شناسهٔ خبر: 28886072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

صعود نوزده پله‌ای شاخص آزادی‌های اقتصادی ایران/ لفظ صادرات غیرنفتی یک تعارف است/ جزئیات اختصاص ارز به زائران اربعین/ ۲۰ هزار نفر سه ساعته خودرو خریدند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خطر هیجانی شدن فضای بازار سرمایه در کمین است، بانک مرکزی موظف به ارائه پیشنهادها برای اصلاح نظام بانکی شد، بانک آمریکایی: نفت ۱۰۰ دلاری نخواهد شد، افزایش لیر ترکیه در مقابل دلار، بازار اوراق مسکن؛ روز‌های کم‌رمق بازار «تسه»، کاهش درآمد مرسدس‌بنز در ۲۰۱۸، پسته ۱۲۵ هزار تومان شد/ قیمت انواع خشکبار در بازار و افزایش نرخ سود بانکی در سایه بی توجهی بخش نظارتی بانک مرکزی را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

صعود ١٩ پله‌ای شاخص آزادی‌های اقتصادی ایران/ لفظ صادرات غیرنفتی یک تعارف است/ جزئیات اختصاص ارز به زائران اربعین/ ۲۰ هزار نفر سه ساعته خودرو خریدندپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خطر هیجانی شدن فضای بازار سرمایه در کمین است، بانک مرکزی موظف به ارائه پیشنهادها برای اصلاح نظام بانکی شد، بانک آمریکایی: نفت ۱۰۰ دلاری نخواهد شد، افزایش لیر ترکیه در مقابل دلار، بازار اوراق مسکن؛ روز‌های کم‌رمق بازار «تسه»، کاهش درآمد مرسدس‌بنز در ۲۰۱۸، پسته ۱۲۵ هزار تومان شد/ قیمت انواع خشکبار در بازار و افزایش نرخ سود بانکی در سایه بی توجهی بخش نظارتی بانک مرکزی را در بر دارد.

صعود نوزده پله‌ای شاخص آزادی‌های اقتصادی ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: شاخص ایران در آزادی های اقتصادی از رتبه ١٤٩ با ١٩ پله صعود به ١٣٠ رسید. مسعود خوانساری افزود: این رتبه بندی از طرف مؤسسه بین المللی فریزر و با همکاری اتاق بازرگانی تهران اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، مؤسسه فریزر در سال 1974 تأسیس شده و از سال 1975 گزارش های خود را درخصوص شاخص آزادی اقتصادی منتشر می کند. شاخص آزادی اقتصادی فریزر شاخص موزونی که از پنج شاخص تشکیل شده و هر کدام متغیرهای مرتبط با خود را دارد. رتبه هر شاخص در فاصله صفر تا 10 قرار دارد؛ هر چه این رتبه به 10 نزدیکتر باشد بیانگر آزادی اقتصادی بیشتر در آن کشور است.

به گفته خوانساری، مؤسسه فریزر در بررسی های خود پنج شاخص «حجم دولت»، «ساختار قانونی حقوق مالکیت»، «دسترسی به نقدینگی سالم»، «آزادی تجارت خارجی» و همچنین «قوانین مالی و تجارت» را در نظر می گیرد. رئیس اتاق تهران با بیان اینکه مؤسسه فریزر اطلاعات خود را از رسانه ها تامین می کند، اضافه کرد: رسانه های غربی تصویر درستی از ایران منتشر نکرده اند و به همین سبب مؤسسه فریزر اطلاعات کاملی از اقتصاد ایران نداشت.

بورس تهران هفته را بر مدار صعود آغاز کرد/ خطر هیجانی شدن فضای بازار در کمین است

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۵۶۴۶ واحدی معادل ۳.۰۹ درصد به رقم ۱۸۸ هزار و ۵۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۶۵۰ واحدی به رقم ۵۵ هزار و ۱۱۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۶۷۵ واحدی، عدد ۲۹ هزار و ۳۵۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با ۴۷۶ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۷۴۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۶۱۸۳ واحد افزایش را رقم زد و به سطح ۲۰۰ هزار و ۶۲۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۴۵۶۷ واحد افزایش به رقم ۱۴۲ هزار و ۱۰۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۹۲۸۶ واحد افزایش همراه بود و عدد ۳۶۰ هزار و ۲۹۷ واحد را به نمایش گذاشت. به دلیل رشد دسته‌جمعی قیمت سهام خطر هیجانی شدن فضای بازار در کمین است و امید می‌رود این‌بار مقام ناظر با انجام اقداماتی مانع از ایجاد چنین شرایطی برای بورس تهران شود.

