شناسهٔ خبر: 28885301 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: آمریکا خواستار ازسرگیری مذاکرات درباره کره شمالی شد

مسکو - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا از روسیه خواسته است دور جدیدی از مذاکرات میان مسکو و واشنگتن درباره مساله کره شمالی آغاز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «ایگور مورگولوف» روز شنبه در گفت وگو با تاس با اشاره به دیدارش با «استفان بیگن» نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی در مسکو گفت: این نخستین رایزنی با نماینده جدید آمریکا در امور کره شمالی بود.
وی مذاکرات با طرف آمریکایی را سازنده و مفید توصیف کرد و افزود: ما درباره وضعیت شبه جزیره کره تبادل نظر کرده و ارزیابی هایی خود را در این خصوص ارایه کردیم.
مورگولوف گفت: ما درخصوص مسائلی که روسیه و آمریکا می توانند درخصوص آنها به توافق برسند همچون خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و ایجاد ساز و کار تامین صلح و امنیت پایدار در این منطقه تبادل نظر کردیم.
معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: استفان بیگن نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی از من برای دیدار از آمریکا تا پایان امسال دعوت کرد، هنوز تاریخ این دیدار تعیین نشده است؛ اما آن را پذیرفتم.
مقام روس درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات شش جانبه برای حل و فصل بحران کره نیز اظهار داشت: روسیه علاقه مند به از سرگیری این مذاکرات است اما ایجاد تغییراتی در فرمت آن را رد نمی کند.
به گزارش ایرنا، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه و سازمان ملل از سال 2003 مذاکراتی را با هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز کردند اما این مذاکرات پس از آزمایش های هسته ای کره شمالی در سال های 2006 و 2009 به حالت تعلیق در آمد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی روز سه شنبه در مسکو دیدار کرده و درباره مساله هسته ای شبه جزیره کره رایزنی کردند.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مورگولوف و بیگون بطور مفصل درخصوص اوضاع پیرامون شبه جزیره کره گفت وگو و تبادل نظر کردند.
در این دیدار تلاش های کشورهای درگیر در مساله شبه جزیره کره عالی ارزیابی شد و دو طرف موافقت کردند، تلاش ها و اقدامات خود برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک همه مسائل منطقه شبه جزیره کره ازجمله مساله هسته ای این منطقه را بیفزایند.
روسیه در حال آماده شدن برای میزبانی از رهبر کره شمالی است هر چند که تاریخ دقیق این سفر هنوز مشخص نشده است.
از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه به تازگی میزبان معاونان وزیران خارجه چین و کره شمالی بود و پس از رایزنی اعلام شد که سه کشور خواستار لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل در مورد پیونگ یانگ شدند.
مقام های روسیه، چین و کره شمالی همچنین برعزم خود برای دستیابی به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و ایجاد سازو کار صلح در این منطقه تاکید کردند.
روسیه و چین پیشتر در نشست شورای امنیت نیز پیشنهاد دادند که تحریم‌ها علیه کره شمالی لغو شود اما آمریکا به شدت با لغو تحریم ها در مورد این کشور مخالفت می کند.
اروپام**391*1346**

نظر شما