شناسهٔ خبر: 28885870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

از تعلیق لیست سیاه اف.ای.تی.اف خوشحالی کنید!

شادی برای تکرار تعهد بی‌تضمین جدید؟!

صاحب‌خبر -

دو روز است که گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف)، ضمن ابراز تأسف از اینکه هنوز اکثر موارد مربوط به تعهدات ایران حل‌ناشده باقی مانده است!!! با وجود تصویب بسیاری از کنوانسیون‌های مربوط به اف.ای.تی.اف در مجلس و اجرای بسیاری دیگر از آنها توسط دولت!! تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد، این نهاد بین‌المللی علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم در بیانیه‌ای که روز جمعه و در پایان نشست عمومی‌اش منتشر کرد گفته است که ایران تا ماه فوریه (بهمن‌ماه) فرصت دارد که با تصمیم‌گیری درباره انجام تعهدات خود، «یا با استانداردهای جهانی هماهنگ شود یا با پیامدهایش روبه‌رو شود».
اما حالا دولت مدعی شده و روی خروجی سایتش گزارش می‌نویسد که چرا منتقدان داخلی و خارجی همراستا شده و از این دستاورد!! بخوانید تعلیق حضور در لیست سیاه اف.ای.تی.اف شاد نشده‌اند؟! و اشاره‌ای به سخنان هفته قبل رئیس اف.ای.تی.اف نمی‌کند که گفته بود در صورت تصویب لوایح هم ایران ممکن است از لیست سیاه اف.ای.تی.اف خارج نشود!!!
دولتی‌ها می‌گویند شاد باشیم چون تا دو سال پیش نام ایران، در کنار کره شمالی، در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داشت، اما پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به برجام، و با پذیرش تعهداتی از سوی تهران، نام ایران حدود دو سال پیش از فهرست سیاه این گروه موقتا خارج شد!!! اما نمی‌گویند که با همه اینها و تصویب بخشی از اف.ای.تی.اف و اجرای بسیاری از بندها به گواه جناب طیب‌نیا! با این حال در آخرین گزارشی که این سازمان در ژوئن ۲۰۱۸ درباره ایران منتشر کرد، از عدم پیشرفت تعهدات سیاسی ایران و تبدیل نشدن آنها به اقدامات عملی انتقاد شده بود.