از

بانک مرکزی موظف به ارائه پیشنهادها برای اصلاح نظام بانکی شد

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری نوشت: اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی در جلسه صبح شنبه به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، پس از ارائه گزارش رئیس کل بانک مرکزی در مورد چالش‌های نظام بانکی، بر حمایت از اقدامات بانک مرکزی در زمینه اصلاح نظام بانکی تأکید کردند. بانک مرکزی نیز موظف شد، پیشنهادهای اجرایی برای اصلاح نظام بانکی را به جلسه سران ارائه کند. همچنین در این جلسه، اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر تسریع در روند واگذاری سهام مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتی به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری تأکید کردند.

بانک آمریکایی: نفت ۱۰۰ دلاری نخواهد شد!

مدیر تحقیقات کالای بانک سرمایه‌ گذاری آمریکایی گلدمن ساکس اظهار کرد: بر خلاف آنچه تحلیلگران مختلف هشدار داده‌اند، قیمت نفت‌خام بعید است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. این برای نخستین بار نیست که جفری کوری، مدیرتحقیقات گلدمن ساکس نظری برخلاف سایر تحلیلگران ابراز کرده است.

وی در سپتامبر گفته بود، شانس این‌که قیمت نفت برنت به ۱۰۰ دلار برسد اندک است با این حال غیرممکن نیست. تحلیلگر گلدمن ساکس به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: ما نمی‌گویم نفت ۱۰۰ دلاری نمی‌تواند اتفاق بیفتد، اما این پایه سناریوی قیمت ما نیست یا تصور نمی‌کنیم که چنین احتمالی باشد.

وی در ادامه افزود: افت صادرات نفت ایران باید برای یک مدت طولانی ادامه پیدا کند تا چنین پیش‌بینی‌هایی به واقعیت بپیوندد. به نقل از ایسنا، این تحلیلگر در توضیح دلایل خود برای بعید بودن صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار گفت: علاوه بر نشانه‌هایی مبنی بر این‌که صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید، صادرات ایران حداقل بلافاصله نیمی کاهش پیدا نخواهد کرد. عربستان سعودی نیز اگر آمارهای این کشور را باور داشته باشیم تولید خود را سریع‌تر از حد انتظار افزایش داده و امیدها را نسبت به وجود عرضه کافی پس از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بالا برده است.

لیر ترکیه در مقابل دلار افزایش یافت

خبرگزاری آتاتولی ترکیه گزارش داد: در هفته گذشته ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در مقایسه با هفته قبل از آن ۵ درصد افزایش پیدا کرد. در همین حال، هر ۵.۶۰ لیر در ۲۴ ساعت گذشته به یک دلار رسید که این رقم برای هفته قبل از آن ۵.۹۳ لیر ثبت شده بود. همچنین بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که میانگین نرخ ارز لیر ترکیه به دلار در دو هفته نخست ماه جاری میلادی ۶.۰۴ ثبت شد که این رقم برای ما سپتامبر و اوت به ترتیب ۶.۳۸ و ۵.۷۴ بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی ترکیه، در ماه اکتبر بالاترین نرخ ارز لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا ۶.۱۶۵۴ بود که این رقم برای سپتامبر و اوت به ترتیب ۶.۶۹۴۴ و ۶.۸۹۲۲ ثبت شده است. البته نرخ ارز لیر در مقابل یورو هم از رقم ۶.۸۵ به ۶.۴۶ رسید که حاکی از رشد ۵.۷ درصدی لیر در مقابل یورو دارد. بر پایه این گزارش، ارز چندین کشور از جمله گروه بریکس (برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) در هفته گذشته در مقابل دلار آمریکا با عدم تغییر یا روند کاهشی روبه رو شد.

جزئیات اختصاص ارز به زائران اربعین

در راستای تسهیل زیارت حضرت ابا عبدالله حسین (ع) در ایام اربعین حسینی، زائران می توانند از طریق بانک ملی ایران مبلغ یکصد هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده‌ی شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزی مقابل مرزهای مهران، چزابه و شلمچه ( در داخل کشور عراق) تحویل گیرند. /بانک مرکزی

بازار اوراق مسکن؛ روز‌های کم‌رمق بازار «تسه»

اوراق سررسید اسفند 95(تسه9512) پس از سه افت متوالی در هفته قبل، روز گذشته با رشد اندک قیمت مواجه شدند و در سطح 61 هزار و 717 تومان قرار گرفتند. عامل مشترک در معاملات اوراق تسهیلات، نوسان اکثر سررسیدها در کانال 61  هزار تومان و قرارگیری در پایین‌ترین سطح طی دو هفته اخیر بود. نکته مهم‌تر اینکه بسیاری از سررسیدها در معاملات روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند. اگرچه نوسان محدود قیمت اوراق از ضعف تقاضا حکایت دارد اما به نظر می‌رسد عامل کلی‌تری چون جذابیت بازار سهام و پیوستن سرمایه‌ها به سمت بورس نیز در فشار بر قیمت اوراق موثر بوده است. از طرفی، به‌رغم رشد افزایش وام مسکن به متقاضیان، همچنان عدم تناسب قدرت خرید با سطح قیمت‌ها در بازار مسکن در رخوت معاملات اوراق تسهیلات موثر ارزیابی می‌شود.

کاهش درآمد مرسدس‌بنز در ۲۰۱۸

دایملر، شرکت مادر مرسدس‌بنز اعلام کرده است، در سال جاری سوددهی این شرکت تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. از ماه ژوئن تاکنون این دومین باری است که دایملر در رابطه با کاهش سودآوری خود با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده است. این شرکت آلمانی دولت را به‌ دلیل انجام اقداماتی در حوزه سختگیری برای تولید خودروهای دیزلی مقصر دانسته است. به نقل از دنیای اقتصاد، دایملر به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که انتظار دارد تا میزان درآمد خالص سال جاری این شرکت (بدون احتساب سود و مالیات) به اندازه چشمگیری نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد. این کاهش برای شرکت خودروسازی مرسدس‌بنز نیز به طرز چشمگیری قابل انتظار خواهد بود. بر اساس اعلام کارشناسان، این بیانیه هشدارآمیز درپی کاهش تولید خودروهای مرسدس‌بنز صادر نشده است، چون میزان تقاضا برای محصولات این شرکت همچنان بالا است، بلکه عواملی همچون مقررات جدید و احکام صادر شده دلیل اصلی این کاهش درآمد است، حال آنکه دایملر هنوز در رابطه با دلیل انتشار این بیانیه جزئیاتی را مطرح نکرده است.

پسته 125 هزار تومان شد/ قیمت انواع خشکبار در بازار

قیمت انواع خشکبار در بازار روز شنبه 28 مهر ماه در حالی اعلام شد که پسته در بیشترین میزان قیمت 125 هزار تومان اعلام شد. باقی اقلام به شرح زیر است: /ایلنا

آجیل و خشکبار از قیمت(تومان) تا قیمت(تومان)
توت خشک سفید 23000 28000
پسته اکبری 115000 125000
بادام با پوست 19000 21000
انجیر خشک 26000 31000
مغز فندق شور 79000 86000
مغز گردو 41000 49000
کشمش سبز معمولی 22000 __
سنجد 16000 19000

عرضه ارز در بازار ثانویه شتاب می‌گیرد

رئیس کل بانک مرکزی حجم مبادله (خرید و فروش) دربازار ثانویه را طی حدود دو ماه گذشته معادل 7.3 میلیارد یورو اعلام کرد و پیش بینی کرد با مجوز اخذ شده از سران قوا مبنی برخرید و عرضه ارز پتروشیمی ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی توسط بانک مرکزی، عرضه در این سامانه شتاب بیشتری بگیرد و برخی از مسائل مطرح در حاشیه آن نیز مرتفع گردد. دکتر همتی با اشاره به تأمین بیش از ۲۷ میلیارد دلار از ابتدای سال برای واردات کشور ازطریق بانک مرکزی و سامانه نیما که 9.5 میلیارد از مبلغ اختصاصی بابت ۲۵قلم کالاهای اساسی و ضروری بوده است، اولویت بندی و توجه به نیازهای واقعی وارداتی در شرایط فعلی کشور را در هنگام ثبت سفارش وظیفه خطیری دانست که وزارت صمت با هماهنگی وزارتخانه های دیگر بایستی به آن توجه کند. رئیس کل بانک مرکزی عدم ارائه ارز ناشی از صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق وافغانستان، تحت عنوان صادرات ریالی را غیر قابل قبول دانست و تاکید کرد صادرات ریالی مفهومی جز خروج سرمایه ندارد و ارز ناشی از این گونه صادرات، خصوصا صادرات عمده، هم باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد.

یورو نیمایی در کانال 9700 تومان قیمت گذاری شد

صعود ١٩ پله‌ای شاخص آزادی‌های اقتصادی ایران/ لفظ صادرات غیرنفتی یک تعارف است/ جزئیات اختصاص ارز به زائران اربعین/ ۲۰ هزار نفر سه ساعته خودرو خریدند

لفظ صادرات غیرنفتی یک تعارف است

فرشاد مومنی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه خروج روزانه 15 میلیون لیتر گازوئیل از کشور، الماس نیست که زیر زبان پنهان شده و از گیت عبور کند، گفت: هماهنگی هایی در این میان وجود دارد و ما با مسامحه اسم آن را قاچاق می گذاریم. در دوره هفتاد ساله تاریخ برنامه ریزی ایران و از اولین برنامه در سال 1327 تا آخرین برنامه، دائماً تاکید بر خروج از سلطه خام فروشی است. به گفته مومنی، بحث بر سر این است که خام فروشی شدت یافته و آن رویه ها، برداشت ها و قاعده گذاری ها همچنین نظام توزیع منافعی که به نام صادرات در ایران مطرح بوده، موفق عمل نکرده که باید در این روش ها بازنگری صورت پذیرد. وی با مطرح ساختن آماری از صادرات و واردات ایران در 50 سال گذشته، گفت: با گذشت نیم قرن سال هنوز هم بر اساس بعضی محاسبات اعلام می شود که 85 درصد کل صادرات ایران و بر اساس برخی دیگر از محاسبات 94 درصد کل صادرات ایران را صادرات مواد خام و کالاهای اولیه تشکیل می دهد. وی در مورد صادرات غیرنفتی، توضیح داد: لفظ صادرات غیرنفتی هم یک تعارف است. بر اساس مطالعاتی در وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنایع، محتوای ارزبری 95 اقلام صادراتِ به اصطلاح غیرنفتی از اندازه ارز آوری بیشتر است، یعنی ارز نفت را طور دیگری بسته بندی می کنیم و برای تقویت روحیه اسم آن را صادرات غیرنفتی گذاشته ایم. /ایرنا

۲۰ هزار نفر سه ساعته خودرو خریدند

مطابق اعلام شرکت سایپا فروش اینترنتی 6 مدل از محصولات این شرکت با تحویل 9 ماهه دیروز رأس ساعت 8 صبح آغاز شد. حسین آبادی در همین ارتباط با اشاره به اینکه طی یک ماه گذشته تمهیدات لازم برای رفع اشکلات سایت فروش اعمال شده است به خبرنگار تسنیم گفت: در این دوره از ثبت نام خودرو با همکاری سیستم بانکی محدودیت ها برطرف شده و متقاضیان می توانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. قائم مقام مرکز مطالعات و فناوری اطلاعات سایپا با بیان اینکه در طرح های قبلی معطلی متقاضیان در واریز وجه از طریق درگاه بانکی زمان بر بوده و حتی با اختلال امکان واریز وجه و برگشت آن به حساب وجود داشت، گفت: تا ساعت 11:30 حدود 20 هزار و 500 نفر خودرو خریدند.

افزایش نرخ سود بانکی در سایه بی توجهی بخش نظارتی بانک مرکزی

محمدرضا پورابراهیمی درباره افزایش نرخ سود بانکی در برخی از بانک های کشور، گفت: با وجود اینکه در مصاحبه های قبلی نیز تأکید کردم افزایش نرخ سود بانکی به زیان بخش تولید است اما برخی از بانک ها نرخ سود بانکی را در مدت اخیر افزایش دادند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بالا رفتن نرخ سود بانکی ادامه داد: نرخ های سود بانکی که بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار بوده غیرقابل قبول است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت ضعیف بانک مرکزی باعث شده بانک ها نرخ های سود را افزایش دهند و این موضوع فعالان اقتصادی را با مشکل جدی روبرو می کند. /حانه ملت

برچسب‌ها:

نظر شما