شناسهٔ خبر: 28886466 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

سناتور آمریکایی: روایت عربستان از مرگ خاشقجی عجیب است

مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا در واکنش به روایت مقامات عربستان درباره نحوه مرگ روزنامه‌نگار سعودی، آن را عجیب دانست و خواستار تحریم عاملان قتل وی شد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران: مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا در واکنش به اظهارات دادستانی عربستان درباره علت مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد روایت ریاض را درباره نحوه مرگ وی عجیب عنوان کرد.

سناتور ایالت فلوریدا در توئیتر خود نوشت: داستان‌های در حال تغییر عربستان سعودی درباره قتل خاشقجی دیگر دارد کهنه می‌شود. آخرین داستان (که عربستان در این خصوص مطرح کرد) درباره اینکه مشت زنی (میان خاشقجی و تیم ۱۵ نفره این کشور) از کنترل خارج شده، روایتی بسیار عجیب و غریب است.

این سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در ادامه این پیام توئیتری آورد: همانطور که پیشتر درخواست کردیم، ما باید تحقیقات را براساس قانون «ماگینسکی» پیش برده و حقیقت واقعی ماجرا را مشخص کنیم و علیه عاملان آن تحریم وضع کنیم.

اظهارات روبیو در حالی منتشر شد که امروز شنبه مقامات ریاض مدعی شدند علت مرگ خاشقجی درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول است.

اعتراف دیرهنگام عربستان و روایت عجیب این کشور با واکنش‌های جهانی همراه شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تقریبا تنها کسی بود که روایت جعلی عربستان از این حادثه را "باورپذیر" توصیف کرد. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، روایت عربستان از این حادثه را مشکوک توصیف کرده است. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز اعلام کرده است که نمی‌توان اظهارات سعودی‌ها در قضیه خاشُقجی را به راحتی پذیرفت و واشنگتن باید تحقیقات مستقلی را برای روشن شدن این پرونده آغاز کند. رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم با توجه به اعتراف عربستان، از دولت ترامپ خواست فروش تسلیحات نظامی را به این کشور متوقف کند.

سنای آمریکا با تصویب قانون ماگینتسکی در سال ۲۰۱۲ اعمال تحریم را علیه برخی مقامات روسیه به بهانه نقض حقوق بشر در نظر گرفت. این قانون درباره دیگر کشور‌ها نیز قابل اجرا است.

نظر شما