شناسهٔ خبر: 28886079 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

وزیرخارجه فرانسه خواستار تحقیق جامع درباره قتل خاشقچی شد

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شنبه شب کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی را به شدت محکوم کرد و خواستار تحقیق جامع درخصوص قتل این منتقد سعودی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز ژان ایو لودریان در بیانیه خود اعلام کرد: به شدت کشته شدن خاشقچی را محکوم می کنیم.
وی افزود: همچنان سوال های زیادی درباره موضوع کشته شدن خاشقچی وجود دارد که بی پاسخ باقی مانده است. 
در بیانیه آمده است: تایید قتل خاشقچی، گام نخست در مسیر پی بردن به حقیقت است و بایستی تحقیقات کافی و دقیق برای مشخص کردن تمام کسانی که در قتل خاشقچی دست داشتن صورت بگیرد و با آن ها برخورد شود. فرانسه انتظار دارد تا عربستان در این مسیر گام بردارد. 
لودریان همچنین به خانواده و دوستان خاشقچی تسلیت گفت.
وی همچنین گفت: حمایت از روزنامه نگاران و آزاداندیشان از اولویت های سیاست خارجی فرانسه به شمار می آید.
پیش از این نیز «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور نیز در بیانیه ای مشترک خواهان اطلاعات شفاف درباره قتل خاشقچی شده بودند.
به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد امروز (شنبه) تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
بعد از این اعتراف 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' محمدبن سلمان' ولیعهد، 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ 'محمد مریح' معاون اطلاعاتی، سرتیپ 'عبدالله بن خلیفه الشایع' معاون امور انسانی و سرتیپ 'رشاد المحمادی' مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.
سلمان بن عبدالعزیز همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر کرد.
دادستانی عمومی عربستان نیز اعلام کرد: تحقیقات اولیه مرگ جمال خاشقچی در پی مشاجره لفظی را تأیید می کند.
دادستانی عمومی افزوده است: تحقیقات درخصوص مرگ خاشقچی همچنان ادامه دارد و در این خصوص تاکنون 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.
این نهاد قضایی مدعی شده که قرار است افراد دخیل در کشته شدن خاشقچی را به دادگاه معرفی کند.

برچسب‌ها:

نظر شما