شناسهٔ خبر: 28884505 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

استفاده از کالاي غيراستاندارد بازي با جان مردم است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - معاون هماهنگي امور عمراني استانداري کرمانشاه با اشاره به اهميت استفاده از کالاهاي استاندارد بويژه مواد خوراکي ، لوازم برقي و مصالح ساختماني گفت: در برخي از موارد استفاده از کالاهاي غيراستاندارد بازي با جان و مال است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مهرداد سالاري روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز جهاني استاندارد با اشاره به زلزله 7.3 ريشتري سال گذشته استان گفت: هر جاي دنيا حادثه ناگواري اتفاق بيفتد اين بيمه ها هستند که کار بازسازي و خسارت را انجام مي دهند، نه دولت ها.
وي اضافه کرد: در ايران هر حادثه اي ناگواري مانند سيل و زلزله اتفاق بيفتد اين دولت است که بايد پاي کار باشد، چون بيمه ها به دليل مطمئن نبودن از رعايت استانداردها و نکات ايمني در ساختمان ها و ابنيه ها حاضر به بيمه نيستند.
سالاري به برآورد اوليه پنج هزار ميليارد توماني خسارت زلزله 21 آبان سال گذشته کرمانشاه افزود: اگر دقيق بررسي شود اين برآورد براي دولت احتمالا سر از 10 هزار ميليارد تومان نيز در بياورد.
وي در پايان بر لزوم فرهنگ سازي در مصرف کالاهاي استاندارد تاکيد کرد و گفت: نخريدن کالاي غيراستاندارد از سوي مردم بهترين کنترل کننده بازار و واحد هاي توليدي است.
مديرکل اداره استاندارد کرمانشاه نيز در اين مراسم گفت: اداره کل استاندارد استان در چهار سال گذشته 81 طرح ملي به سازمان ملي استاندارد پيشنهاد کرده و همچنين 350 مورد طرح استانداردسازي در استان را به روز رساني کرده است.
محمودرضا نيازي در ادامه از تدوين استانداردسازي 17 محصول و کالاي توليد استان براي تجاري سازي آنها در سطح ملي و بين المللي خبر داد و افزود: تاکنون شاخص هاي استاندارد روغن حيواني و نان برنجي تدوين شده و قير طبيعي نيز در حال انجام است.
** هفت هزار و 200 بازرسي از سطح بازار انجام شده است
نيازي در ادامه گفت: از ابتداي سال جاري تاکنون هفت هزار و 200 نوع کالا در سطح بازار استان نمونه گيري و بازرسي شده که 2 هزار مورد آن فاقد استاندارد بوده است.
وي بيشتر کالاهاي غيراستاندارد را مربوط به برچسب هاي تقلبي آنها به ويژه در لوازم خانگي و کيفيت آنها دانست و بيان داشت: کرمانشاه رتبه برتر در کشف کالاهاي غيراستاندارد را در کشور دارد.
مديرکل اداره استاندارد کرمانشاه در ادامه از کشف 34 واحد توليدي غيراستاندارد مصالح ساختماني در استان در طول سال گذشته خبر داد که با همکاري دادگستري اين واحدها پلمب شدند و تاکنون 16 واحد آنها براي کسب استاندارد اقدام کرده اند.
نيازي با بيان اينکه اداره استاندارد اصلا قصد مچ گيري ندارد ، اظهار داشت: هدف اين سازمان فقط جلوگيري از اتفاقات ناگوار جاني و مالي براي هموطنان است.
در پايان اين همايش بين اداره کل استاندارد کرمانشاه و بنياد نخبگان و معاونت غذا و دارو استان 2 تفاهم نامه همکاري امضاء شد.
در سال 1304 شمسي اولين حرکت مدون در ارتباط با استاندارد و استاندارد نويسي در ايران با تصويب قانون اوزان و مقياسها آغاز شد.
در سال 1332 به صورت يک اداره آزمايشگاهي زيرنظر اداره بازرگاني تأسيس شد که در زمينه کنترل کالاهاي وارداتي، صادراتي و توليدات داخل کشور فعاليت نمايد. در سال 1339 قانون اجازه تاُسيس موسسه‌ استاندارد ايران در 6 ماده به تصويب مجلس وقت رسيد.
سازمان ملي استاندارد ايران تدوين ‌کننده قوانين و قواعد مرتبط با استاندارد و اجرا کننده و نظارت ‌کننده بر آن‌ها مي‌باشد.
سازمان استاندارد ايران داراي ساختار دولتي به صورت زيرمجموعه نهاد رياست جمهوري است و رياست فعلي سازمان را نيره پيروزبخت بر عهده دارد.
3209/8066
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما