شناسهٔ خبر: 28884983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پارلمان آلمان حضور نیروهای خود در عراق را تمدید کرد

بغداد – ایرنا – پارلمان آلمان به تمدید حضور نیروهای دفاعی فدرال این کشور در عراق و سوریه در چارچوب فعالیت های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا تا 31 اکتبر 2019 (9 آبان 1398) رای داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بر اساس خبری که رسانه های عراقی به نقل از منابع آلمانی منتشر کرده اند: دولت آلمان در ماه گذشته با تمدد ماموریت های ارتش این کشور موافقت کرده بود.
این سایت افزود: این ماموریت ها شامل عملیات شناسایی، سوخت رسانی، تامین نیرو و مشارکت در سیستم اخطار و کنترل هوابرد (آواکس) می باشد.
همچنین روزنامه تنسن آمریکا روز شنبه از استقرار تیپ یکم رزمی که مقر آن در پایگاه فورت کامبل از نیروهای هوایی 101 مستقر در عراق می باشد برای حمایت از عملیات ائتلاف بین المللی طی زمستان آینده خبر داد.
شایان ذکر است که هواپیماهای ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا تاکنون علاوه بر هدف قرار دادن چندین باره نیروهای امنیتی عراق و نیروهای الحشد الشعبی، اقدام به انتقال عناصر محاصره شده گروه تروریستی داعش از مناطق تحت محاصره نیز کرده است.
'حسن الکعبی' نائب رئیس اول پارلمان عراق پیشتر اعلام کرد که حضور نظامی آمریکا در عراق فاقد توجیه قانونی می باشد و پارلمان عراق قانونی را برای اخراج نیروهای آمریکایی از کشور تصویب خواهد کرد.
گفتنی است: آمریکایی ها که در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک خاک عراق شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.
با اعلام پایان نظام داعش در عراق در اوایل آذرماه جاری بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور آمریکا تحت پوشش ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای خارجی از عراق شده اند.
پارلمان قبلی عراق اوایل اسفندماه گذشته در مصوبه ای از دولت خواست تاریخی را برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور مشخص کند.
با گذشت نزدیک به هشت ماه و در حالی که نخست وزیری حیدرالعبادی روزهای پایانی خود را سپری می کند، دولت هنوز گزارشی درباره اقدام احتمالی دراین خصوص منتشر نکرده است.
همچنین هیچ آمار رسمی از تعداد سربازان آمریکایی مستقر در عراق در دست نیست.
دخالت های مستقیم و همراه با تهدید آمریکا در انتخابات اخیر عراق از جمله اقدامات چندین ماهه برت مک گورک فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا برای تعیین ترکیب دلخواه واشنگتن برای دولت جدید عراق، انتقادها از حضور نظامی و نیز کم و کیف روابط با آمریکا را بیش از پیش در میان محافل سیاسی عراق مطرح کرده است.
خاورم*4**ع ص**380**

نظر شما