طالبی در نشست تخصصی یک‌روزه معاونان فنی و نظارت و  راهداری  ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر كشور در تهران گفت: تهیه برآورد پروژه‌های عمرانی، ایجاد صورت‌وضعیت توسط پیمانكاران، بررسی اسناد و صورت‌وضعیت‌های كار توسط مشاور و كارفرما،‌ امكان كنترل گردش كار اسناد،‌امكان ارسال سیستمی اسناد از طریق پیمانكار به مشاور و كارفرما، امكان بایگانی كلیه اسناد و مدارك پیمان و دسترسی آسان به آن‌ها و امكان مدیریت و پایش پروژه‌ها از قابلیت‌های این سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی است كه با اجرای موفق آن در 4 استان به‌صورت آزمایشی، در كل كشور اجرایی می‌شود.

طالبی خاطرنشان كرد: دامنه كاربرد این سامانه پیمان‌هایی است كه با فهرست‌بهای سازمان مدیریت منعقدشده است.

وی افزود: پس از ادغام اهمیت اداره امور پیمان‌ها بیش‌ازپیش محرز شده است. در این راستان دستور كار ویژه‌ای در دفتر فنی مدنظر و بررسی قرار گرفت و طی آن در ستاد اعضای كنترل پروژه مشخص شد و در بعضی از استان‌ها نیز انجام‌شده است.

وی به استقرار حوزه مدیریت پروژه‌ها اشاره كرد و خاطرنشان كرد: در این زمینه دوره آموزشی تخصصی برگزار شده است همچنین احیای مجدد شورای فنی سازمان متشكل از برخی اعضاء هیئت عامل و معاونین سازمان و مدیران كل ستادی و تشكیل كارگروه‌های تخصصی متشكل از كارشناسان خبره ستادی و استانی حوزه پیمان و رسیدگی به‌منظور حضور در محل ادارات كل استانی و ارزیابی و بررسی مستندات و فرآیندهای ارجاع و اجرای پروژه‌ها از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه محسوب می‌شود

امسال سامانه مدیریت نگهداری روسازی راه‌ها تحت وب قرار می‌گیرد

در ادامه برگزاری نشست سراسری معاونان راهداری و فنی و نظارت استان‌ها، رضا اكبری مدیركل دفتر نگهداری راه‌های سازمان به انجام مكاتبات، بازدیدها و بررسی‌ها  در طول سال جاری به‌ویژه در زمان بروز سیل اخیر در استان‌های مازندران و گیلان، مواردی مورد ارزیابی و توجه كارشناسان و متخصصان و البته مجریان طرح‌های نگهداری راه‌ها در سراسر كشور منتج شده و به استان‌ها ابلاغ شده است اشاره كرد و افزود:

با عنایت به محدودیت منابع مالی و به‌منظور اجرای عملیات پیشگیرانه و اقدامات زودبازده، رویكرد استفاده از روش‌های حفاظتی و پیش--گیرانه و كم‌هزینه شامل میكروسرفینگ، چیپ سیل و فوگ و سیل ... در اولویت قرار دارد. برای برخی از انواع خرابیها در محورهای شریانی نیز باید با هماهنگی ستاد مركزی اقدامات لازم انجام شود.

وی گفت: همچنین تداوم اجرای سیستم مدیریت نگهداری روسازی به منظور توزیع اعتبار مناسب و متناسب با شرایط وضعیت رویه حائز اهمیت فراوانی است كه پیش‌بینی می‌شود امسال این سامانه به صورت تحت‌وب تبدیل شود و در سالهای آینده عملكردها براساس این سامانه ارزیابی شود.

مدیركل دفتر نگهداری راههای سازمان همچنین به استفاده از تكنولوژیهای جدید در حوزه نگهداری راهها اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: تكنولوژیهای نظیر آسفالتهای پودر لاستیكی، آسفالتهای پلیمری (آسفالت مقاوم با عمر بهره‌برداری بالا) بازیافت سرد درجا و گرم كارخانه‌ای، آسفالتهای مقاوم خاص از جمله آسفالت سنگدانه‌ای و ... و نیز استفاده از آسفالت‌های نازك مقاوم باید مورد توجه و استفاده همكاران در حوزه راهداری قرار گیرد.