انتظارات گروه ویژه اقدام مالی از ایران
اما جالب است بدانید که همه آن چیزی که منتقدان و موافقان بر سر آن بحث دارند و می‌گویند پیش‌شرط چطور تنظیم شود با بیانیه جدید یکبار دیگر تاکید شد که مورد پذیرش اف.ای.تی.اف نخواهد بود! آنها گفته‌اند که جرم‌انگاری تأمین مالی تروریسم، بدون استثنا کردن آن دسته از گروه‌های تروریستی که «علیه پایان اشغال خارجی، استعمارگری و نژادپرستی تلاش می‌کنند». (مجلس ایران البته در مصوبه ۱۵ مهرماه خود همچنان «مبارزات مشروع مردمی علیه سلطه استعماری و اشغال خارجی» را در شمول اقدامات تروریستی نمی‌داند.) شناسایی و بلوکه کردن اموال تروریست‌ها در راستای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد.اطمینان از اجرای یک رژیم قابل اتکا در زمینه «ارزیابی بایسته». اطمینان از استقلال کامل بخش اطلاعات مالی و لزوم ثبت گزارش تبادلات مالی مشکوک در صورت بروز چنین مبادلاتی. نشان دادن اینکه مقام‌ها چگونه ارائه‌دهندگان خدمات مالی بدون مجوز را شناسایی و مجازات می‌کنند.تصویب و اجرای کنواسیون‌های پالرمو و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و روشن کردن توانایی برای ارائه خدمات حقوقی. اطمینان از اینکه مؤسسات مالی همه تبادلات مالی را با اطلاعات کامل فرستنده و دریافت کننده ثبت کنند. در نظر گرفتن جریمه برای ناقضان قوانین در ارتباط با پولشویی، اطمینان از تصویب قوانین و روندهای لازم برای مصادره اموال به میزان مقتضی.
با همه اینها وقتی از این تعلیق استقبال نمی‌شود چون علنا پیش‌شرط‌ها کارایی ندارد عده‌ای بدون توجه به اینکه در برجام که تضمین داده بودند وعده‌هایشان عملی نشده است می‌گویند چرا شادی نمی‌کنید؟! دولت که پیشترها به گواه نوبخت می‌گفت دخالتی در تصویب شدن یا نشدن این قوانین ندارد و حتی بعد از رای مجلس روزنامه‌های همسو با آن تلاش کردند که این قانون را به دولت قبل ارتباط دهند!!! حالا علنی روی خروجی سایتش می‌نویسد: «وقتی مخالفان داخلی و خارجی دولت در یک زمین بازی می‌کنند!!» و انتقاد می‌کند که: «در شرایطی که لابی سنگین آمریکا، اسرائیل، عربستان و آرژانتین در پاریس برای اعمال اقدامات تقابلی علیه ایران و بازگرداندن نام جمهوری اسلامی ایران به فهرست سیاه اف.ای.تی.اف ناکام ماند، به نظر می‌رسد برخی از جریان‌ها و رسانه‌های داخلی از این ناکامی چندان رضایت ندارند و آن را دستاوردی قابل ستایش نمی‌شمارند و خواسته یا ناخواسته در زمینی بازی می‌کنند که در ماه‌های گذشته آمریکا و اسرائیل اقدامات علیه ایران را در آن زمین دنبال می‌کردند.»
اما دولتی‌ها نمی‌گویند که چه تضمینی وجود دارد که با تصویب اف.ای.تی.اف همه خواسته‌ها و تعهدات همانطور که باید اجرایی شود، آنها نمی‌خواهند اجازه دهند که منتقدان هم سخنان خود را بیان کرده و علت نگرانی‌های خود را بازگو کنند شاید دلیلشان منطقی بود!! آنها نمی‌توانند و نمی‌خواهند بشنوند که چرا برخی دلواپس هستند، یادشان رفته که برای تصویب برجام مدام می‌گفتند که عده‌ای کاسب تحریم دلواپسند و می‌لرزند!!! اما نگفتند که امروز چه کسی متضرر شده است و با چه آب و صابونی باید صورت چه کسانی را شست؟! آنها نگفتند که با وجود تعهداتی که برای اجرا شدن برجام در اذهان عمومی و مقابل لنز دوربین‌ها تکرار کردند امروز چه کرده‌اند و چرا از اینکه برآوردشان اشتباه بوده عذر نمی‌خواهند و یا از آنهایی که این روزها را پیش‌بینی کردند حلالیت نمی‌خواهند؟!
شاید بهترین راهکاری که امروز می‌تواند بدون توجه به جناح‌بازی و در راستای مصالح عمومی صورت گیرد توجه به این نکته باشد که موافقان و مخالفان از صحبت‌های رسانه‌ای و متکلم وحده شدن در رسانه‌های خود دست برداشته و در اتاقی گرد هم آیند و سخنانشان را رودررو زده و دلایل طرف مقابل را با موافقت و مخالفت با اف.ای.تی.اف بشنوند.
شاید این روزها تنها راهکار مهم و کارراه انداز تدبیری است که باید دولت داشته باشد و صدای مخالف را بشنود و دلایلش را ببیند تا دوباره شادی بدون پشتوانه‌ای بر مدم تحمیل نشود، تا دوباره مردم را به امضای کسانی که قطعنامه‌های بین‌المللی هم نمی‌تواند متعهدشان کند، خوش نکنیم تا مردم را بعد از یک شادی مجدد خیالی با یاس و افسردگی راهی خانه‌های‌شان نکنیم. کاش رقابت حزبی کنار رود و تصمیمی درباره این لوایح گرفته شود که به آینده کشور کمک کند نه آینده حزبی برخی.

نویسنده: سوشیانت آسمانی

نظر شما