شناسهٔ خبر: 28885211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ديدگاه دولت در موضوع بافت‌های فرسوده باید تغییر پیدا کند/ نگاه تولید ثروت در بافت های فرسوده باید از دید دولت کنار برود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع طرح جامع جدید دولت برای احیای بافت های فرسوده پخش شد.

صاحب‌خبر -

ديدگاه دولت در موضوع بافت‌های فرسوده باید تغییر پیدا کند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع طرح جامع جدید دولت برای احیای بافت های فرسوده پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح جامع جدید دولت برای احیای بافت های فرسوده موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه 28 مهرماه بود که با حضور هوشنگ عشایری مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری و رهبر رئیس انجمن انبوه سازان برگزار شد.

عشایری مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری درباره زمان آغاز به کار طرح احیای بافت‌های فرسوده گفت: این طرح در ۱۹ / ۱۱ / ۹۶ و بنا بر تکلیف قانون برنامه ششم مبنی بر تبیین و تصویب سالانه ۲۷۰ محله برنامه بازآفرینی شهری ذکر و توسط رئیس جمهور تصویب و تدوین آن آغاز شده است که در بهمن ۹۶ دستور اجرایی اش از سوی رئیس جمهور صادر شد. در مدیریت کلان کشور مبلغ ۱۲۳ هزار میلیارد وجود دارد که ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف بخش خصوصی، ۸ هزار میلیارد دولت و ۷ هزارمیلیارد تومان هم در شهرداری هزینه خواهد شد.

وی افزود: پس سه ماه فرصت  برای نوشتن آیین نامه این طرح درخواست شد که سرانجام در ۳۰ اردیبهشت ماه به تصویب رسیده و در ۱۰ خردادماه ۸۷ هم به دولت و تمامی دستگاه‌های اجرایی دخیل در این موضوع ابلاغ شد. در جریان اقداماتی که برای این منظور انجام شد، دو نهاد توسعه گران و تسهیل گران اضافه شدند و در نهایت به میزان ۴ هزار میلیارد کسری بودجه برآورد شد.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری درخصوص شروع کار این طرح تصریح کرد: برنامه بازآفرینی شهری یک پروژه اجتماعی است. ما از همان تاریخ تاکنون ۱۶ پروژه بازآفرینی را در شهر مشهد افتتاح کردیم و در بحث گسترش این طرح، باید منابع مالی تامین شود. سازمان برنامه و بودجه بر مبنای تفاهم نامه مقرر شده باید ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را تامین کند و همچنین میزان ۲ هزار میلیارد تومان را هم بانک‌ها بدهند تا جمعا ۶ میلیارد شود و در این صورت می توان در کوتاه‌ترین فرصت ممکن این طرح را عملیاتی کرد.

رحمانی رئیس گروه راه و شهرسازی سازمان برنامه و بودجه مهمان سوم برنامه، در رابطه با آثار اقتصادی این طرح گفت: در اجرای این طرح، پیش بینی شده که 120 هزار شغل مستقیم و 80 هزار شغل غیر مستقیم ایجاد شود و در مجموع چیزی حدود 300 هزار شغل ایجاد خواهد شد که می‌تواند در کاهش بیکاری تاثیرگذار باشد. بخش مسکن جز بخش های مهم کشوربوده که چیزی حدود 15 درصد را به خود اختصاص داده است. اگر 100 هزار واحد مسکونی که امسال در برنامه پیش بینی شده به اجرا برسد می‌تواند به همین میزان افزایش تامین مسکن را افزایش دهد.

رئیس انجمن انبوه سازان تاکید کرد: همان اندازه که بافت ها ساده به نظر می رسند، در عین حال پیچیدگی‌های خاص خود را هم دارند. قرار است بافت‌های فرسوده تخریب و نوسازی شوند. ما معتقدیم که نباید عجله شده و مطالعات دقیقی باید روی انجام شود.

رهبر درباره افق این طرح گفت: در وهله اول باید یک اعتماد سازی میان بخش خصوصی و بخشی که این پیشنهاد را داده ایجاد شود. یکی از نمونه های بارز آن مسکن مهر است که در نیمه کار رها شد. چه تضمینی وجود دارد که این طرح تا پایان ادامه یابد و از کجا معلوم که سلیقه دیگری نیاید و همه چیز را به هم نریزد؟

عشایری در ادامه تاکید کرد: تعهد ما در طرح بازآفرینی این است که اصلا مداخله نکنیم. به عبارتی مداخله دولت در برنامه محله، خیانت به آن محله است. ما به دنبال تسهیل گری و حمایت هستیم.

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در سی سال گذشته سه برنامه بازافرینی شهری را تجربه کرده‌ایم، گفت: حاصل عواقب خوب یا بد تجربه های گذشته بازآفرینی شهری است، یکی از جامعه هدفِ بازآفرینی شهری سکونتگاه‌های غیررسمی است، که در یک محله غیررسمی شکل گرفته و نه ساختمان و نه نقشه در آن پایدار است و نه امکانات و زیرساخت وجود دارد و فاقد هرگونه خدمات شهری است ، می توان تیکه تیکه و بلوک به بلوک محله را از آن حالت فرسوده در آورد و نوسازی کرد اما مگر می شود در چاله میدان تهران این کار را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه محوریت یک پروژه باید محله باشد و با مشارکت مردم و خواسته‌های مردم احیا شود خاطرنشان کرد: نهاد تسهیل‌گر باید حلقه واسط بین دولت، شهرداری و بخش خصوصی باشد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه برنامه خروج ما برای هر یک  از محله ها ۱۰ تا ۱۲ سال است افزود: اگر امسال وارد یک محله شدیم باید ۱۲ سال دیگر منتظر باشیم تا به میانگین یک شهر برسیم، برای ودیعه مسکن ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است تا افراد بتوانند خانه ای را برای خود رهن کنند.

عشایری با اشاره به برنامه بازآفرینی شهری تصریح کرد: احیا و بازسازی بافت های فرسوده در دهه ۷۰ صورت گرفت که بعد از جنگ تحت عنوان بازسازی بافت های فرسوده کار را شروع کردیم، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی با مشارکت بانک جهانی در دستور کار بود که با تحریم مواجه شدیم و پروژه نیمه تمام باقی ماند، پروژه مسکن مهر یکی دیگر از اتفاقات مربوط به مدیریت بازآفرینی شهری بود که عیب ها و حسن هایی داشت، لذا پروژه باید محورش محله باشد و از پایین به بالا تعریف شده باشد.

معاون وزیر راه اضافه کرد: در برنامه ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی که تجربه بانک جهانی را داشت و 6 سال در کشور در 5 شهر تجربه در این رابطه کسب کردیم، لذا رمز موفقیت آنها این بود که نهادی به نام نهاد تسهیل گر داشتند که از جنس مردم بود و خواسته عمومی مردم را به برنامه منتقل می کرد و ما آن را معیار قرار دادیم، لذا گفته شد تا نهادی در دل این برنامه به عنوان نهاد تسهیل گر شکل بگیرد تا خواسته عمومی مردم را به طرح و برنامه تبدیل کند.

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ديدگاه دولت باید در بافت‌های فرسوده تغییر پیدا کند اظهار کرد: نگاه تولید ثروت در بافت های فرسوده از دید دولت باید کنار برود، یک محله باید طراحی جدید داشته باشد تا بتوانیم بگوییم مثلاً برای ۵۰ سال آینده این محل بافت فرسوده نخواهد بود.

وی با اشاره به طرح کلید به کلید ادامه داد: رئیس جمهور به دولتی ها تاکید داشتند که هر چه زمین دارید در اختیار راه و شهرسازی قرار دهید تا در اختیار ساخت قرار بگیرد که متاسفانه این امر صورت نگرفت، لذا همکاری وجود ندارد و باید برای این همکاری ها فرمولی وجود داشته باشد.

اکبر رحمانی قهرودی رئیس گروه راه و شهرسازی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در بحث احیای بافت در قالب ۱۰۰ هزار واحد مسکونی باید ۱۰ درصد آن در قالب زمین های دولتی و نهادهای عمومی اجرا شود عنوان کرد: در حوزه بافت فرسوده الگوی مشخص و ثابتی وجود ندارد که بگویم هر مرحله دارای چه الگوی مشخصی است البته، طرح بهسازی بافت های فرسوده به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که سیاست تشویق دولت در این حوزه نباشد کار نمی‌تواند تسهیل پیدا کند گفت: در این رابطه دو هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وجوه اداره شده در سیستم بانکی قرار می گیرد ، یکی از الگوهای که می تواند مطرح باشد این است که می‌توان در کنار محله هایی که بافت دارند زمین‌های اختصاص دهیم تا احیا صورت گیرد و تا جایی که طرح‌های تفصیلی اجازه می دهد مردم محلی به آن منطقه منتقل شوند.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ما نمی‌گوییم که دولت پروژه اجرا کند گفت : دولت و هیئت دولت و شخص رئیس جمهور اعتقاد عملیاتی به نوسازی بافت های فرسوده ندارند.

وی با اشاره به اینکه در اردبیل محله های با نقشه های آماده طراحی شده و تکلیف دستگاه ها روشن است اما مدرسه ای که باید ساخته شود متولی ندارد لذا دولت باید بودجه بگذارد، باید دولت برای سازنده مشوق در نظر بگیرد ، مشوق می تواند این باشد که آیا در بافت فرسوده زمان صدور پروانه ساختمانی چقدر می‌خواهد تخفیف ارائه دهد.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درخصوص تاخیر ایجاد شده در اجرای این طرح گفت: به نظر من این تاخیر ایجاد شده اصلا توجیه پذیر نیست. در رابطه با این طرح، تمام تفاهماتی که دولت با سازمان برنامه و بودجه به موقع انجام می داده، با تاخیر روبه رومی‌شود. در خصوص این طرح کارآفرینی هم باید بگوییم که فقط در حال حرف زدن هستیم و در عمل کاری نمی بینیم.

رحمانی در پاسخ به اظهارات بدری گفت: در لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرده بود، منابعی را در قالب طرح اشتغالزایی به دولت پیشنهاد داد که برخی از آنها مورد تایید مجلس واقع نشد، بنابراین برای تسریع اجرای این طرح، مقرر شد یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را به طرح اشتغالزایی اختصاص دهند که مورد تایید مقام معظم رهبری هم واقع شد. امروز بخش قابل توجهی از این منابع که عمدتا بحث بافت خواهد بود به این موضوع اختصاص داده شد.

بدری ادامه داد: من قاتع نشدم، ما 7 ماه مهم در کشور را در زمینه کشاورزی از دست داده‌ایم. نقد دولت دوازدهم بر مسکن این بود که مسکن اشتغالزایی پایدار ندارد. هدف ما از این طرح در واقع نوسازی بافت فرسوده است.

انتهای پیام/

نظر شما