وی بر جلوگیری از صیقلی و لغزنده شدن سطح آسفالت راهها و انجام آ‌زمایش PSV روی مصالح تأكید كرد و افزود: در زمینه اجرای طرحهای راهداری، هزینه اجرای طرح و برآورد اكثر طرحها با بررسی اولیه تا 50 درصد قابل صرفه‌جویی و كاهش است.

اكبری خاطرنشان كرد: خوشبختانه با همكاری متخصصان و كارشناسان سازمان، راهنمای جامع جانمایی علایم در طرحهای ارتقای ایمنی شامل نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف طی سالهای گذشته تهیه شده است و به استانها ابلاغ شده است.

وی در ادامه بر لزوم نگهداری از پلها به عنوان یكی از ابنیه‌های ارزشمند راهها تأكید كرد و در این خصوص راهكارهای اجرایی مورد نظر را تشریح كرد.

انجام صحیح وظایف راهداری، تحقیق حمل و نقلی پویا و روان را فراهم می‌كند

در این نشست داریوش نصر مدیركل دفتر مدیریت بحران و تجهیزات ماشین‌آلات با اشاره به سرفصل انجام عملیات راهداری زمستانی به فرصتها و تهدیدها و موانع موجود در این حوزه اشاره كرد و افزود:

حمل و نقل پایدار و پیوسته، از خصوصیات یك اقتصاد پویا است. اكنون در كشور ما 90 درصد حمل‌ونقل، از طریق جاده‌ها انجام می‌شود در این راستا باید به این نكته توجه شود كه بدون امر نگهداری و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، تحقق حمل و نقل به صورت پویا، روان و ایمن امكان‌پذیر نمی‌باشد. بنابراین هرگونه اختلال و كوتاهی در انجام وظایف راهداری به ویژه در فصول سرد سال، موجب اختلال در كل بخش حمل‌ونقل می‌شود. این امر اهمیت توجه مسئولان را به راهداری را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

نصر به عوامل مهم اثرگذار در راهداری زمستانی اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: تفاوت در وضعیت حجم و نوع ترافیك راه، تفاوت در شرایط و موقعیت‌های مختلف در محورها و میزان آمادگی ماشین‌آلات و كاركنان راهداری از جمله این موارد است. همچنین اهمیت آماده به كار بودن ماشین‌آلات و تجهیزات، به‌كارگیری نیروهای مجرب و آموزش‌دیده جهت اپراتوری ماشین‌آلات، نصب دستگاه‌های مكانیاب (GPS) و كنترل خط سیر ماشین‌آلات از طریق مركز مدیریت راههای استان و ستاد و در نهایت مستندسازی و ارایه گزارش اقدامات انجام شده و ارسال آن به ستاد مركزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیركل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات همچنین به زمان طلایی انجام عملیات راهداری به ویژه در فصول پربارش اشاره كرد و گفت:

زمان قبل از شروع بارش و دقایق ابتدایی بارش به عنوان زمان طلایی قلمداد می‌شود كه از دست رفتن این زمان باعث ایجاد مشكلات جبران‌ناپذیر می‌شود به گونه‌ای كه جبران مشكلات و خسارت وارده مستلزم صرفه هزینه و زمان چند برابری است.

در این نشست همچنین معاونان فنی و نظارت و راهداری استانهای اصفهان، قزوین، زنجان، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی با تشریح وضعیت راهها و ابنیه موجود در استان خود، به اشكالات و موانع اجرایی اشاره كردند و درخصوص اعتبارات مورد نیاز در بخش‌های مختلف نگهداری راه و امور جاری مواردی را یادآور شدند.

 

نظر شما