شناسهٔ خبر: 28884715 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تولید آرتمیا در بوشهر

آرتمیا محصول استراتژیک صنعت پرورش آبزیان است و نبود آن می تواند به تعطیلی به این صنعت منجر گردد و وابستگی کشور به خارج یک تهدید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس آرتمیا یک موجود سخت‌پوست  آب شور است که غذای اصلی میگو، ماهیان دریایی، ماهی‌های زینتی و ماهیان خاویاری در مرحله اولیه رشد بوده و در مرحله لارو، این آبزیان برای رشد به این سخت پوست نیاز دارند و اگر آرتمیا از سیستم تغذیه آبزیان حذف شود صنعت آبزی‌پروری تعطیل می شود.

آرتمیا ( میگوی آب شور) یک محصول استراتژیک برای صنعت آبزی‌پروری کشور است و وابستگی برای تامین این محصول باارزش به کشورهای خارجی تهدیدی برای صنعت پرورش آبزیان کشور است.

آرتمیا در تحقیقات دارویی، زیست فناوری، پرتوزدایی از اشعه‌های هسته‌ای و خطرنا ک نیز کاربرد دارد و به همین دلیل قیمت بسیار مناسبی در تجارت جهانی دارد.

در ایران سالیانه بیش از ۲ میلیارد دلار صرف واردات آرتمیا می‌شود و بی‌توجهی به تولید آرتمیا برای تامین نیاز داخلی‌ به دلایل مختلف خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد و تهدیدی برای فعالیت صنعت آبزی پروری ایران است و از این رو اقدامات گسترده ای برای خودکفایی کشور در حال انجام است.

به طور میانگین هر کیلو آرتمیا از نظر ریالی برابر با  200 بشکه نفت است و آمریکا سالیانه 2هزار تن آرتمیا از دریاچه نمک برداشت می کند و بزرگترین و مهمترین تولیدکننده سیست یا تخم آرتمیا در جهان است. در چند سال اخیر کشورهای مالزی، تایلند، ویتنام و قزاقستان نیز از طریق پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی اقدام به تولید تخم آرتمیا کرده اند.

دریاچه ارومیه یکی از مکان‌ها و زیستگاه‌های جهانی آرتمیا است ولی متاسفانه در دوهه اخیر به دلیل مشکلات خشکسالی هم اکنون هیچ آرتمیا ی زنده ای در این دریاچه وجود ندارد اما در زمان حاضر می‌توان سیست آرتمیا یا همان تخم این موجود را در بخش‌هایی از دریاچه ارومیه مشاهده کرد و تا 100 سال می تواند خود را حفظ کند اما به دلیل شرایط شوری فوق العاده زیاد فعلی قادر به زندگی نیست.  تلاش های گسترده ای برای احیای آرتمیا دریاچه ارومیه در جریان است اما نمی تواند در شرایط فعلی از دریاچه ارومیه به عنوان منبعی برای تولید این سخت پوست امیدوار بود.

درحال حاضر در شهر رفسنجان در استان کرمان که شوری آب بخشی از این شهر بالاست آرتمیا تولید می‌شود و  در واقع هر نقطه از کشور که آب شور داشته باشد برای پرورش و تولید آرتمیا بسیار مناسب است. پرورش آرتمیا را در استان‌های جنوبی کشور از ایده هایی است که می تواند اشتغالزایی هم داشته باشد زیرا در کنار پرورش میگو که در آب‌های شور جنوب کشور انجام می‌شود.

نیاز کشور به تولید تخم این نوع آبزی نزدیک به 30 تن است. می‌توان از آب خروجی استخرهای پرورش میگو در جنوب کشور (هرمزگان، بوشهر و چابهار) برای پرورش آرتمیا نیز استفاده کرد . قیمت کنونی آرتمیای زنده از 120هزار تومان تا 140 هزار تومان است ومنجمد این آبزی نیز کیلویی 30هزارتومان تا 40 هزارتومان به فروش می‌رسد. حداقل ۳۰ تا ۵۰ تن نیاز سالانه کشور به تخم ارتمیا است.

استان بوشهر می تواند قطب تولید آرتمیای کشور شود

وجود مراکز متعدد پرورش آبزیان در استان بوشهر از فرصت هایی است که می تواند بوشهر را به قطب تولید آرتمیا ی کشور تبدیل کند و کشور به خودکفایی کامل برای این محصول استراتژیک برساند.

در همین رابطه کارگاه و نشست تخصصی بررسی پرورش آرتمیا (میگوی آب شور) در بوشهر روز پنجشنبه برگزار شد. رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این ارتباط در جمع خبرنگاران گفت: در این کارگاه امکان و شیوه پرورش میگوی آب شور به منظور تولید سیست (تخم آرتمیا) و بیوماس این آبزی مورد بررسی قرار گرفت.

عبدالمجید مصلح افزود: با توجه به ضرورت پرورش این آبزی برای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش اثرات زیست محیطی مزارع پرورش میگو زمینه انجام این فعالیت توسط اداره کل شیلات و با حمایت و پشتیبانی دانشگاه های خلیج فارس بوشهر و ارومیه بررسی شد.

محمود نفیسی بهابادی رئیس پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: این آبزی که در شرایط نامناسب محیطی مانند شوری بالا به جای زنده زایی تولید سیست می کند از جمله کاندیدا های مناسب برای آبزی پروری در استخر های خاکی جنوب کشور است.

وی ادامه داد: هم اکنون سیست تولید شده توسط این آبزی پس از عمل آوری و بسته بندی، در بازار جهانی بسته به شرایط و کیفیت سیست تولید شده از قرار هر کیلوگرم 60 تا 200 دلار به فروش می رسد.

نفیسی بهابادی بیان کرد: تولید و پرورش این محصول علاوه بر ارز آوری باعث توسعه و اشتغال پایدار می شود و اکنون سیست مورد نیاز مراکز تکثیر آبزیان در کشور از طریق واردات این محصول تامین می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما