شناسهٔ خبر: 28886516 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هايکو ماس: دليلي براي فروش تسليحات به عربستان وجود ندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - وزير خارجه آلمان شنبه شب تاکيد کرد تا زمان تکميل تحقيقات در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقجي» نويسنده و روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي، برلين نبايد با فروش تسليحات به عربستان موافقت کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، «هايکو ماس» Heiko Maas تصريح کرد وقتي هنوز زواياي پنهان قتل «خاشقجي» آشکار نشده است دليلي ندارد تصميم هاي مثبتي در خصوص صادرات تسليحات به عربستان اتخاذ شود.
عربستان سعودي بزرگترين مشتري تسليحات آلماني است. علاوه بر برلين، شمار زيادي از مقام هاي کنگره آمريکا نيز خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودي شده اند.
«جمال خاشقجي» روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي، سه شنبه 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
رژيم سعودي جمعه شب، بعد از 18 روز سکوت و تکذيب سرانجام تحت فشارهاي جامعه جهاني تاييد کرد، «خاشقجي» در کنسولگري اين کشور به قتل رسيده است.
دادستاني عربستان در بيانيه اي مدعي شد «مشاجره لفظي» و پس از آن «درگيري فيزيکي» خاشقجي با چند نفر در داخل کنسولگري عربستان در استانبول، موجب مرگ وي شده است.
اين بيانيه با واکنش‌هاي منفي و گسترده جهاني روبرو شد. بسياري از کشورها روايت رياض از قتل خاشقجي را در تناقض با اظهارات پيشين سعودي ها مبني بر خروج خاشقجي از ساختمان کنسولگري عنوان کردند.
«جمال خاشقجي» در فهرست افراد بازداشتي و تحت تعقيب رژيم سعودي قرار داشت. وي از بيم دستگير شدن در خارج از عربستان زندگي مي کرد.
روزنامه بريتانيايي گاردين اخيرا در گزارشي اعلام کرد روند تحولات عربستان در سال هاي اخير از يک الگوي واضح پيروي مي کند؛ از زماني که «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان شده است، رياض هرگونه مخالفتي را صرفنظر از آنکه از سوي چه کسي باشد به طرز وحشيانه سرکوب مي کند.
117

نظر شما