شناسهٔ خبر: 28886643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

جنجال‌های ادامه‌دار آقای نماینده؛

آیا کریمی قدوسی مصونیت قضایی دارد؟

«محمدجواد کریمی قدوسی»، نماینده جبهه پایداری مجلس، در جلسه ای روسای قوه مجریه و مقننه را به دلیل القای ناامیدی در جامعه خائن توصیف کرد؛ البته اظهارات او مسبوق به سابقه است و باید دید چه برخورد قضایی با این نماینده جنجالی مجلس صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، نماینده جبهه پایداری مجلس جنجال می آفریند، نظم جلسات را به هم می ریزد، ادعای خود را مطرح می‌کند و در نهایت ادعاهایش تکذیب می شود.

این چهره خبرساز «محمدجواد کریمی قدوسی» است که اصولا تشکیلاتی عمل نمی کند و خودمختار جنجال به پا می کند. چندی پیش فیلمی از یک جلسه یا دورهمی نیروهای نزدیک به جبهه پایداری منتشر شد که در آن کریمی‌قدوسی به عنوان سخنران روسای قوه مجریه و مقننه را به خیانت متهم کرد.

در فیلم منتشرشده، کریمی‌قدوسی، در متنی که مدعی است از سخنان مقام معظم رهبری است، می گوید: « کسانی که در داخل می‌خواهند به این نتیجه برسند که جز تسلیم‌شدن در برابر آمریکا راهی وجود ندارد، خیانت می‌کنند. می‌خواهند ملت را به این جمع‌‌بندی برسانند که در کشور بن‌بست است؛ هیچ راهی جز زانوزدن و تسلیم‌شدن در برابر آمریکا وجود ندارد» و از حضار پرسید: «مصداق این فرمایش رهبر معظم انقلاب کیست؟» این نماینده شهر مشهد و کلات در نهایت به سؤال خود پاسخ داد: «آقای روحانی و آقای علی لاریجانی.»

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چه زمانی ورود می کند؟

رد صلاحیت حسن روحانی در واپسین روزهای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در خرداد ٩٢، بررسی مجدد اعتبارنامه علی مطهری، نماینده تهران در آذرماه ٩٣، نگارش طرح علیه مذاکرات هسته‌ای با غلط املایی در آبان ٩٢ یا درگیری با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، بر سر بیانیه لوزان در کمیسیون امنیت در فروردین 94 و انتشار جزییات سخنان ظریف در جلسه محرمانه مجلس در دی ماه 95 بخشی از حاشیه سازی های این نماینده مجلس است.

مقام معظم رهبری در دیدار سالیانه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند، نظارت بر رفتار نمایندگان از نظارت بر اقدامات دولت مهمتر است. موضوعی که همواره در مجلس مغفول مانده و هنوز راهکاری برای آن تبیین نشده است. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان طبق قوانین نظارتی در خانه ملت، تا زمان اعلام شکایت نمی تواند به بحث نمایندگان ورود داشته باشد حتی اگر آن رفتار و اظهاراتی خارج از عرف از آنها مشاهده شود.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، در این باره به خبرنگار برنا گفت: «من توقعم این بود مجلس به دلیل بیانات ایشان، تحرک بیشتری می داشتند و بارها گفتم، هیئت نظارت محل رسیدگی به شکایات است و هر که شکایت کرد ورود می کنیم حتی اگر رفتارشان خارج از شان نمایندگی باشد.»

رد اعای شکایت دولت از 100 نماینده!

در پی ادعای کریمی قدوسی مبنی بر اینکه شکایت دولت علیه نمایندگان مجلس به ۱۰۰ مورد رسیده است، اداره امور دعاوی و قراردادهای معاونت حقوقی ریاست جمهوری، این ادعا را تکذیب و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

سیداحسان حقی رئیس امور دعاوی و قراردادهای معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این‌باره اظهار کرد: مطابق سوابق موجود در امور دعاوی این معاونت از ابتدای دولت یازدهم تا کنون، تنها از شش نماینده مجلس شورای اسلامی شکایت شده که چهار مورد آن مربوط به نمایندگان دوره نهم و دو مورد آن مربوط به نمایندگان دوره دهم است.

کذب حاوی افترا؛ تهدید شورای نگهبان توسط روحانی!

«کامران غضنفری»، نویسنده کتاب جنجالی «حسن روحانی در یک نگاه»، در مصاحبه با یک سایت اصولگرا اتهامات عجیبی را به رئیس‌جمهور وارد کرده و مدعی ردصلاحیت او در سال 96 شد. غضنفری در این کتاب می گوید « آقای کریمی قدوسی... اشاره می‌کند آقای روحانی را شورای نگهبان رد صلاحیت کرد، برای همین انتخابات سال ۹۶، اما ایشان بر می‌گردد و شورای نگهبان را تهدید می‌کند که اگر من را تایید نکنید من انتخابات را برگزار نخواهم کرد.»

یک منبع آگاه هم در دفتر رئیس جمهور گفت: « این ادعا از اساس کذب بوده و در همان زمان نیز توسط سخنگوی شورای محترم نگهبان تکذیب شده است، با این همه به دلیل اینکه این خبر کذب حاوی افترا به ریاست جمهوری است، معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری این موضوع را تا انتها مورد پیگیرد حقوقی قرار خواهد داد.»

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در این باره در گفتگو با جماران گفت: «من از صحبت‌هایی که ایشان می‌گوید اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم مطالبی که ایشان می‌گوید قرین به صحت باشد.»

توهین، افترا و انتشار حرف های محرمانه!

عضو کمیسیون امنیت ملی در اقدام دیگر خود متنی را بین خبرنگاران منتشر کرد که به ادعایش این متن حاوی اظهارات ظریف در جلسه محرمانه این کمیسیون است. ادعایی که بلافاصله از سوی وزارت خارجه و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت تکذیب شد و اکثر اعضا این اقدام را بر خلاف منافع و مصالح ملی و جامعه عنوان کردند و تاکید داشتند، نباید حرف‌های محرمانه منتشر شود. 

 «نعمت احمدی»، کارشناس مسائل حقوقی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: توهین به مقامات و مسئولین جنبه عمومی دارد. توهین به رییس جمهور به معنی توهین و اهانت به رای دهندگان ایشان است و دادستان کل کشور باید ورود کند.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه توهین به رییس جمهور به نحوی نیست که شخص رییس جمهور از شکایتش بگذرد، افزود: در این مورد جنبه شخصی ندارد زیرا به ریاست 2 قوه توهین شده است باید برخوردهای قانونی توسط دادستان اعمال شود. نسبت به برخورد با این نماینده کوتاهی می شود.

«علی نجفی توانا»، کارشناس مسائل حقوقی، نیز در این باره به خبرنگار برنا گفت: قانون مجازات اسلامی توهین را به 2 بخش ساده و اشد تقسیم می کند.

او بیان کرد: توهین ساده توهین به اشخاص عادی است ولی توهین به مسئولین و مقامات که در حین انجام وظیفه هستند، توهین مشدد تلقی می شود و طبق ماده 609 قانون مجازات اسلامی مجازات دارد.

نجفی توانا اظهار کرد: باتوجه به اینکه قانون در رابطه با مسئولین حمایت ویژه را پیش بینی کرده، این جرم جنبه عمومی دارد و دادستان موظف است نسبت به تعقیب آن اقدام نماید. اگر ادعا داریم در همه زمینه ها در دنیا عملکرد بهتری داریم باید ثابت کنیم که همه برابرند.

در ماده 609 قانون مجازات اسلامی درباره توهین به رؤسای قوا آمده است: «هرکس با توجه به سمت به یکی از رؤسای سه قوه یا معاونان رئیس‌جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید، به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.»

هرچند نمایندگان در بیان اظهارات و ادعاهای خود آزاد هستند و نمی توان آنها را تحت تعقیب قرار داد اما در استفساریه شورای نگهبان آمده است، اصل بر مصونیت نماینده در مقام عمل به وظایف نمایندگی است تا جایی که مرتکب توهین یا افترا نشود. حال باید دید براساس این استفساریه کریمی قدوسی به رغم توهین به  روسای دو قوه مورد برخورد قضایی قرار خواهد گرفت یا خیر.  

نظر شما